• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Regjeringen krever NH-90 innen 2014

Se til UK. Der har de kontrahert ut SAR tjenesten til private aktører som har vært det andre påtenkte bruksområdet for NH90.

Dette er vel en sannhet med visse modifikasjoner all den tid RAF og RN fortsatt flyr SAR. Det er mange land "som det er naturlig å sammenligne seg med" som har en delt løsning med sivile og militære operatører, f.eks. UK og NL. I USA er det vel stort sett militære eller para-miltære operatører all den tid USCG sorterer under Dept of Homeland Security.
 
Dette er vel en sannhet med visse modifikasjoner all den tid RAF og RN fortsatt flyr SAR. Det er mange land "som det er naturlig å sammenligne seg med" som har en delt løsning med sivile og militære operatører, f.eks. UK og NL. I USA er det vel stort sett militære eller para-miltære operatører all den tid USCG sorterer under Dept of Homeland Security.

I Norge finnes det sivil SAR både på sokkelen og på Svalbard.
 
Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Har vi noen i Norge som har flydd de, evt prøvekjørt de svenske?
 
Utdanningen av piloter i Forsvaret foregår på UH-60 Blackhawk, så de aller fleste er godt kjent med typen ja.
 
Korrekt, de som i de senere år er utdannet helikopterflygere i Luftforsvaret har flydd UH-60 på Fort Rucker, men en stor andel av flygerne er av den litt eldre garde og fløy Huey i statene. En komplett utsjekk ved ny flytype er jo uansett en selvfølge, så dette har ingen praktisk betydning.
 
Skjer det noe mer i denne hastesaken eller?

Hvordan er UH60 å fly kontra NH90, og hvordan er de å sitte på i som passasjer?
 
UH-60 och NH90 är inte byggda för att flyga passagerare, de ska transportera soldater.
Svenska försvaret är mycket nöjda med valet av UH-60M.

UH-60M är den senaste versionen som är en helt annan helikopter än orginal Black Hawk byggda på 70-talet. Det blir bara löjligt att säga att fabriksnya Black Hawk är en gammal helikopter...
Det är som att säga att en sprillans ny Lockheed C-130J Hercules är ett +55 år gammalt transportflygplan.
 
De Svenske UH-60 ble først og fremst anskaffet for å avløse Super Puma som transport-
og medivachelikopter i Afghanistan. Super Pumaene skal utgå fra det Svenske forsvaret.
I Norge har vi Bell 412 til dette bruk.

De Norske NH-90 skal operere fra fregatter og kystvaktskip, og det er en annen affære.
Og i to versjoner. Disse får utrustning og sensorer spesifikt ønsket av Norge.

NH-90 bygges i minst 22 ulike versjoner, etter bestillernes krav og ønsker.
Dette kompliserer selvsagt produksjonen.
Det sier seg selv, at f.eks Italia ikke har bruk for utstyr som trengs for operasjoner
i Barentshavet vinterstid.
 
NH-90 bygges i minst 22 ulike versjoner, etter bestillernes krav og ønsker.
Dette kompliserer selvsagt produksjonen.
Mange av disse "komplikasjonene" burde alikevel produsenten være klar over allerede ved opptegnelse av kontrakt. Og med en forsinkelse på 9 år (først "levert innen 2005", nå "levert innen 2014") har de vel tatt seg i overkant god tid.
 
Hvor ille er forsinkelsen på NH-90 hvis vi ser på annet forsvarsmatriell som er utviklet i det siste?? Pleier ikke sånne prosjekt å sprekke på tid?
 
Hvor ille er forsinkelsen på NH-90 hvis vi ser på annet forsvarsmatriell som er utviklet i det siste?? Pleier ikke sånne prosjekt å sprekke på tid?

Svært ille. I følge den opprinnelige bestillingen skulle vi hatt maskinene i 2005.
 
Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Arti å se på Faremo i går når det lå noe penger i 2013 budsjettet til SAR helikoptre, og at hun mente at beredskap og sikkerhet pga dette vill bli styrket i 2013.
Her går det unna ! :old
 
Back
Top