Regjeringen ber om fullmakt til SAS-salg

AirbusTrond

ScanFlyer Mile High Club
Melding på NTB: Regjeringen foreslår at det blir gitt fullmakt til nedsalg i selskapene SAS, Secora og Entra Eiendom.
 
Nå har vel Giske signalisert at SAS har vært til salgs lenge, selv om det først når blir formelt. Og det er jo ikke regjeringens vilje det står på angående SAS, men heller manglende kjøpere

Mer i DN forresten

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article2114783.ece
Regjeringen vil foreslå at det får fullmakt til å selge sine SAS-aksjer, dersom det kan skje i forbindelse med en god industriell løsning.

Personlig så tviler jeg sterkt på om SAS blir solgt med det første........
 
Det er veldig synd for SAS siden regjeringen investerte 6-700 millioner kroner i fjor. Mye av skylden for underskuddene for de siste årene kan vel knyttes til finanskrisen og SAS har ikke fått tid på seg til å snu tallene i pluss. Så det vil jo ta ganske lang tid å selge SAS og jeg har tro på at innen den tid kan de snu skuta

Nå er det jo også sånn at mange store selskaper vil og kommer til å by på SAS i et eventuelt salg. Men likevel så eier jo den svenske og danske staten 2/3 deler så vil et eventuelt salg av dne norske staten gjøre at SAS vil endre på alt? eller vil det meste være som før? Hven tror dere kan være aktuelle?
 
Nå har vel Giske signalisert at SAS har vært til salgs lenge, selv om det først når blir formelt. Og det er jo ikke regjeringens vilje det står på angående SAS, men heller manglende kjøpere

Mer i DN forresten

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article2114783.ece


Personlig så tviler jeg sterkt på om SAS blir solgt med det første........


Det er veldig synd for SAS siden regjeringen investerte 6-700 millioner kroner i fjor. Mye av skylden for underskuddene for de siste årene kan vel knyttes til finanskrisen og SAS har ikke fått tid på seg til å snu tallene i pluss. Så det vil jo ta ganske lang tid å selge SAS og jeg har tro på at innen den tid kan de snu skuta

Nå er det jo også sånn at mange store selskaper vil og kommer til å by på SAS i et eventuelt salg. Men likevel så eier jo den svenske og danske staten 2/3 deler så vil et eventuelt salg av dne norske staten gjøre at SAS vil endre på alt? eller vil det meste være som før? Hven tror dere kan være aktuelle?
 
Det er veldig synd for SAS siden regjeringen investerte 6-700 millioner kroner i fjor. Mye av skylden for underskuddene for de siste årene kan vel knyttes til finanskrisen og SAS har ikke fått tid på seg til å snu tallene i pluss. Så det vil jo ta ganske lang tid å selge SAS og jeg har tro på at innen den tid kan de snu skuta

Nå er det jo også sånn at mange store selskaper vil og kommer til å by på SAS i et eventuelt salg. Men likevel så eier jo den svenske og danske staten 2/3 deler så vil et eventuelt salg av dne norske staten gjøre at SAS vil endre på alt? eller vil det meste være som før? Hven tror dere kan være aktuelle?

Hvis nogen skal købe SAS, så kræver det vel reelt at de tre stater vil sælge deres aktier - samtidigt!

Hvornår vil det ske? Fra dansk side sker der næppe salg af aktier foreløbigt, da man går og fortryder salg af en række virksomheder, f.eks. Københavns Lufthavne, så et salg af SAS virker ikke til at være på dagsordenen.

Lars
 
Jag tror vi kan vara säkra på att alla regeringar säljer eller ingen även om alla regeringarna officiellt skulle förneka det.

Det här beskedet betyder i mina ögon inget speciellt utan det kan dröja flera år innan något händer. Som jämförelse bad den svenska regeringen att få sälja sex bolag 2006 men man äger fortfarande tre av dem.
 
Denne nyheten er egentlig ikke spesielt betydningfull og endrer ikke det fundamentale. Eneste forskjellen er at den norske staten istedet for å signalisere at de ved et tidspunkt er villige til å selge nå sier konkrat at de er villige til å selge.


Det er veldig synd for SAS siden regjeringen investerte 6-700 millioner kroner i fjor. Mye av skylden for underskuddene for de siste årene kan vel knyttes til finanskrisen og SAS har ikke fått tid på seg til å snu tallene i pluss.

Synd for SAS? Det eneste som vil være synd er hvis de ikke får avkastning på investeringen sin. For SAS spiller det da ingen rolle

Å skylde på finanskrisen for at SAS ikke tjener penger om dagen er like tåpelig som å skylde på årets vinter for at veiene her i landet er dårlig

Det er ikke noe problem å selge et "oppussningsobjekt", men det er en fordel om i det minste man har en "grunnmur"

Nå er det jo også sånn at mange store selskaper vil og kommer til å by på SAS i et eventuelt salg. Men likevel så eier jo den svenske og danske staten 2/3 deler så vil et eventuelt salg av dne norske staten gjøre at SAS vil endre på alt? eller vil det meste være som før? Hven tror dere kan være aktuelle?

Nå er det neppe mange som kommer til å by på SAS. Per dags dato har de problemer i det hele tatt finne en eneste som ønsker å by på SAS i dagens form

Det er heller ikke slik at staten kommer til å selge sin ene lille post på 14,2%, men at de er snakk om å selge sammen med de andre eierene. Slik jeg har skjønt det kan ikke Norge bare selge sin del isolert sånn helt uten videre og man vil heller neppe klare å finne kjøpere som vil gi en akseptabel pris


Hvis nogen skal købe SAS, så kræver det vel reelt at de tre stater vil sælge deres aktier - samtidigt!

Hvornår vil det ske? Fra dansk side sker der næppe salg af aktier foreløbigt, da man går og fortryder salg af en række virksomheder, f.eks. Københavns Lufthavne, så et salg af SAS virker ikke til at være på dagsordenen.

Lars

Selv om du har et poeng, så er fremdeles utfordingen mangel på villige kjøpere og ikke manglende selgere. Skulle det dukke opp en kjøper så blir det raskt fortgang i prosessen.
 
Last edited:
Jammen på tide, SAS burde vært solgt for mange år siden. Konseptet med statlig flyselskap var sikkert bra på 50 tallet, men ikke i dag.

Hvis man ser SAS i et 30 års perspektiv, har jeg som skattebetaler tapt eller tjent penger på SAS ?
 
Hvis man ser SAS i et 30 års perspektiv, har jeg som skattebetaler tapt eller tjent penger på SAS ?

Det er et regnestykke som er ganske så komplisert og ikke helt uten endel subjektive momenter. Det er ikke vanskelig å finne ut av hva staten har hatt av direkte inntekter fra SAS i form av utbytter og bedriftsskatt mot hva de har hatt i direkte utgifter med SAS. Men så kommer alle mer eller mindre direkte inntekter og utgifter i alt fra anbudsruter, skatteinntekter fra ansatte og alle mulige andre skatter og avgifter. Dette må også veies opp mot alternativene om hva som realiteten hadde vært hvis de ikke hadde eid SAS. Også er det en masse forskjellige faktorer man må ta hensyn til.

Man kan sikkert sitte her å gjette seg frem til mye rart, men skal du få greie på svaret ditt må du nok gå dypere inn enn hva du kan få i et forum bestående av alt fra eksperter på en side og kunnskapsløse amatører på den andre ytterkanten
 
Hvis man ser SAS i et 30 års perspektiv, har jeg som skattebetaler tapt eller tjent penger på SAS ?

Man må i et slikt regnskap også skjele til hva var statens hensikt med å være eier i SAS. Denne hensikten hadde nødvendigvis ikke som formål å tjene penger på eierskapet.



Vidar
 
Man må i et slikt regnskap også skjele til hva var statens hensikt med å være eier i SAS. Denne hensikten hadde nødvendigvis ikke som formål å tjene penger på eierskapet.



Vidar

Den var defintivt bestemt at staten(e) skulle tjene penger på eierskapet ja!
 
Den var defintivt bestemt at staten(e) skulle tjene penger på eierskapet ja!

Og det har nok de tre statene gjort, sepsielt Norge og Sverige. Men at SAS har direkte tjent så mye penger, det er en helt annen diskusjon.

SAS i sin tid ble ikke laget for å være en direkte pengemaskin, men hva de har utrettet for næringsliv og samferdsel i Norge og Sverige igjennom årene skal man ikke undervurdere.

-A
 
Norge: Ut av SAS i løpet av neste år

Norge: Ut av SAS i løpet av neste år

Regjeringen går inn for å redusere statens eierandel i SAS fra dagens 14 prosent. Trond Giske og hans departement åpner nå for at flyselskapet kan ta opp konvertible obligasjonlån, istedet for vanlige obligasjonslån.

http://www.hangar.no/archives/606


Vet ikke helt om jeg liker dette ...
 
Last edited by a moderator:
Skal vi se hva kjøperne vil få:
-en samling veteranfly
-forpliktelser ovenfor ansatte som liker å streike
-overta ansvaret for lån på flere miliarder
-dundrende underskudd hver måned

Jeg kan ikke skjønne annet enn at verdien må være negativ.
 
Last edited:
Jeg kan ikke skjønne annet enn at verdien må være negativ.

Nå er det markedet som bestemmer verdien på SAS og ikke deg, og de mener markedsverdien til SAS er per idag er verdt NOK 12,8 per aksje....så er det bare gange opp med antall aksjer for å finne totalen
 
Nå er det markedet som bestemmer verdien på SAS og ikke deg, og de mener markedsverdien til SAS er per idag er verdt NOK 12,8 per aksje....så er det bare gange opp med antall aksjer for å finne totalen

Du som er en sånn finansmann...: Verdien som står oppført på Oslo Børs, dvs. 4.211,20 MNOK (eller 4,2 milliarder), antar jeg er SAS' totale verdi, eller er det noe tullball siden SAS er notert flere steder?

Edit: Jeg ser at samme verdsetting er notert i Stockholm, så da er det vel hele verdien. Til sammenlikning er DY verdt 3,3 mrd NOK i dag.
 
Last edited:
Skal vi se hva kjøperne vil få:
-en samling veteranfly
-forpliktelser ovenfor ansatte som liker å streike
-overta ansvaret for lån på flere miliarder
-dundrende underskudd hver måned

En vanvittig god analyse der altså....

Det selges og kjøpes aksjer i SAS hver eneste dag. En investor ser ikke bare på dagens situasjon, men også på muligheter i fremtiden. Og noen investorer ønsker å ta høyere risiko enn andre. SAS kan være en aksje med stor oppside, eller stor fallhøyde, alt etter hvilket øye som ser og hvilken hjerne som analyserer.
 
Dummeste jeg har lest på LENGE

Den tittelen henger høyt :D

Noen bruker jo hver eneste sjanse de har til å rakke ned på et eller annet flyselskap, med eller uten grunn.

Merkelig at det ikke er flyprat sine brukere som fastsetter prisen på flyselskap, og ikke børsmarkedet....:drunk:
 
Merkelig at det ikke er flyprat sine brukere som fastsetter prisen på flyselskap, og ikke børsmarkedet....:drunk:

Vel, selv om man er uenige i folks syn på saker & ting så er dette vel fortsatt et forum for debatt, og også verdien av SAS kan vel debatteres her (vi har i en annen tråd debattert bonus innenlands med 97 innlegg, men det er jo ikke vi som bestemmer om det skal være bonusopptjening innenlands). Vi er vel alle inneforstått med at markedsverdien settes på børsen, men man kan vel ha sine oppfatninger av verdien uten at man dermed tror at det er forumistene som setter verdien?
 
Back
Top