Redningshelikopter mer på verksted enn i lufta

Re: Redningshelikopter mer på verksted enn i lufta

Det er vel strengt tatt bare positivt at redningshelikopterene ikke er så mye i luften ;)
 
Re: Redningshelikopter mer på verksted enn i lufta

Er det noen spesiell grunn til at Seahawk/Jayhawk ikke er med blant aktuelle kandidater?
 
Last edited:
Re: Redningshelikopter mer på verksted enn i lufta

Er det noen spesiell grunn til at Seahawk/Jayhawk ikke er med blant aktuelle kandidater?

JA
Det er vel på grunn av altfor liten kabin.

Norge bør kjøpa S92, pga er det helikopteret av kandidatane som har flydd mest. Og dei sivile selskapa (Norsk Helikopter og CHC Helikopter Service) her til lands har god erfaring med typen.
Og eit argument må vel være at dei sivile selskapa velger ikkje kva som helst, når dei handlar helikopter.
Og til dags dato er det, som best klarer krava myndighetene har sett.
Så er det jo det med god amerikansk kvalitet. :up:


Eg fant ein pressemelding om at Norsk Helikopter har flydd 20.000timer med S92 http://norskhelikopter.no/templates/page.aspx?id=496
 
Re: Redningshelikopter mer på verksted enn i lufta

JA
Det er vel på grunn av altfor liten kabin.

Norge bør kjøpa S92, pga er det helikopteret av kandidatane som har flydd mest. Og dei sivile selskapa (Norsk Helikopter og CHC Helikopter Service) her til lands har god erfaring med typen.
Og eit argument må vel være at dei sivile selskapa velger ikkje kva som helst, når dei handlar helikopter.
Og til dags dato er det, som best klarer krava myndighetene har sett.
Så er det jo det med god amerikansk kvalitet. :up:


Eg fant ein pressemelding om at Norsk Helikopter har flydd 20.000timer med S92 http://norskhelikopter.no/templates/page.aspx?id=496


Ikke bare på grunn av liten kabin. Flere av kravene i kravspec`en ble ikke tilfredstillt og hadde man valgt denne typen hadde man endt opp med en "SAR light" med teknologi fra 70 tallet. Hawk familien falt tidlig ut av konkurransen, der man som kjennt endte opp med NH-90, S92, EH-101 og Cougar.

Nå blir kanskje litt for snevert å si at man skal kjøpe S92 fordi det har fløyet flest timer. Ut og inn av Nordsjøen med pax forteller ikke mye om hvordan helikopteret er som SAR maskin. SAR og passasjerflyging er to helt ulike arenaer. Men CHC Scotia flyr S92 i SAR rollen for den engelske Kystvakten, og Luftforsvarets representanter har vært på besøk i evaluerings sammenheng for å vurdere typen i denne rollen.

Nå skal det også nevnes at hverken CHC HS eller Norsk bestemmte seg for S92. Det gjorde nemlig kundene Hydro og Statoil. Men valget var ikke dumt når alt kommer til alt. 92`en er en flott maskin å operere. :)
 
Back
Top