Reise i Schengen uten pass

• Thread starter Thread starter OEH
  • Start date Start date
Pass er stort og bøyer seg i lommen...
Er i utgangspunktet også negativ til enda et kort (nasjonalt ID-kort), kan man ikke bare utvide informasjonen på førerkortet? Det er masse ledig plass på mitt om det er statsborgerskap det står om.

De som ikke har førekort kan selvfølgelig få ID-kort...

Jeg savner nasjonalt ID-kort veldig. Jeg reiser ofte til Belgia, og på toget har det nederlandske militærpolitiet veldig ofte passkontroll, så man må ha med seg passet på toget. Et nasjonalt ID-kort er mye mer praktisk å ha med seg i lommeboken.

Og da må noen fortelle meg hvorfor vi ikke vil ha pass...

Passet er stort og upraktisk, og lite resistent for fuktighet m.v. I en del land er det ID-plikt på gata (eks. Tyskland) og et ID-kort er da mye mer praktisk. Men for all del, du behøver sikkert ikke bestille det.

Er i utgangspunktet også negativ til enda et kort (nasjonalt ID-kort), kan man ikke bare utvide informasjonen på førerkortet? Det er masse ledig plass på mitt om det er statsborgerskap det står om.

Ikke alle kan få førerkort (barn/ungdom/ikke skikket...), dumt å miste ID-kortet om førerkortet ryker osv. osv. Om førerkortet skal være nasjonalt ID-kort vil man antagelig også miste mulighet for at Trafikkstasjonene skal kunne utstede det så blir neppe mindre problematisk.

Et nasjonalt ID-kort vil være praktisk for mange, men det er jo ingen som sier at du MÅ ha det om du ikke trenger det.

Et nasjonalt ID-kort vil være praktisk for mange, men det er jo ingen som sier at du MÅ ha det om du ikke trenger det.

Som du sier er pass upraktisk så jeg skal selvfølgelig ha et, men det ville vært enda mer praktisk (for min egen del, og nok flere andre) om førerkort også kunne benyttes. Men jeg ser det er utfordringer.

Jeg er på ingen måte uenig. Et kort på kredittkort størrelse passer meg perfekt, men hvorfor kan ikke det være et pass? Det må være mulig å fikse et kort med chip og feks elektroniske viseringer. Men å fly rundt og huske på når jeg trenger det ene eller andre er bare styr.
Her i gården er passet alltid med; man vet jo aldri...

Elektronisk grensekontroll vil komme, og passet blir som bankboka. Mange land er allerede langt fremme og kunne innført det i morgen. Jeg trenger f.eks. formelt bare å scanne en app for å slippe inn i USA, selv om man foreløpig fortsatt må vise fysisk pass i sperra.

Imidlertid må man ta hensyn til at det er mange land som ligger bak i løypa så dette er noe som vil ta lang tid.

Imidlertid må man ta hensyn til at det er mange land som ligger bak i løypa så dette er noe som vil ta lang tid.

Ja, men dette kan løses med separate viseringer av samme type som de gjør i feks Israel. Det eneste som trengs er en logisk forbindelse mellom pass og inn-/utreisedokument.

Det kommer. Jeg ser enkelte ting dukke opp nå som vi snakket om da jeg jobbet i SITA for 10 år siden.

Klarte kunststykket i går og dra til Warsawa uten og ha med passet, så jeg var litt skeptisk på om det ville gå uten det på innsjekk i dag.
Jeg leverte fram førerkortet og det var ingen spørsmål om pass, så det gikk knirkefritt.
Men denne episoden gjør nok at jeg aldri glemmer det hjemme en gang til, den følelsen og sitte på flyet ned og komme på at det ikke er med.

Nasjonalt ID-kort er praktisk da man oftest vil ha det med seg i lommeboken uansett. Samt at alle som ikke har førerkort ikke vil godkjennes. Jeg bor for tiden i Sverige og venter på utstedelse av svensk ID-kort (ikke nasjonal ID-kort da jeg ikke er svensk statsborger). Et norsk ID-kort ville være praktisk her da jeg måtte gå tomhendt fra post i butikk da de ikke aksepterte norsk førerkort for utelvering. Jeg måtte hjem og hente passet. Er dette prosjektet forsinket igjen?

Jeg har både pass og et (Nederlandsk) nasjonalt ID-kort. Pass tar jeg bare med meg når jeg reiser utenfor Europa.
Kredittkortformat er som mange sier meget paktisk. Det å slippe å tenke på om man har med legitimasjon når man reiser er herlig (gitt at man har med lommebok som har en permanent plass til ID-kortet).
En annen fordel er at de få gangene jeg må levere fra meg passet for å få visum, så kan jeg fortsette å reise innen Europa på ID-kortet.

Passkontroll intra-Schengen

Reiste til Nice fra Osl via ams denne uken og ble loset gjennom passkontroll både på vei inn og på vei ut av Frankrike. Domestic virker å slippe.
Har dette bredd om seg i flere Schengenland?

Re: Passkontroll intra-Schengen

Frankrike har midlertidig passkontroll frem til 13. desember. Trådde i kraft dagen etter angrepene i Paris.

Re: Passkontroll intra-Schengen

Et lite spørsmål på siden, hvordan ville man ordnet dette på OSL eller andre norske flyplasser? Finnes det mulighet for å slenge opp en passkontroll på ankomst schengen eller må alle via eksisterende passkontroll?

Back