Redd av å se passasjer besøke cockpit

Re: Redd av å se passasjer besøke cockpit

Ja for all del, prøver på ingen måte å si at dette er den riktige kanalen og gå for å få utløp for skrekken... Selv om det blir spekulering (er vel ikke uvant for de forum-vante) kan det vel påstås at crewet potensielt kunne begrenset 'skaden' ved å gi tilfredsstillende forklaring til henne?

Med tanke på at hun kan overdramatisere det som har skjedd så kan det jo hende at besetningen ikke har vært så krasse mot hun som hun sier også da. Men det vil en jo antakelig aldri få vite så.

Skulle sendt dama ut på tur med Widerøe langs finnmarkskysten før sikkerhetsreglene tok helt av...

Kanskje damen ble oppriktig redd, tror en fnisende 40+ venninegjeng på vei inn i cockpitEN(ja vi har EN-endelser på norsk i bestemt form) kunne skremt vannet av noen og enhver, en liten tipse MMS til nærmeste avis med dertil tilhørende pushy etter sitater vikar-journalist på tråden så blir det slike sitater. Det er veldig dårlig grunn til å begå google-søkbart karakterdrap på damen selv kjære med-forumister. Det gjorde dere på meg og en gang, bortsett fra at jeg har nok erfaring fra media til at jeg selvfølgelig var anonym i det aktuelle fly-oppslaget. "Analysene" deres av hvem jeg var på grunnlag av noen forenklede fraser til journalisten med tilhørende feilsiteringer fikk meg til å humre godt.

Kanskje damen ble oppriktig redd, tror en fnisende 40+ venninegjeng på vei inn i cockpitEN(ja vi har EN-endelser på norsk i bestemt form) kunne skremt vannet av noen og enhver, en liten tipse MMS til nærmeste avis med dertil tilhørende pushy etter sitater vikar-journalist på tråden så blir det slike sitater. Det er veldig dårlig grunn til å begå google-søkbart karakterdrap på damen selv kjære med-forumister. Det gjorde dere på meg og en gang, bortsett fra at jeg har nok erfaring fra media til at jeg selvfølgelig var anonym i det aktuelle fly-oppslaget. "Analysene" deres av hvem jeg var på grunnlag av noen forenklede fraser til journalisten med tilhørende feilsiteringer fikk meg til å humre godt.

Fint å se at noen ser det fra denne vinkelen :)

Jeg skjønner mer enn godt at hun reagerte på et menneske som åpenbart måtte vært enten "utagerende" eller "støyende" (hvordan skulle man ellers vite at noen var på utdrikningslag, hvis personen ikke hadde drukket eller var utkledd?) forsvant inn i cockpit og ble der? Jeg har ikke problemer med at det sitter folk i cockpit, så lenge de ikke virker .... "spesielle".

Derfor synes jeg, irrelevant av media (det var nå en gang media skulle få skylden) at Norwegian burde ha mer respekt for sine passasjerer framfor egne interesser. Et minima av hva jeg forventer fra ansvarspersonene (kaptein og sjefspurser) i en flymaskin.

Finner man noe ubehagelig skal man møtes av respekt og forståelse. Ikke av krasse svar, egeninteresse og øye-rulling.

Hun sier jo selv at damen ikke var beruset. I tillegg var det vel snakk om EN passasjer (bruden) -- ikke et helt utdrikningslag som var inne i cockpit. Det kunne kanskje vært gjort noe mer diskret -- det fremgikk av en av artiklene at damen fløy til Oslo en gang i måneden (24 flighter i året), så man skulle jo ikke tro dette var første gang hun var ute og fløy. Skal passasjeren møtes med respekt? Selvsagt. Men det skal ikke overstyre fartøyssjefen.

Det er vel ikke noen tvil om hun følte det ubehagelig eller "dumt" - men spørsmålet er jo litt hvor terskelen skal ligge for å kontakte avisa - og hva journalistene skal vurdere som relevant nok til å skrive om - spesielt når man uansett ikke kan få fram annet enn subjektive uttalelser...

Derfor synes jeg, irrelevant av media (det var nå en gang media skulle få skylden) at Norwegian burde ha mer respekt for sine passasjerer framfor egne interesser. Et minima av hva jeg forventer fra ansvarspersonene (kaptein og sjefspurser) i en flymaskin.

Finner man noe ubehagelig skal man møtes av respekt og forståelse. Ikke av krasse svar, egeninteresse og øye-rulling.

Jeg er helt enig at vedkommende skal behandles med respekt, og er man nervøs for noe skal crew gjøre sitt ytterste for å forklare situasjonen og roe ned.

Det blir imidlertid litt håpløst å løpe til media med slike ikke-saker. Samtidig har jeg et ganske stort filter etter å ha jobbet i diverse kundeserviceorganisasjoner, og har opplevd selv hvordan kunden og media håndterer saker som i utgangspunktet kunne vært løst veldig lett hvis kunden hadde oppført seg en millimeter mer respektfullt og fornuftig. Mitt inntrykk fra de sakene jeg har vært indirekte involvert i er at kunden er mer opptatt av omtalen enn å finne en fornuftig løsning.

Det er klart vi skal ta folk på alvor, men vet vi egentlig hva som skjedde? Fremstillinger i media er ikke alltid 100% korrekte. Her sier DY at ingen regler er brutt, hun som satt i cockpit var en venninne av kapteinen, hun hadde ikke drukket. Det er vel kapteinen som i siste instans har ansvaret ombord.

Jupp. Og man har også et ansvar for å gjøre seg en tanke om hvordan andre passasjerer kan oppfatte det som skjedde.
Slik verden har blitt med mobilkameraer og div. er det flere ting man lovlig kunne gjort i cockpit, men som man unngår fordi man er redd for at det skal dukke opp i media vinklet på en helt gal måte og med negativ omtale for selskapet.
Er ikke så mye rom for litt uskyldig moro lenger desverre.

Dere husker Widerøe ulykken ved Brønnøy i 1988? En passasjer var på klappsetet den gangen. Vi spoler fremover til 1993, Gandalf har vært på Flyoperativt Foruim og skal hjem fra Fornebu med en Dash 7. I gaten roper de meg opp, og spør om jeg har noe i mot å sitte i cockpit, så fikk de med seg alle passasjerene. Ikke nei i min munn.

På en DHC-7 sitter man med halve ræ... ut i midtgangen på klappsetet, døra til cockpit er ryggstøet. Cabin crew kommer frem og forteller at enken til passasjeren fra 1988 er ombord, og hun er litt engstelig over at jeg sitter der.

Kapteinen tar mikrofonen, velger PA og forklarer hvem jeg er, hvorfor jeg sitter der (ikke at flyet var fullbooket, men at jeg hadde faglige grunner) og håper ingen har motforestillinger.

Cabin crew kommer frem igjen, hun har snakket med Damen og alt er i sin skjønneste orden.

Slik kan det gjøres.

Selv om den unge Dame med brudeslør kanskje ikke hadde faglige grunner, så tror jeg en forklaring der og da hadde hjulpet?

Skjer i grunnen ofte at jeg blir stappet inn i cockpit.....

Mvh,

Terskelen er tydeligvis ikke lavere enn at to passasjerer på flighten har reagert på samme hendelse:

http://www.nordlys.no/nyheter/article6037256.ece

Jeg lurer nå på hvilken gudeskikkelse kapteinen har blitt, når jeg ser uttalelser som:

Skal passasjeren møtes med respekt? Selvsagt. Men det skal ikke overstyre fartøyssjefen.

Det er vel kapteinen som i siste instans har ansvaret ombord.

Kapteinen får lønna si fra passasjerene som kjører verdens største tillitserklæring: du får ha fullstendig ansvar for meg i 15minutter til 15-18 timer. Kapteinen er fartøyssjef, men det betyr - i min bok - på ingen som helst måte at han dermed er unnskyldt å ture som han selv vil på et personlig plan. Han kan fly, jeg kan ikke, jeg holder kjeft når det gjelder valg av flaps og landingshastighet. Men at han har ei venninne som jeg finner i en lettere ubehagelig tilstand som han absolutt skal ha i cockpiten, på tross av tilbakemeldinger? Da snakker vi disrespekt, noe jeg ville reagert sterkt på.

Jeg klager ikke på det generelle faktum at det får være passasjerer i cockpiten. Vi på dette forumet flyr nok mer på tre-setet enn de fleste. Men vi er da ikke på utdrikningslag, med utagerende atferd *eller* annet som gjør at andre reagerer på oss. At kapteinen ikke anså denne personen som upassende, når tydelig flere av passasjerene syntes det, mener jeg viser svekket vurderingsevne, sterkt farget av personlig interesse.

Vurderingsevne og kundeservice mener jeg manglet i dette tilfellet. Irrelevant av hva media skriver eller hvordan media legger det fram.

Det må da være nokså opplagt at kundene ikke skal overstyre fartøysjefen. Det er han, eller i dette tilfellet hun, som har siste ordet.

Nå forstår jeg det dithen at samtalen mellom kapteinen og denne damen foregikk etter landing, og det er vel slett ikk sikkert at kommunikasjonen fra passasjerene nådde frem til cockpiten før etter landing. Når man er i ferd med å starte innflygnngen så antar jeg at man ønsker minst mulig forstyrrelser fra CA og passasjerer, og iallefall ikke begynne en diskusjon med passasjerene?

Jeg antar forøvrig at de fleste av oss som har sittet på klapp har fått gjøre dette ikke fordi fartøysjefen gjorde dette i jobbøyemed, men fordi han eller hun personlig syntes det var en god ide. Kanskje det er noe helt annet...?

Last edited:

TOS, vil anbefale deg å lese denne, så du skjønner hva man mente :)

Terskelen er tydeligvis ikke lavere enn at to passasjerer på flighten har reagert på samme hendelse:

http://www.nordlys.no/nyheter/article6037256.ece

Jeg lurer nå på hvilken gudeskikkelse kapteinen har blitt, når jeg ser uttalelser som:

*snakk om kapteinen som har siste ord i alt fra verdensfred, hungersnød og pave-utvelgelse*

Kapteinen får lønna si fra passasjerene som kjører verdens største tillitserklæring: du får ha fullstendig ansvar for meg i 15minutter til 15-18 timer. Kapteinen er fartøyssjef, men det betyr - i min bok - på ingen som helst måte at han dermed er unnskyldt å ture som han selv vil på et personlig plan. Han kan fly, jeg kan ikke, jeg holder kjeft når det gjelder valg av flaps og landingshastighet. Men at han har ei venninne som jeg finner i en lettere ubehagelig tilstand som han absolutt skal ha i cockpiten, på tross av tilbakemeldinger? Da snakker vi disrespekt, noe jeg ville reagert sterkt på.

Jeg klager ikke på det generelle faktum at det får være passasjerer i cockpiten. Vi på dette forumet flyr nok mer på tre-setet enn de fleste. Men vi er da ikke på utdrikningslag, med utagerende atferd *eller* annet som gjør at andre reagerer på oss. At kapteinen ikke anså denne personen som upassende, når tydelig flere av passasjerene syntes det, mener jeg viser svekket vurderingsevne, sterkt farget av personlig interesse.

Vurderingsevne og kundeservice mener jeg manglet i dette tilfellet. Irrelevant av hva media skriver eller hvordan media legger det fram.

TOS, vil anbefale deg å lese denne, så du skjønner hva man mente :)

Det var jo det innlegget som gjorde at jeg svarte som jeg gjorde. Hva er det du mener jeg ikke forstår? Jeg har ikke noe problemer med at noen kanskje ikke likte dette, men som jeg skriver så snakket vel damen først med kapteinen etter landing og det var neppe tiden til å ta en diskusjon med henne under innflygningen? Altså var "skaden" skjedd. Derfor forstår jeg ikke formuleringen din: "Men at han har ei venninne som jeg finner i en lettere ubehagelig tilstand som han absolutt skal ha i cockpiten, på tross av tilbakemeldinger? Da snakker vi disrespekt, noe jeg ville reagert sterkt på."

Hva som ble sagt under samtalen etter landing har vi vel bare en versjon av.

Last edited:

Man kan bli forvirret av mindre, men ifølge de PAX som har uttalt seg til media skal det har vært tydelig at det var et utdrikkningslag (utkledd og full?) mens det som kommer fra Norwegian er at vedkommende som ble hentet til cocpit verken var utkledd eller full ("hadde ikke drukket"). Så enten snakker vi om dårlig dømmekraft rundt hvorvidt en person er full eller ikke hos en av partene, eller så er det faktisk en løgn på vidvanke...

Personlig heller jeg mot forklaringen fra Norwegian, da jeg faktisk betviler at en kaptein ved sine fulle fem ville invitert en beruset person inn i cocpiten for å overvære landingen. I alle fall ikke uten heftige protester fra co-piloten...

Jeg har jobbet med kundeservice og flybransjen lenge, og hvis diverse irrasjonelle faktorer som passasjerer mener, så kan vi like gjerne legge ned hele bransjen. Jeg har opplevd at passasjerer har ment det har vært ubehagelig at det ble byttet olje på motorer, at en mekaniker har åpnet "dekslene" til flymotoren, noen går mot vingen for å sjekke kontaminasjon, tatt av frostbeskyttelsen fra motorene, kjører på pushbacktraktor, at besetningen har vitset seg imellom, snakker arabisk, at det har vært snø ute, at en har hatt skjegg, at de har hatt hund, har luktet vondt, osv osv...

Slik jeg ser det så har hele besetningen sett på at hun sitter i cockpit som ufarlig, og det er de som er de profesjonelle ombord. Det er klart alle faktorene som jeg nevnte over kan utgjøre en veldig minimal potensiell sikkerhetsrisiko hvis det ikke gjøres etter prosedyre eller hva man assosierer med tidligere hendelser, men slik er det og fly og det er derfor innarbeidet rutiner for ulike situasjoner.

At en person som ikke er full får lov til å sitte i cockpit? Tenk om passasjerene hadde fått vite at kapteinen kjente til utdrikningslaget, det er ikke umulig at noen ville følt ubehag ved det og. Kanskje hadde hun også potensielt vært like forstyrrende som den ikke-fulle personen? Skulle man da grounde henne også for å tilfredstille "perfekt" kundebehandling???

...... Tenk om, tenk om, tenk om, tenk om....
...... Kveruler, kveruler, kveruler, kverule.....

Er det så innmari vanskelig å respektere at enkelte individer, (les mennesker som faktisk betaler lønna til en god del av debatantene på forumet) har en litt urasjonell tankegang og faktisk synes slikt er ubehagelig?
Ut fra hvordan presseansvarlig i DY forklarer saken, så lurer jeg fælt på hvordan vedkommende har klart å få plass til å skifte i cocpit siden hun sier "Da hun gikk inn i cockpiten var hun ikke utkledd...." , hvorpå hos NRK ser en på bildet at hun tydeligvis ikke går kledd som en som er utenfor lukket avd.
Full eller ikke, skal jeg ikke si så mye om, men jeg har enda tilgode å høre om / se ett utdrikkningslag hvor "brura ikke bare har blitt lura" men også vært på en snurr....

Jeg synes det har vært utvist dårlig dømmekraft av enkeltpersoner i denne saken, ikke minst respekløsheten til crewet i ettertid overfor pax som reagerte på hendelsen.

But then again.... If you pay with peanuts..........

Back