Reise i Schengen uten pass

• Thread starter Thread starter OEH
  • Start date Start date
Det som er litt ironisk er at i USA blir norsk førerkort så godt som alltid akseptert uten så mye som et hevet øyenbryn. Men i det "passfrie" Schengen-området må man altså ha pass.
I strøk med mange utlendinger (NYC, SFO etc) - forøvrig er det langt fra min erfaring.

Noen som har vært i Paris i det siste, har mistet passet og vet ikke om jeg skal gidde å skaffe nødpass. Er det fremdeles økt grensekontroll inn i Frankrike?

Noen som har vært i Paris i det siste, har mistet passet og vet ikke om jeg skal gidde å skaffe nødpass. Er det fremdeles økt grensekontroll inn i Frankrike?

Ble ikke sjekket der ifjor, men skal du bo på hotell, må du ha gyldig ID.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Riktignok ikke Paris, men jeg fløy til Nice i februar, pass ble sjekket ved utreise for alle Schengen pax også. Jeg ville fikset nødpass.

Passkontroll ved utgangen til Nice med DY 2. april. Strengt tatt var det vel egentlig bare ID-sjekk, men for oss nordmenn er det jo bare pass som gjelder. Forøvrig også passkontroll inn i Danmark også, dagen etter på Gedser fergekai.

Sør-Frankrike og Spania/Portugla/Italia/Hellas har permanent utgående kontrol pga flyktningetrafikken. Så pass er obligatorisk.

Selv om pass er eneste "gyldig" ID så godtas også førerkort noen steder. Opplevde det nylig i Spania, flere som brukte det som ID ved boarding også. På hotellet godtok de også førerkortet.

Selv om pass er eneste "gyldig" ID så godtas også førerkort noen steder. Opplevde det nylig i Spania, flere som brukte det som ID ved boarding også. På hotellet godtok de også førerkortet.
Det er helt random - fikk strengt beskjed på hotell i Spania om at "Since you are from Norway, passport is the only valid option" når jeg forsøkte med førerkortet.

Riktignok ikke Paris, men jeg fløy til Nice i februar, pass ble sjekket ved utreise for alle Schengen pax også. Jeg ville fikset nødpass.

Støtter denne.

Var i Nice i oktober, og alle reisende med KLM fra Nice til Amsterdam måtte igjennom passkontroll slusa og til Non-Schengen utgang for boarding.

Kom hjem i går, pass ble aldri sjekket så det gikk greit, førerkort holdt på hotellet.

Ingen passkontroll da jeg ankom NCE fra FRA med LH lørdag midt på dagen, og heller ikke for de som kom SAS fra OSL på samme tidspunkt. Dog stod skrankene klare og virker operative, så kanskje de bare var å spiste croissanter akkurat da?

Rødbyhavn inn til Danmark med bil: "Jeg skal se dit pas"
Øresundsbruen inn i Sverige med bil - Pass/ID-kontroll

Nice 22. mai ca. 23.00.
9f5737d79c77fe9e54dfcb3a7fa60ecb.jpg

Back