Reisebyrået krevde kr. 3000,- for å rette opp stavefeil

Re: Reisebyrået krevde kr. 3000,- for å rette opp stavefeil

"Mener du det er kundens feil at dere stavet navnet feil?

- Jeg ba han om å minne meg på det når de kom tilbake for å hente billettene, sier Toro.

- Men du klarte å skrive riktig navn på kvitteringene?

- Ja, men jeg har tusen ting å tenke på, jeg kan ikke huske på alt, sier Toro."

Snakk om å være uproff :rolleyes:

Enig det, men det ligger innenfor godkjent feilmargin enten det er 1 eller 2 's'. Man har lov til en skrivefeil eller 2 når det gjelder navn så skjønner ikke hvorfor han her stresser slik.

Husker det var en lik diskusjon/sak for noen måneder tilbake

Å reise med denne billetten hadde vært 0 (null) problem. Snakk om å lage en storm i et vannglass.

Originally posted by The Ticketor

Å reise med denne billetten hadde vært 0 (null) problem. Snakk om å lage en storm i et vannglass.

Det var det kanskje ikke så lett for denne kunden å vite. Flyselskapet sa jo de ikke kunne garantere at det gikk bra.

Poenget som alle burde lære er at man ikke må spørre flyselskapet om sliek ting, særlig ikke i garanti-form. Det er svært få som gir garantier om noe som helst, og dette gjelder på mange områder.:D

Det blir tatt en avgjørelse på flyplassen på ting som dette, og man vil ikke få en garanti fra en person som ikke selv er den som tar avgjørelsen. Men dette kan man være 99,9% sikker på at det vil gå helt fint.

Greit nok at det sikkert hadde gått bra, men dette var jo pinlig kundebehandling av reisebyrået. Å benytte reisebyrå er vel noe færre og færre gjør nå i disse internett-tider, så da bør vel byråene prøve å konkurrere på service.

Problemet er at nå navnet er lagt inn i bookingen, så går det som regel ikke å endre på det og det kan ikke byrået gjøre noenting med. Det er forskjellige regler og policies fra flyselskap til flyselskap, men de aller fleste tillater ikke at man gjør noen endringer av navn uansett årsak. Har man et navn som ikke er et typisk norsk navn så bør man forsikre seg om at man gjør sitt for å minimere at navnet blir feil. I Norge er det ikke vanlig med dobbel-s i "-sen navn", og snakker man med en som ikke selv er skandinavisk så er riskoen større for at vedkommende ikke vet at det er vanlig i Sverige. at man heter "-sson" med dobbel s. Kanskje noen mener at det ikke skal være nødvendig å ta sånne hensyn, men jeg lever i virkelighetens verden, og der hjelper det om man tenker ett skritt lenger.

Det er vel ikke SÅ uvanlig at man har to s'er i sen-navn. Jeg kjenner iallefall mange som heter både Hanssen og Larssen. Kanskje de som skriver inn navnet heller skulle være litt mer nøye? Det er jo ganske mange i Norge med ikke-norsk bakgrunn, og som har ganske "rare" navn. En dobbel s er da ikke noe vanskleig.
Dessuten var dette reisebyrået sin skyld.
Hvorfor skylde på kunden? Han har jo alltid rett. Iallefall i bedrifter med god kundeservice.

Kunden har ikke alltid rett, og det står jeg for 100%!

Jeg sier ikke at det er kundens feil, men det er greit å gjøre det man kan for å forhindre feil. Vet selvfølgelig ingenting om hva han har sagt eller ikke sagt, men generellt så er det greit at man er tydelig.

I en service-bedrift har kunden selvsagt alltid rett, samme hvor feil han tar.
I allefall i en bransje med stor konkurranse om kundene.

Når jeg jobba i byrå hadde jeg alltid kundens pass eller annen ID liggende ved arbeidsstasjon når jeg booket flybilletter. Da kunne jeg iallefall ikke skylde på kunden.

Nei, det har han ikke.

* Jeg hadde en TV i bagasjen min. Den ble ødelagt, nå skal dere (reisebyrået) kjøpe en ny tv til meg. Har kunden rett?

* Jeg har kjøpt en billett til Verona. Jeg skal reise ned på den, og en annen person skal reise opp med samme billett. Rett opp navnet til den andre personen, det er jo bare noen tastetrykk. Har kunden rett?

* Jeg har kjøpt en flybillett i går, og nå vil jeg kansellere den og få alle pengene tilbake. Jeg vet at loven sier at man har 24 timers angrefrist, så nå krever jeg at dere ordner dette. Har kunden rett?

Dette er tre faktiske eksempler fra i går.

Dette er en avsporing, The Ticketor! I den aktuelle saken med reisebyrået burde det ikke være noen tvil om at kunden faktisk har rett.

Jeg svarte på en påstand om at kunden alltid har rett, noe som selvfølgelig ikke stemmer.

I dette konkrete tilfellet så har nok kunden sitt på det tørre. Heldigvis får han jo reist på de billetten han har kjøpt.

Back