• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Reidulf, du bør kanskje finne deg en annen jobb?

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Reidulf, du bør kanskje finne deg en annen jobb?

Originally posted by andeik

Originally posted by MountainDew

Det er på tide flyselskapene begynner å informere passasjerene om forurensing. I media blir fly fremstilt som syndebukk nr 1, men landbruk(husdyr), bil og skipstrafikken er jo de virkelige store synderne.
F.eks brenner flaggruten mellom Stavanger - Bergen ca 4 tonn med diesel (1t/timen) men flyet klarer seg med under 1 tonn på hele samme strekning.

Greit nok, vi er på et flyforum, men allikevel føler jeg at vi kan finne på å kritisere fly en gang i blant også.

Det er riktig at båt forurenser ganske mye, men fly er vel verstingen. At det går fly mellom Bergen og Kristiansand synes jeg er litt merkelig. Tog bruker 3 timer på denne strekningen. Fokker`n bruker 40 minutter, og da kommer flybuss, ventetider osv. i tillegg.

Dyr forurenser også mye. Èn ku slipper ut 100 kg Co2 daglig om jeg ikke husker rett. Kan vi ikke alle slutte å drikke melk og spise ost, så blir det mindre utslipp? Det er mye man kan gjøre. Redusering av reiser og endring av kosthold er noe man kan gjøre. Jeg som har hatt rundt 50 flyturer det siste året skal vel ikke si at jeg har gjort så mye selv for å forhindre utslipp, men jeg tror alle bør tenke seg om to ganger før man bestiller en flytur.

Tog på tre (!!) timer mellom Bergen og Kristiansand. Den togruta skulle jeg gjerne sett.:colgate:

Originally posted by litt-amatør
Tog på tre (!!) timer mellom Bergen og Kristiansand. Den togruta skulle jeg gjerne sett.:colgate:

Beklager, mener Stavanger og Kristiansand :P

Fremtiden i våre hender er tre ganger dyrere enn SAS

Gidder ikke starte en ny tråd. Så jeg legger den inn her....

En flytur tur-retur Oslo-Malaga koster et par tusen kroner. Avstanden er på 5684 kilometer. Hos SAS koster «klimakvoten» 100 kroner, hos Framtiden i våre hender koster den 299 kroner.

Her finner du resten av artikkelen

Hvem har rett og hvem har feil her i denne saken?

Den siste delen av prisen er at våre prosjekt er dyrere, sier daglig leder hos Framtiden i våre hender Arild Hermstad til NA24.

Nå svikter logikken hos meg. Fordi FIH har ett dyrere anti-CO2 utslipp enn SAS (Carbon Neutral) så skal de altså ta seg mer betalt enn SAS.:rolleyes: Dette lukter der svindel av lang vei:old

....det er da ærlig talt deres problem at de har ett dyrere prosjekt:exclamati

Jeg brukte litt tid på disse oppleggene for noen uker siden, så jeg tror jeg har svaret her.

SAS (Carbon Neutral) og FIH (My Climate) tilbyr to litt forskjellige produkter. SAS selger deg CO2-kvoter som skaffes så enkelt/billig som mulig (vindkraft), mens FIH selger deg CO2-kvoter som skaffes ved å støtte utviklingsprosjekter som bidrar til reduserte CO2-utslipp.

Så kan man velge da, om man vil kjøpe CO2-kvote eller kjøpe CO2-kvote og samtidig bidra til et U-hjelpsprosjekt.

Originally posted by gustavf

Så kan man velge da, om man vil kjøpe CO2-kvote eller kjøpe CO2-kvote og samtidig bidra til et U-hjelpsprosjekt.

Eller ikke kjøpe noe kvote i det hele tatt!

Her er en sak fra NRK Forbrukerinspektørene i går:

"Klimakvoter for grønnere flyreiser

Vi oppfordres til å kjøpe klimakvoter for hver flyreise. Dette er foreløpig frivillig, men både politikere og naturvernere snakker om at det bør bli obligatorisk. Å være miljøbevisst er også viktig for storforurensere som vil fremstå som grønne.

Niels Eirik Nertun, direktør for miljø i SAS, ser ikke bort fra at forurensingen vil øke ettersom bransjen er i vekst, men han forsikrer at alle stener skal snus. SAS tilbyr passasjerene å kjøpe klimakvoter. Via et internasjonalt karbonfond går kvotepengene til vindmølleprosjekter som skal redusere utslipp.

Norwegian vil ikke tilby det samme. Vi kommer aldri til å konkurrere på klimakvoter annet enn det vi selv kan gjøre ved å fly passasjerene mest mulig direkte osv. Jeg tror ingen er tjent med at det skal bli en kommersiell vare, dette er et globalt ansvar som må løftes i fellesskap, sier Bjørn Kjos, adm. dir. i Norwegian.

Ideelle organisasjoner tilbyr kjøp av klimakvoter, men det finnes foreløpig ingen internasjonal standard, så passasjerene må bruke skjønn ved kjøp. Ikke alle organisasjoner har kontrollordninger som sikrer at pengene når frem til f.eks. enøk-tiltak i fattige deler av verden. I utlandet er det påvist at penger fra reisende går i lomma på useriøse aktører fordi det er fritt frem i et uoversiktlig marked.

Miljøvernminister Helen Bjørnøy sier regjeringen jobber for å få på plass et felles internasjonalt avtaleverk. Ved kjøp av klimakvoter fremhever hun at man må forsikre seg om at man kjøper FN-sertifiserte kvoter. Hun sier man fra myndighetenes side bl.a. skal ta ansvar for å bygge ut alternative transportformer, man skal lette avgiftene for miljøvennlige biler og sørge for energieffektivisering i boliger. "

---

Ellers svarer jo folk i hytt og pine på spørreundersøkelser - mange sier "ja" på at de vil kjøpe, men i praksis er det få som faktisk gjør det. Personlig synes jeg dette virker altfor "tilfeldig" - og jeg vil i alle fall ikke kjøpe kvoter som bidrar til bygging av stygge og bråkete vindmøller i sårbare naturområder (som vel kan sies å være hele Vestlands- og Nord-Norge-kysten).

Back