• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Redningsvester på Fly

Re: Redningsvester på Fly

Muligens du har rett Martin, men hvor stor tror du muligheten er å overleve en nødlanding i havet selv om flyet er utstyrt med flytevester. Jeg skulle tro det gikk mange timer før redningsmannskaper var på plass.

Det er mange eksempler pa at redningsvester har hjulpet, f.eks. SAS sin DC-8 som gikk i havet utenfor Los Angeles....mesteparten overlevde, de som omkom satt i halen som brakk av og sank fort....

767 en som ble kapret og floey inntil den var tom for drivstoff....
 
Re: Redningsvester på Fly

Og sjansen for å overleve en ditching er forholdsvis stor.

Har du noen tall som passer til den påstanden?

Tatt i betraktning at kun fire (som jeg finner) jetdrevne passasjerfly har ditchet (og da mener jeg landet på vannet, ikke trillet av land), så er det jo ikke mye data å ta av, og ved flere av ulykkene så har de overlevende hatt griseflaks mtp. hvor de landet.
Garuda sin 737 landet på elven og stoppet mer eller mindre på elvebredden, og Ethiopian sin 767 landet utenfor en strand full av folk og båter...:rolleyes:

Flyene flyter forholdsvis lenge (f. eks. i POH'en til B737 står
det at flyet kan flyte "for alltid" - ihvertfall meget lenge - hvis
det ikke er mye fuel ombord.

Det forutsetter jo at flyet er helt etter ditching, hvilket strengt tatt er ganske optimistisk..
Forøvrig en ganske fantastisk påstand, siden 737'en aldri har ditchet hvor vannet har vært dypere enn at den lå på fast grunn når flyet stoppet...^_^
 
Re: Redningsvester på Fly

Sverre Viking var vel i saa fall unntaket, med unntak av halen som brakk av og sank umiddelbart, floet vraket i 20 timer. Ulykken skjedde 11 Km fra land og 30 ut av 45 overlevde (de 15 12 passasjerer og 3 crew befant i halen som sank)

Kilde: Aviation Safety Network
 

Attachments

  • Sverre Viking.jpg
    Sverre Viking.jpg
    88.3 KB · Views: 98
Last edited:
Re: Redningsvester på Fly

Sverre Viking ditchet ikke, den fløy i havet mens pilotene ikke fulgte med, så den er ikke blant de fire jeg fant...
 
Re: Redningsvester på Fly

Det er korrekt, men effekten av aa fly i havet og ditche er vel omtrent identisk, aa fly i havet er vel marginalt verre....saa for bruk av redningsvester og og flyteegenskaper boer den vaere et reellt eksempel...
 
Re: Redningsvester på Fly

Har du noen tall som passer til den påstanden?

Det forutsetter jo at flyet er helt etter ditching, hvilket strengt tatt er ganske optimistisk..
Forøvrig en ganske fantastisk påstand, siden 737'en aldri har ditchet hvor vannet har vært dypere enn at den lå på fast grunn når flyet stoppet...^_^

Tar vi med mindre fly i denne statistikken også, så er sjansen stor.
Vi har jo hatt en del ditchinger i Norge hvor utfallet har vært meget bra,
sånn på husk - LN-NFF i Oslofjorden og LN-BIA utenfor Bergen.

Jeg ref'er bare fra POH'en til B737 - så "dont shoot the messenger"..
 
Back
Top