• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Regjeringen krever NH-90 innen 2014

BraathensSafe1985

ScanFlyer Silver
Regjeringen krever at de nye helikoptrene til Kystvakten og fregattene blir levert innen 2014, slik kontrakten sier. Årelange forsinkelser og problemer hos produsenten NHIndustries har skapt stor irritasjon i flere land.

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article2437544.ece

Jeg syns det er utrolig at ikke Norge har kansellert denne ordren for lenge siden. Produsenten har jo store problemer med å levere. Den opprinnelige kontrakten sa at hellikopterne skulle vært levert innen 2005. Så langt har Norge kun motatt 1 ! I tilegg så er det et dårlig hellikopter med alt for kort rekkevidde for Norske forhold. Portugal har kansellert sin ordre ... og det burde Norge ha gjort også.
 
(Tar poenget ditt, T)

Nå er vel ikke problemet helikoptertypen i seg selv,
men Nasjonsspesifik utrustning og intergrering:

Hvorfor Sverige har har sett seg, som en nødløsning, nødt til å kjøpe en snart 25 år gammel type (UH-60) kan en jo bare lure på.

Skal ikke forundre meg om vi ser tilsvarende i Norge.
 
Last edited:
Så lenge det ikke kommer noen EC725 inn i RNoAF så er jeg fornøyd!

Men under BAS12 snakket jeg med en ombord på NH-90'en og han sa at de hadde fått hørt at det andre NH-90 helikopteret skulle komme i Q3 2012.
 
Så lenge det ikke kommer noen EC725 inn i RNoAF så er jeg fornøyd!

Men under BAS12 snakket jeg med en ombord på NH-90'en og han sa at de hadde fått hørt at det andre NH-90 helikopteret skulle komme i Q3 2012.

Det skulle også komme i Q1 og Q2 2012...
 
Hvor får du det fra? Nå opererer vi tre helikopter-typer, hvorav to er britiske... NH-90 er jo heller ikke amerikansk.

Det har man jo lært her


Som Basse-Hau er inne på, valget er utelukkende politisk.
(og en hjelp til USAs bedrøvelige handelsbalanse?)

For de som er virkelig interesserte finnes mye å lese.
Hvis en vil en ha et annet syn på saken enn det "offisielle", kan en lese bl.a
John Bergs bok : "Kampflyene som bomber forsvarsevnen".
http://www.spartacus.no/index.php?ID=Bok&counter=612
I tilleg mye annet trykt stoff.
Bakgrunnen for tidligere valg av kampfly er også beskrevet av Svein Duvsete mfl.

Over Libya ble alle imponert av Franske Rafale.
Men at Norge skulle kjøpe et Fransk jagerfly er vel like fjernt som Russisk/Kinesisk.

Er en sann forsvarsvenn, men ikke enig i nåværende strategi.

F-35 kjøpet vil binde opp forsvarets midler i lang tid fremover.
seilfly er nok forlengst sivilist før en gang P-8 kommer på tale.

Fremitiden som jeg kunne ønske:
Ekte avskjæringsjagere i nord,
og ubemannede fly med base Ørland.

(Vet ikke hva 718skv driver med, om det fremdeles er "modellfly" eller hva ?)
 
Hvor får du det fra? Nå opererer vi tre helikopter-typer, hvorav to er britiske... NH-90 er jo heller ikke amerikansk.

Var kun en hintende undertone med referanse til en annen tråd som omtaler F35, en svensk sykkel og noen sure svensker.;)

Jeg tror NH90 er ett meget godt valg etter det jeg har lest på forumet fra folk som vet hva de snakker om og det beviser at det faktisk finnes en prosess og at "Norge danser etter amerikanernes pipe" blir litt Klassekampen conspiracy

Nye, kompliserte og banebrytende ting tar tid både sivilt og militært, det gjelder å være litt tålmodig, mye av disse uttalelsene er selvsagt spill for galleriet
 
Utfordringen er, spesielt for fregattene sin del, at helikopterets sensorer og våpen skal være en helt integrert del av fartøyet. Faktisk så er det slik at det primære anti-undervannsvåpenet til en fregatt er helikopteret med sonar og torpedoer.
EC725 er sikkert et bra helikopter, men det er ikke bare å sveise på noen fester og huke på et par torpedoer.
Skal man ha noe levert raskt (ila. to år), så er det vel egentlig ingen alternativer til MH-60R, som "out of the box" kan integreres med sensor-/våpensystemet på fregatten.

For Kystvakten sin del, så er det overflatesensorer og til dels SAR-kapabilitet som er det viktigste. Dette er jo noe EC725 kan fylle, men det kan uansett også MH-60R.
 
Last edited:
At EC725, ie utvikling av Super Puma, og som har opperret i Norske farvann i mange år skulle være noe dårlig valg fordi noen ikke liker utseendet er usaklig.

MH-60R eller S er ikke nødvendigvis noe "alfa og omega"
Begge modellene er utviklet for andre behov enn de vi har i Nordatlantiske miljø, og bare den ene versjonen for bruk på mindre fartøyer, dvs som Norske fregatter/Kystvaktfatrøy.
 
(Tar poenget ditt, T)

Nå er vel ikke problemet helikoptertypen i seg selv,
men Nasjonsspesifik utrustning og intergrering:

Etter det jeg har hørt om prosessen som foregår i produksjonsstedet Milano, så stemmer ikke dette for de norske NH90 (NH90 skrives for øvrig uten bindestrek). Utsettelsene skyldes i følge nordmennene der nede en "søreuropeisk holdning" til flyproduksjon.
 
"søreuropeisk holdning" til flyproduksjon

Har hørt det samme, første gang de var nede for å gjøre FAT kom de vel opp igjen med 600+ feil på den første maskina, og failed FAT. Kan hende tallet er feil, det er jo noen ÅR siden...... :headbang
 
Sveriges NH-90 skulle från början ha varit slutlevererade och operativa år 2008...det höll ju inte. Förseningarna från NH Industries är enorma.
Nu sägs det att först år 2020 kommer full operativa förmåga fås.
Därför har Sverige beställt 15 st UH-60M, den senaste versionen av Black Hawk.
Redan under nästa år kommer samtliga UH-60M vara färdiglevererade till Sverige.
Svenska försvaret kan inte vänta i ytterliggare 8 år på NH-90.

Den svenska framtida medeltunga helikopterparken kommer under kommande 20-30 åren att bestå av NH-90 och UH-60M Blackhawk.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Materiel-och-teknik/Flyg/Helikopter-16/
 
Det var dette med offentlig forvaltning og oppfølging av kontrakter inngått med ulike leverandører.
Har leverandøren brutt leveransekontrakten så til de grader så ille som her , må den etter min oppfatning kanselleres så fremt det finnes et godt alternativ.
Her gjelder det å berge skattebetalernes penger i forbindelse med leveransen.
Forsinkelsen av det italienske materiellet kan komme til å koste oss skattebetalere dyrt slik det ser ut nå.
Det finnes mange gode alternativer i markedet.

Se til UK. Der har de kontrahert ut SAR tjenesten til private aktører som har vært det andre påtenkte bruksområdet for NH90 .
Det er på tide vi gjør og fremfor at byråkratiet her i landet skal hive ut den ene millionen etter den andre i utredninger slik de har gjort gjennom mange år.
 
Blackhawk er jo et gammelt helikopter fra 70 tallet. Men er sikkert oppgradert vil jeg tro.

Både Blackhawk og Seahawk kan jo spikkes til til å dekke veldig mange roller.

Men hvordan er det å fly?
Hvordan er det å sitte på i, ser trangt ut.

Er det andre alternativer til disse, som man kan få tak i fort og som kan dekke flere roller, men som er militært konstruert i bunn?
 
737 er et gammelt fly fra 70-tallet...

Viktig å huske på at dette ikke er et helikopter for SAR primært. Det skal være primært en sensor- og våpenplattform. Derfor er nok ikke romslighet og komfort øverst på kravslisten. Noe redusert SAR- kapasitet kontra NH-90 er nok til å leve med, når alternativet altså er ingen helikopter på flere år.

Alle andre nasjoner som har AEGIS-fregatter benytter SH/MH-60. Dvs. at det ikke er noen andre modeller der integrering mot det systemet er "hyllevare"
 
Back
Top