Redningsvester på Fly

Roxman

ScanFlyer Gold
Redningsvester på Fly

Har havnet i diskusjon me en venn ang redningsvester på fly. Etter det jeg vett er alle fly pålagt å ha dette ombord på hver flygning, og skal befinnes under stolen.

Kan noen hjelpe meg me å finne i regelverket hvor dette står (JAA evt. FAA). Og hva er konsekvensen hvis dette ikke følges:):)

Mvh....:EU

Re: Redningsvester på Fly

om det ikke er redningsvester (som funker) ombord, blir vel flyet satt på bakken?

Bestemmelsene er vel litt forskjellig fra land til land... det er normalt intet krav om livvest med mindre man opererer over aapent vann. Derfor har enkelte fly kun seteputer som 'floatation devices'.

Det jeg lurer på er hvorfor det er pålagt med redningsvester i fly. For meg virker dette like smart som om ferjene skulle vært pålagt å ha fallskjermer ombord.

Det jeg lurer på er hvorfor det er pålagt med redningsvester i fly. For meg virker dette like smart som om ferjene skulle vært pålagt å ha fallskjermer ombord.

Nå er det vel større sjanse for at et fly lander i havet, enn at danskebåten plutselig befinner seg på 30000 fot...

Spesielt viktig med redningsvester på strekningen Oslo-Trondheim!! :colgate:

Hvorfor ikke heller ha en enkel fallskjerm? Det burde da være mer heldig? Eller en kombinasjon? Flytevest med fallskjem? Kanskje vi kan finne opp noe og bli rike??

BF:cool2

Muligens du har rett Martin, men hvor stor tror du muligheten er å overleve en nødlanding i havet selv om flyet er utstyrt med flytevester. Jeg skulle tro det gikk mange timer før redningsmannskaper var på plass.

Ta en titt på Flyhavarikommisjonen på National Geographic - bra, spennende og lærerrikt program! Der har jeg f.eks. lært at man ikke må blåse opp redningsvesten om bord, for da kan man risikere å bli fanget opp under taket dersom det kommer vann inn i kabinen. Hvis man føst skulle være ute for et havari og overleve, så hadde et vært litt ergerlig å drukne pga manglende flytevest...

Ta en titt på Flyhavarikommisjonen på National Geographic - bra, spennende og lærerrikt program! Der har jeg f.eks. lært at man ikke må blåse opp redningsvesten om bord,

Hadde du fulgt med i timen hadde du hørt at når ca'ene har sikkerhetsdemo så sier de hver gang at flytevesten først skal blåses opp etter at du har forlatt flyet. Men du har kanskje ikke flydd før? :D

Muligens du har rett Martin, men hvor stor tror du muligheten er å overleve en nødlanding i havet selv om flyet er utstyrt med flytevester. Jeg skulle tro det gikk mange timer før redningsmannskaper var på plass.

Det har du selvsagt rett i, at man nødvendigvis ikke overlever. Men jeg mener fortsatt at det er større sjanse for at et fly ligger på vannet, enn at danskebåten cruiser på 30000 fot.. Men hvorhvidt man overlever lendingen på havet er selvsagt en annen sak..

Spesielt viktig med redningsvester på strekningen Oslo-Trondheim!!

Har du ikke hørt om Mjøsa? :colgate:

Godt svar Martin. Svaret er kansje så enkelt at det er lettere å plukke opp likene hvis de har redningsvest på seg

Hadde du fulgt med i timen hadde du hørt at når ca'ene har sikkerhetsdemo så sier de hver gang at flytevesten først skal blåses opp etter at du har forlatt flyet. Men du har kanskje ikke flydd før? :D

Jo, men jeg er veldig tungnem. :D I episoden som viser dette var det tydelig massepsykosen som slo inn, da flere var nølende pga de de hadde hørt fra ca, men de fleste blåse dem opp fordi de så at "alle andre" gjorde det..

Dessuten er det ikke kun snakk om nødlanding på vann da. Etter en overrun kan det være greit å ha vest på seg, spesielt nå som badetemperaturen gjør det mulig å ta fem svømmetak før kroppen stivner. Hjelper lite om redingsbåten er der fem minutter etter hvis paxen ligger på bånn og måper;)

Trygt på Gardermoen da, der treffer du i verste fall bare høyballer.

Og sjansen for å overleve en ditching er forholdsvis stor.
Flyene flyter forholdsvis lenge (f. eks. i POH'en til B737 står
det at flyet kan flyte "for alltid" - ihvertfall meget lenge - hvis
det ikke er mye fuel ombord.

Fokker 50 har jo f. eks. treplater som settes inn i de fremre
dørene for å hindre at vann trenger inn i kabinen under ditching.

Sitat JAR-OPS 1.825:
(2) Ved avgang eller landing på en flyplass hvor flygebanen for avgang eller innflyging går over vann på en slik måte at det ved et uhell vil være sannsynlig med en nødlanding på vannet,

Høres ut som Værnes for meg. ;)

Spesielt viktig med redningsvester på strekningen Oslo-Trondheim!! :colgate:

Innflygingen foregår ofte over saltvannet i Trondheimsfjorden. Der har det til og med gått ned ett og annet fly gjennom tidene...

Men ettersom de fleste flyselskap i verdens har en eller annen rute over vann, og forskjellige fly brukes på forksjellige ruter daglig, så er det vell nesten en "standard" at fly ha flytevester??

Back