Re: Øst-Asia i sommer, tips?
Jeg har været i alle nævnte byer, minus TYO.
XIA: 2-3 dage, med en hel dag til terracotta-warriors, en hel dag til drum tower, bell tower, city wall, moslim area. Hot pot dinner er et must (kan evt sende tips i PM).
PEK: 2 dage, en hel dag til great wall, forbidden city, tiananmen square.
Den forbudte by er interessant, men ellers finder jeg at Beijing er en overvurderet by. Peking duck er selvfølgelig et must.
PVG: 2 dage er i min optik rigeligt. Det er Kina's måske mest imponerende by, og netop det er attraktionen. Historiske sights er ikke byens stærke side. Undgå de mange tourist traps, som fx. Tourist tunnel og tea houses der charger dig astronomiske beløb.
Maglev train fra PVG (med tophastighed på 431 km/t) er dog et must i min bog.
ICN: Jeg har været i Seoul flere gange, bl.a. var jeg fanget her mens en askesky hang over Europa (beskrevet her:
http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=502677&postcount=11). På et turistkontor fik jeg en brochure der hed noget i stil med "100 must see sights in Seoul", men langt de fleste er uinteressante. Alligevel er Seoul en af mine favoritbyer i Asien. Rigeligt med templer og paladser at besøge, men har du set et, har du set dem alle. Mis ikke Bukchon, en historisk bydel.
På min personlige liste over de næste destinationer i Kina er: Chongqing, Chengdu og Guilan/Yangshuo.