Råtten service fra KLM

Re: Råtten service fra KLM

Jeg vet ikke hva "force major" er, men "force majeure" er en juridisk term som dekker ting utenfor ens egen kontroll - og det gjelder ikke bare flyselskap.

Og de aller fleste reiseforsikringer dekker heller ikke slikt....så ukjent fenomen er det ikke

Skytrax er full av slike historier når det gjelder KLM, så det virker ikke som dette er noe enestående tilfelle.
KLM får svært dårlige anmeldelser generelt, både når det gjelder service, komfort og bakketjenester.
Gjør ikke at man får lyst til å reise med selskapet. Iallefall ikke reiser som omfatter flybytte på Schipol.

Skytrax er full av slike historier når det gjelder KLM, så det virker ikke som dette er noe enestående tilfelle.
KLM får svært dårlige anmeldelser generelt, både når det gjelder service, komfort og bakketjenester.
Gjør ikke at man får lyst til å reise med selskapet. Iallefall ikke reiser som omfatter flybytte på Schipol.

Sjekk FT sine forum, de er mye større, og har mye mer klaging. KLM er også kjent som flyselskapet "Niet Mogelijk" :)

-A

Akkurat det du skriver her kan ikke akkurat sies å være i nærheten av å unnskylde KLM i denne saken. KLM dreit skikkelig på draget og avslørte at det er en hel del mangler i systemet og/eller hos de bak skranken (jeg har ingen formening om eksakt hvor problemet i så fall er).

Jeg har ikke skrevet noe forsvar for KLM i denne saken. Men avisene er fulle av lignende historier der folk føler at flyselskapet ikke har gitt den servicen man har krav på. Og ofte har den fortvilede passasjeren rett.

Men poenget mitt er at når man står oppi en sånn situasjon, og bare må konstatere at det ikke er noe hjelp å få fra flyselskapet, så kan man prøve å redde situasjonen på best mulig måte ved å benytte seg av de muligheter reiseforsikringen gir.

Det må da være forsøket verdt å prøve å skaffe seg sitt eget hotellrom for så å få reiseforsikringen til å dekke det, heller enn å tilbringe natten på gulvet i terminalen?

Ennå en grunn til å fortsette med å ta tog i stedet der det er mulig...

Mine erfaringer med KLM (og Air France for den sags skyld) er desværre heller ikke af de bedste.

Som udgangspunkt synes intet muligt, men når man selv kender reglerne og står hårdt på dem, så begynder de at give sig. Havde en ven, der skulle fra CPH via AMS til MEX her før jul - kort før afgang blev KLM aflyst og han blev ombooket på AF via CDG. Nu var situationen, så at der var strejke i CDG og derfor blev denne også aflyst. Så langt så godt - det kan ske pga. strejke...

Nu kom han så til at vente i 6 timer i transfercenteret før han blev ekspederet - dog uden at de tilbød ham alterntiv afgang. Der var flere der alle skulle til MEX og de fik alle besked på at de kunne rejse et døgn senere (der var der god plads på flyene hos AF) - intet alternativ på samme dag - selvom der var ledige pladser via MAD med IB og via LHR med BA.

Hele situationen lugtede langt væk af, at de forsøgte at trække tiden, så alle ledige connections ud af CPH denne dag var fløjet, så de kunne holde de strandede pax på eget selskab for at spare penge.

Først efter lang tids forhandling overgav handlingen i CPH sig og sendte dem med IB via MAD.

Da de langt om længe ankom til MAD havde handling i CPH åbenbart lavet en fejl i dokumentet, så IB ville ikke acceptere dem. De havde åbenbart ikke fået udleveret et bookingnummer til IB. Nu skifter de så terminal i MAD for at kontakte KLM/AF (som ikke kan kontaktes via telefon nogle steder på dette tidspunkt - hvilket handlingselskabet i CPH - der havde lavet fejlen - heller ikke kunne). i MAD finder de blot en lukket AF/KLM skranke - ingen hjælp...

Så tilbage til IB, der igen efter lang tids forhandling åbenbart finder en løsning og hjælper dem med flyet.

Ialt 12 timer forsinket til MEX - efter en hård dag, hvor flyselskabet på ingen måde har vist interesse i at hjælpe. Alt skulle der kæmpes for...

Behøver jeg sige, at bagagen først ankom 6 (SEKS) dage senere til MEX...

Desværre er denne historie noget jeg ofte hører om fra rejsende. Med de oplevelser jeg har været vidne til gennem det sidste års tid med KLM/AF - så har jeg meget svært ved at anbefale selskabet til nogen - medmindre de selv er 100 pct. inde i reglerne og er villige til at kæmpe for dem - eller tage konsekvensen af at der ikke er hjælp at hente.

Ærgerligt at selskaber, der tidligere tilhørte toppen i Europa vil være bekendt at falde til et serviceniveau, der mest af alt minder om Ryanair - det burde de holde sig for gode til....

Last edited:
Back