Muligens du har rett Martin, men hvor stor tror du muligheten er å overleve en nødlanding i havet selv om flyet er utstyrt med flytevester. Jeg skulle tro det gikk mange timer før redningsmannskaper var på plass.
Det er mange eksempler pa at redningsvester har hjulpet, f.eks. SAS sin DC-8 som gikk i havet utenfor Los Angeles....mesteparten overlevde, de som omkom satt i halen som brakk av og sank fort....
767 en som ble kapret og floey inntil den var tom for drivstoff....
Tatt i betraktning at kun fire (som jeg finner) jetdrevne passasjerfly har ditchet (og da mener jeg landet på vannet, ikke trillet av land), så er det jo ikke mye data å ta av, og ved flere av ulykkene så har de overlevende hatt griseflaks mtp. hvor de landet.
Garuda sin 737 landet på elven og stoppet mer eller mindre på elvebredden, og Ethiopian sin 767 landet utenfor en strand full av folk og båter...
Flyene flyter forholdsvis lenge (f. eks. i POH'en til B737 står
det at flyet kan flyte "for alltid" - ihvertfall meget lenge - hvis
det ikke er mye fuel ombord.
Det forutsetter jo at flyet er helt etter ditching, hvilket strengt tatt er ganske optimistisk..
Forøvrig en ganske fantastisk påstand, siden 737'en aldri har ditchet hvor vannet har vært dypere enn at den lå på fast grunn når flyet stoppet...^_^
Sverre Viking var vel i saa fall unntaket, med unntak av halen som brakk av og sank umiddelbart, floet vraket i 20 timer. Ulykken skjedde 11 Km fra land og 30 ut av 45 overlevde (de 15 12 passasjerer og 3 crew befant i halen som sank)
Det er korrekt, men effekten av aa fly i havet og ditche er vel omtrent identisk, aa fly i havet er vel marginalt verre....saa for bruk av redningsvester og og flyteegenskaper boer den vaere et reellt eksempel...
Det forutsetter jo at flyet er helt etter ditching, hvilket strengt tatt er ganske optimistisk..
Forøvrig en ganske fantastisk påstand, siden 737'en aldri har ditchet hvor vannet har vært dypere enn at den lå på fast grunn når flyet stoppet...^_^
Tar vi med mindre fly i denne statistikken også, så er sjansen stor.
Vi har jo hatt en del ditchinger i Norge hvor utfallet har vært meget bra,
sånn på husk - LN-NFF i Oslofjorden og LN-BIA utenfor Bergen.
Jeg ref'er bare fra POH'en til B737 - så "dont shoot the messenger"..