Reise i Schengen uten pass

• Thread starter Thread starter OEH
  • Start date Start date
Glemt pass i Schengen

Hei,

Jeg ankom Amsterdam med sas tidligere idag, fredag og skal hjem søndag. Var travelt siste dager og jeg glemte rett og slett passet hjemme. Har med førerkort. Ringe Swissport på flyplassen og de sa at jeg ikke fikk fly hjem uten pass. Noen som har noen gode ideer på å enten få sent passet mitt fra Trondheim, eller evt få et nødpass? (Ambassaden åpner først mandag) Evt argumentere for å få bli med flyet med førerkort ID?

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk

Re: Glemt pass i Schengen

Sannsynligvis vil ingen sjekke engang .... men pleier ikke å være noe problem på hjemtur uansett, så lenge man har noe å vise for seg.

Enig med MOW. Uhyre sjelden man blir bedt om å vise pass i AMS. Skulle du mot formodning bli bedt om noe legitimasjon kan du slå en skrøne å si at #men jeg fløy jo ned med bare førerkort/bankkort eller hva du har.

Evt. legg førerkort på skranka om de spør etter ID, og ber de likevel om pass, begynn å lete og skape kaos. Åpne alt av kofferter og rote rundt til de sier det går greit uten:-P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvis du kan unngå koffert så er det så vist jeg har erfart ingen som spør etter pass.

På mine reiser med SAS fra AMS med håndbagasje og innsjekk via app har ingen sjekket pass, så hvis du kan unngå skranke burde det være smooth saling.

For et par år siden skulle jeg til Tyskland og hadde glemt passet. Gikk på politistasjonen på OSL og ba om nødpass.
Politidamen der sa dersom jeg kom meg ut av landet uten pass, kunne jeg være sikker på at jeg kom meg hjem igjen. Jeg så norsk ut og ingen Shengen land ville nekte meg å reise hjem igjen til Norge. Dessuten var nødpass dyrt.

Ingen sjekket pass på OSL, og på returen sjekket jeg inn på App og bare scannet boardingkortet i gaten

Politidamen der sa dersom jeg kom meg ut av landet uten pass, kunne jeg være sikker på at jeg kom meg hjem igjen. Jeg så norsk ut og ingen Shengen land ville nekte meg å reise hjem igjen til Norge.
Man kommer alltids inn i Norge, men verden har blitt litt mer komplisert etter hvert, eks. så er det grensekontroll i Frankrike nå (så der du ha pass). Det var også en del som hadde problemer å komme seg fra Danmark til Sverige uten pass når det var kontroller på grensen der for litt tid siden (tross passfrihet i Norden) osv. Samme med båten fra Danmark til Norge. Ofte er det transportøren som er utfordringen i slike tilfeller da de ikke vil bryte regler og er strengere enn pålagt.

Som nevnt lenger opp i tråden, som norsk statsborger har man ikke gyldig legitimasjon utenfor Norden om man ikke har med passet.

Glemte pass til Praha i fjor, ingen kontroll hverken i OSL eller i PRG, så ikke noe problem - heldigvis :)

w

eks. så er det grensekontroll i Frankrike nå (så der du ha pass).
Passkontrollen i Frankrike ble avsluttet i november, da en del av de øvrige schengen-statene hadde begynt å mindre diplomatisk hinte til at den veldig lange perioden med passkontroll var langt ut over det som var rimelig i henhold til Schengen-avtalen. I alle fall har Air France helt sluttet å sjekke pass til/fra Frankrike. KLM/Air France gjenomfører forsåvidt ID-sjekk ved innlevering av bagasje, men reise med førerkort er greit så lenge det ikke er kjent at det er passkontroll på noen av de flyplassene du skal innom.

Å reise uten pass innenfor schengen er slikt sett forsåvidt absolutt mulig, men som det påpekes er ofte transportørene strengere enn lovverket, og en del flyselskaper krever at du skal kunne fremvise internasjonalt gyldig ID på internasjonale flyreiser, noe som for normenn betyr pass. Er desverre flere som har blitt stoppet midtveis på reise på grunn av forskjellige krav til ID hos forskjellige flyselskaper... SAS er slikt sett "kjent" for ikke å sjekke ID der det ikke er nødvendig.

Ha også alltid i bakhodet at planlagte og ikke planlagte hendelser kan medføre midlertidig pass- og grensekontroll også innenfor schengen, så pass er og blir særdeles "kjekt å ha".:old

Å reise uten pass innenfor schengen er slikt sett forsåvidt absolutt mulig, men som det påpekes er ofte transportørene strengere enn lovverket, og en del flyselskaper krever at du skal kunne fremvise internasjonalt gyldig ID på internasjonale flyreiser, noe som for normenn betyr pass.
Kan forøvrig nevne at jeg ofte viser førerkort når jeg sjekker inn på hotell, og det går stor sett. Det funket ikke i Madrid når vi var på Bongo-tur der, da var beskjeden prompte at pass var eneste gyldige for oss fra Norge.

Det som er litt ironisk er at i USA blir norsk førerkort så godt som alltid akseptert uten så mye som et hevet øyenbryn. Men i det "passfrie" Schengen-området må man altså ha pass.

Det som er litt ironisk er at i USA blir norsk førerkort så godt som alltid akseptert uten så mye som et hevet øyenbryn. Men i det "passfrie" Schengen-området må man altså ha pass.

Litt ymse, men kravene for grensepassering og ølkjøp f.eks. er jo litt annerledes. Imidlertid er ikke kjørekort uten biometri lenger godkjent legitimasjon på flyplassene, selv om det er gitt utsettelse. Regner med at utenlandske kjørekort tyker i samme slengen.

Borgere i grensestater kan også søke om et 'passkort' som kan brukes til Canada og Mexico. Disse er imidlertid ikke gyldige for reiser til f.eks. Europa.

Da er man kommet seg til flyplassen og damen i checkin i AMS så bare dumt på meg da jeg spurte om jeg kunne bli med SK til OSL uten pass. Trenger kun foto id, førerkort og bankkort med bilde er begge akseptert her.

Fast track fungerer iallefall ikke her, man ender i samme kø som alle andre og det tok 25 minutter før mobilladeren i sekken var sjekket og iorden...

I SAS sin samarbeidslounge no, Aspire lounge, helt greit utvalg av mat og drikke og rimelig god Wi-Fi.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk

Både hjemmesidene til den franske ambassade (https://no.ambafrance.org/Innreise-og-helse-3008) og UDs landsider (https://www.regjeringen.no/no/tema/...sjon/velg-land/reiseinfo_frankrike/id2429004/) sier det er fortsatt grensekontroll i Frankrike. Eneste gyldige legitimasjon for oss nordmenn er pass.
OK, godtar den. Fikk beskjed via intern e-post fra KL/AF at passkontroll i Frankrike var avsluttet, men da var det vel først og fremst at KL/AF avsluttet rutinen med å sjekke at alle til/via Frankrike hadde pass, og dermed igjen behandle Frankrike på samme måte som alle andre schengenland mht. flyselskapets ID-sjekk...

En viktig ting som alikevel understreker hvorfor det er så lurt å ha med pass:
https://www.regjeringen.no/no/tema/...-land/reiseinfo_frankrike/id2429004/#innreise
For øvrig er det et krav i Frankrike at man alltid skal kunne identifisere seg på forespørsel, og for nordmenn er pass eneste gyldige identifikasjonsdokument.

Har reist ørten turer til Europa og glemt passet ørten ganger også. Eneste gang jeg kan huske å bli spurt var en gang på FRA for noen år siden. Da møtte tysk politi oss på tarmacen og sjekket pass til alle som gikk av. De leitet etter noen (ikke meg) naturligvis, men akkurat da var jeg glad passet var med.

Andre enden av skalaen var flyplassen på Bali, Indonesia hvor vi framviste pass 7(!!) ganger fra vi gikk inn hovedinngangen til vi satt med hekken godt plantet i et sete på en Qatar Dreamliner. Definitivt rekord!

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Passet er eneste ID som viser statsborgerskap, så de som trenger å vite statsborgerskap må se passet (hoteller, transportører osv.).

(Førerkortet funker jo fint diverse steder i og utenfor Europa ifht. eks. å legitimere alderen din. I USA har jeg aldri fått aksept for norsk førerkort hos TSA, har forsøkt lfere ganger. I Seattle(?) måtte jeg en gang hente passet på hotell for de godtok ikke annet enn state-issued førerkort, federal ID eller pass på puben.)

Last edited:
Har reist ørten turer til Europa og glemt passet ørten ganger også. Eneste gang jeg kan huske å bli spurt var en gang på FRA for noen år siden. Da møtte tysk politi oss på tarmacen og sjekket pass til alle som gikk av. De leitet etter noen (ikke meg) naturligvis, men akkurat da var jeg glad passet var med.

Andre enden av skalaen var flyplassen på Bali, Indonesia hvor vi framviste pass 7(!!) ganger fra vi gikk inn hovedinngangen til vi satt med hekken godt plantet i et sete på en Qatar Dreamliner. Definitivt rekord!

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

I Italia kreves det pass for å reise ut av landet. På toget fra Milano til Zurich har jeg vært borti kontroll flere ganger, og også da har pass vært noe de spesifikt spurte etter. Har alltid med pass, selv til Danmark.

Og jeg fikk bot på 25€ for å glemme pass, da med bil fra Tsjekkia tilbake til Tyskland (hadde glemt passet mitt på hotellet i München)

Back