Registrerings koder

sk931

ScanFlyer Rusty
Mange af de fly som opereres af Aeroflot og andre selskaber i deres del af verden har en registrering som starter med f.ex VQ-B....
Synes der er lidt forvirring om vor de exact er registreret...nogle steder kan jeg finde at det er Barbados, men også Bermuda og American Virgin Islands har jeg set nævnt.

Aeroflot og f.ex S7 har også fly med VP-B og der skulle så være Bermuda....

Noger der ved det præcist ?

Hilsen Ole
 
Skyldes vel helst restriksjoner på hvordan RA-registrerte fly kan operere i USA's luftrom.
Og at Amerikanere ikke kan skjønne hvorfor alle ikke er som dem ?
 
Skyldes vel helst restriksjoner på hvordan RA-registrerte fly kan operere i USA's luftrom.

Skyldes primært russiske skatte- og tollregler. Skal de på russisk register må de importeres og Russland har høy toll på vestlige fly, slik at det er billigere og benytte seg av diverse øyer til og registrere flyene. Så selv små Airbussene som bare fly i Europa gjelder det samme for. Itillegg så leases mange av flyene og leasingselskapene liker ikke russiske regler (og det russiske rettsystemet)

Derfor er alle flyene unntatt Superjetene enten registrert på Bermuda (VP-Bxx og VQ-Bxx)

Det siste svarer også på spørsmålet til trådstarter da Bermuda kan både være VP-B og VQ-B
 
Transaero har sine fly stort sett registrert i Irland.

Forøvrig så er VP/VQ oppdelt slik:
VP-B__ Bermuda
VP-C__ Caymen Islands
VP-F__ Falkland Islands
VP-LMA to VP-LUZ Montserrat
VP-LV_ British Virgin Islands
VQ-H__ St. Helena
VQ-T__ Turks and Caicos Islands
 
VP og VQ er vel koder som brukes for britiske oversjøiske territorier (eller hvordan de nå klassifiserer forskjellige kolonier) fordelt dem imellom som nevnt i posten over. Forstår det sånn at VQ-B kom etter VP-B. Har i hvertfall lagt merke til at de nyeste SU-maskinene flyr på VQ-B reg, mens de litt eldre har VP-B.
VH- og VR-kodene til de tidligere koloniene Australia og India stammer vel fra samme system.
 
VP og VQ er vel koder som brukes for britiske oversjøiske territorier (eller hvordan de nå klassifiserer forskjellige kolonier) fordelt dem imellom som nevnt i posten over. Forstår det sånn at VQ-B kom etter VP-B. Har i hvertfall lagt merke til at de nyeste SU-maskinene flyr på VQ-B reg, mens de litt eldre har VP-B.
VH- og VR-kodene til de tidligere koloniene Australia og India stammer vel fra samme system.
India har VT. VR-H er tidligere Hong Kong.
Hele listen finner man på Wikipedia.
 
Har i hvertfall lagt merke til at de nyeste SU-maskinene flyr på VQ-B reg, mens de litt eldre har VP-B.

Nja , en sanning med modifikation. De nya B737-8LJ som kommer till Aeroflot är väl VP-Bxx registrerade. Och deras nyaste A330-343E , VP-BDD/VP-BDE?
 
Back
Top