....hvor vanskelig det skal være å se et så utrolig enkelt poeng som at man skal ha respekt for andre? Er det fordi man ikke skjønner seg på fly på samme måte som de med mer eller mindre flyskrekk har? Om en busssjåfør, båtkaptein eller t-bane/trikk/tog-fører omså skulle ha lyst å sitte med ei blond dame på fanget, kjøre med bind foran øynene eller andre ting han måtte anse som trygt/korrekt og akseptert fra hans side - så må de for min del bare gjøre det - jeg har muligheten til å si "stopp, jeg vil av". Det har man ikke på fly.
Jeg kan ha venninner som skal prøvekjøre og en ansvarsperson anser denne personen som mer enn kapabel til å kjøre. Det driter jeg litt i, uansett hvor god hun er å kjøre og uansett hvor kapabel noen sier hun er, jeg vil ha trygghet. Og om jeg ikke føler det trygt - da kan jeg ta et valg om å si "nei takk, står over denne jeg

". Det valget får jeg ikke når ansvarspersonen overkjører meg med personlige interesser på 34,000 fots høyde.
Når jeg betaler en pris for en flybillett så forventer jeg enkelte ting. Akkurat som de som forventer å bli adressert med fornavn på business/first class (og gjerne lager tråder om det på forumet etterpå), eller de som forventer en god frokost og blir servert gummi-rundstykke med smør (og gjerne lager tråd om det på forumet etterpå). Jeg forventer at kaptein opptrår profesjonelt og respektabelt.
I stedet for å henge seg opp i at ei kjerring er pr-kåt (herrejemini, selv jeg ser det, men jeg evner å se flere sider av saken) maser i avisa - så kan man jo prøve å se det fra en annen vinkel.