Realtivt ustabil approach og laaang flare

gilberg

Rocketeer
De fleste flyselskap har gjerne et punkt på en innflyging der de etter boka skal være stabile (mtp kalkulert fart, synkrate, avtalt flapsetting mm), gjerne rundt 1000 fot.

Denne videoen viser et flyselskap som har flyttet dette punktet til den ytterste grensen. En go-around ser gjerne ut til å bli gjennomført hvis man har under 1/3 av banen igjen og ennå ikke har satt seg ;)

Man kan begynne å lure på hvor mye som skal til altså, før man intierer en go-around på disse kanter, spesielt med tanke på historien til flyplassen, som jo er vår kjære Toncontin. Et tilbakevendende spørsmål - "hvem fløy flyet, piloten eller flyet selv"?

http://www.youtube.com/watch?v=CJoXMcehrYo
 
For rask og/eller for høy... ser ut til å ha vært flydd av en som kan å ratte med flyet i alle fall :-) spørs om han ikke fikk en reminder den dagen om potensiell energi :-)
 
RWY 01 er jo moro:

http://www.costaricaaviation.com/charts/mhtg/VORDME_RWY_01.PDF

Ut i fra hva filmen viser så fullførte de borti en 120-160 gradern sving med hjul ute, flaps 30(?) og dermed krever det sin motorkraft, samtidig som du ser fra kartet over at det trengs en ganske kraftig gjennomsynking for å komme seg fra MAP (omtrent der kamera står) til terskelen. Da kommer du ut av svingen med mye skyvkraft, samtidig som du må sette nesen godt ned, da skal det godt gjøres å ikke ende opp med litt for mye energi.

-A
 
Takk for den linken til approach-chartet. Dette skal prøves i simmen til flyskolen min imorra!
 
Det ligger tre videoer på denne linken, thatsthatshit.com som viser en AA 757 som lander perfekt. Tref ilmer - En landing, en avgang og en filmet direkte fra cockpit - med inbound turn, base og final. Vakkert er det.
 
Flyet er jo åpenbart tatt ut av trafikk for US AW, så hvem er operatøren under denne landingen?
 
For rask og/eller for høy... ser ut til å ha vært flydd av en som kan å ratte med flyet i alle fall :-)


Ser mere ut til at flyet er flydd av en total idiot.

Har man noen timer på baken og man i det hele tatt flyr litt mauelt og noen sirklinger i ny og ne, kommer "ratteevner" på det nivået vi ser her helt av seg selv. Og gratis.

Men å fortsette en landing når man har så stor overspeed som de tydeligvis har hatt, og i tillegg når de ikke klarer å sette kjerra ned før 2/3 av banen er brukt opp, kalles dette piss poor airmanship.

Om mannen (eller dama) var helt ordinært god til å ratte flyet, er han (eller hun) og kollegaen i cockpit i alle fall helt ekstraordinært dårlig til å skjønne når det er på tide å si "Go Around".
 
Hvis man er grei, så kan man tenke seg at flyet har en fart over threshold på 135 knop (+/-). Det betyr 250 km/t eller 70 meter per sekund.

Rullebanen på Toncontin er 5462 fot lang eller ca. 1700 meter.

Hvis vi er snill så kan man tenke seg at flyet brukte 14 sekunder fra threshold til hjulene satte seg, altså fløy flyet 980 meter før hjulene satte seg. Filmen er tatt ca. midt på dagen, altså er solen høy, og det gjør at skyggen som flyet kaster viser bortimot riktig posisjon av flyet i forhold til rullebanen.

Det vil si at rundt 700 meter av rullebanen var igjen (!) da flyet landet, og med autobrakes på max bruker en 737 av denne typen rundt 970 meter på å stoppe. Kilde.

Så denne landingen vil bli husket av de som satt på! I tillegg til den voldsomme svingen til venstre ved enden og inn på taxi-veien. Her ser man at farten til flyet fortsatt er stor, mye større enn normalt.

En annen ting som er verdt å merke seg ved denne videoen er at flyet sitter på taxiway`n helt stille - er nok bremsene som må kjøles ned litt før videre taxing fortsetter :)
 
Fytte f - hadde jeg vært passasjer der hadde jeg enkelt og greit måttet bosette meg på Honduras, evt. padle over Atlanteren og hjem.
 
Er vel en gammel jagerflyger som frisket opp gamle ferdigheter?

Men glemte et viktig "gammelt jungelord": Den rullebanen du har bak deg når du lander er ikke noe verdt.
 
Gamle jagerflygere er mer tilbøyelig til å sette ned hjulene på de første meterne bak threshold, enn å flyte ned halve banen - for gamle jagerfly bruker litt "bettong" for å stoppe, de også, og gamle jagerflygere har stor respekt for det som begynner der rullebanen slutter...
 
Men glemte et viktig "gammelt jungelord": Den rullebanen du har bak deg når du lander er ikke noe verdt.[/QUOTE]

så sant så sant
 
Back
Top