• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SK Rar SAS Caravelle

KnutW

ScanFlyer Rusty
Medlem
Jeg kom over dette bildet av SE-DAF, tatt på Arlanda, tilsynelatende i helt vanlige farger.
Men registreringen står midt på kroppen foran vingen, noe som er høyst uvanlig.

Er det noen som kan gi en forklaring på hva / hvorfor denne noe uvanlige plasseringen av reg-bokstavene?
 

Attachments

  • IMG_6928.webp
    IMG_6928.webp
    46.6 KB · Views: 49
  • IMG_6929.webp
    IMG_6929.webp
    163 KB · Views: 37
I 1971 var'n på riktig plass ..


Cblogi_2023-03-19-05_Oslo_Fornebu_5990013136_960x540_B.jpg
 
Hej Knut och ni andra!

Registreringen framför vingen på SE-DAF har sin grund i moderniseringen av drakdekoren som infördes 1966. Hur då? Följ med nu, för detta är en kedja av orsaker...
  1. Flaggsköldarna på Caravelle var från början placerade på kroppen bakom motorerna, i den klassiska formationen Danmark + Norge över och Sverige under (se välkänd reklambild från 1959 här under).
  2. Placeringen var inte optimal då flaggsköldarna snabbt smutsades ner av gaserna från Avon-motorerna. I samband med att den modernare drakdekoren togs fram flyttade man flaggsköldarna till motorerna, men på grund av att Avon har liten diameter blev det nödvändigt att placera alla tre flaggsköldarna i rad (Danmark-Norge-Sverige).
  3. Det nya drakbandet i ljusare blå kulör flyttades upp och blev bredare, så att det täckte hela fönsterraden.
  4. Förändringarna skapade estetisk obalans i dekorelementen; man ansåg att avståndet mellan SCANDINAVIAN och registreringen blev för litet eftersom även SCANDINAVIAN-texten blivit större.
  5. (Nu kommer svaret! 😁 ) För att eliminera den grafiska obalansen flyttades registreringen till en position framför vingen, under fönsterraden, på den metallrena ytan. SE-DAF var den första SAS-maskinen som fick den nya drakdekoren, vid påsken 1966, och därför är det den som syns på bilden.
  6. Konsekvensen blev att registreringen nästan blev osynlig och att de skandinaviska luftfartsmyndigheterna därför inte godkände placeringen. SE-DAF blev det enda flygplanet med registreringen framför vingen.
  7. SAS tvingades därför att flytta tillbaka registreringen till sin ursprungliga position, vilket är orsaken till att SE-DAF på senare bilder ser helt normal ut. Detta skedde i slutet av sommaren 1966.
Bonustrivia 1: I samband med att registreringen flyttades tillbaka planerade SAS att måla motorerna vita och skriva CARAVELLE i röd text med SAS-typsnitt. Man skulle då flytta upp flaggsköldarna ovanför drakbandet bredvid registreringen. Orsaken var att det inte fanns plats i toppen av Caravelles fena att placera typbeteckningen som på DC-8 (och senare DC-9). Det blev inte så, eftersom det inte fanns plats för SCANDINAVIAN centrerad över vingen + tre flaggsköldar + registrering på Caravelle. Tanken var god, för meningen var att man skulle placera de tre flaggsköldarna i linje på alla flygplantyper i flottan för att få enhetlig dekor. Så blev det som bekant aldrig, och när NCI infördes 1983 var en av orsakerna att drakdekoren såg olika ut på alla flygplantyper. Med NCI infördes dock systemet med flaggsköldarna i linje.

Bonustrivia 2: Flaggsköldarnas ordning bestämdes av våra länders första bokstav, men inte på våra språk utan på franska (Danemark-Norvège-Suède).

Hälsningar
Hans J

Go Caravelle Jet.webp
 
Tusen takk til Hans J for en særdeles god forklaring pluss hele bakgrunnshistorien!
Men ett oppfølgingsspørsmål til Hans J når vi først er inne på temaet: Hvorfor ble ikke motorene på Caravelle malt hvite, i hvert fall på midten i feltet med flaggene? Det ble jo standard på alle DC-9 variantene.
 
Tusen takk til Hans J for en særdeles god forklaring pluss hele bakgrunnshistorien!
Men ett oppfølgingsspørsmål til Hans J når vi først er inne på temaet: Hvorfor ble ikke motorene på Caravelle malt hvite, i hvert fall på midten i feltet med flaggene? Det ble jo standard på alle DC-9 variantene.

Det är en bra fråga. Jag har inte funnit något svar i arkiven (ännu).

Apropå flaggsköldarna så fanns en tanke om att lägga dem i linje redan på DC-7C. Rune Monö gjorde en skiss på ett förslag på ”jet-dekor” 1956. Här ser vi dessutom att flaggorna är i annan ordning. Orsaken till detta sades vara att man på SAS inte kände till regeln om bokstavsordning…
 

Attachments

  • IMG_0383.webp
    IMG_0383.webp
    21.5 KB · Views: 16
Interessant! @HansJ: Kan du legge ut bildet av hele DC-7 i de fargene, hvis det finnes?
En del av elementet i «jet-designet» på halen kom jo på motorene til Caravelle i de første fargene, se bildet i post #4.

Jeg har bestandig undret meg over at de tre flaggene ikke ble malt i «geografisk posisjon» med Norge-Sverige ved siden av hverandre øverst og Danmark i midten under den gangen de sto i «trekant». Forklarjngen er altså at de er i alfabetisk rekkefølge. Synes også det er både underlig og synd at de fjernet flaggene helt fra dekoren. Mulig det reflekterer statenes uttynning av eierskapet?
 
Synes også det er både underlig og synd at de fjernet flaggene helt fra dekoren. Mulig det reflekterer statenes uttynning av eierskapet?

Ja, det syns jeg også. De flaggene var stilige.
"Mulig det reflekterer statenes uttynning av eierskapet?" Nei, Braathens SAFE hadde det Norske flagget og de var ikke koblet til staten. Det finnes også mange andre ting som har det Norske flagget på seg.
 
Interessant! @HansJ: Kan du legge ut bildet av hele DC-7 i de fargene, hvis det finnes?
En del av elementet i «jet-designet» på halen kom jo på motorene til Caravelle i de første fargene, se bildet i post #4.

Jeg har bestandig undret meg over at de tre flaggene ikke ble malt i «geografisk posisjon» med Norge-Sverige ved siden av hverandre øverst og Danmark i midten under den gangen de sto i «trekant». Forklarjngen er altså at de er i alfabetisk rekkefølge. Synes også det er både underlig og synd at de fjernet flaggene helt fra dekoren. Mulig det reflekterer statenes uttynning av eierskapet?

Dessvärre var det bara den skissen som fanns i Monö-arkivet när jag forskade där 2021. Däremot fann jag en annan Monö-skiss som ser ut att vara på en DC-6B med blått band utan drakhuvud, och röda texter...

IMG_5952.webp

Logotyper i rött har föreslagits flera gånger i SAS historia. När SAS grafiska design moderniserades 1966 rekommenderade reklamavdelningen först att SAS-märket på fenan skulle ändras från blått till rött, och att texten på kroppen skulle vara SCANDINAVIAN AIRLINES. Orsaken till 1966 års förslag om röd logotyp var att den blå färgen i draken låg nära den i Sveriges flagga, och att man för rättvisans skull skulle ha röd text för att symbolisera Danmark och Norge. Den röda kulören som föreslogs var en kompromiss: lite mörkare än den danska flaggan, men lite ljusare än den norska. SAS styrelse röstade ner förslagen om röd logotyp och text, och valde som bekant det ännu kortare SCANDINAVIAN.

När NCI-programmet togs fram 1982-83 tror jag inte det fanns några förslag från Landor om röda logotyper. Däremot hade Stockholm Design Lab, som skapade det helt nya designprogrammet 1998 ett förslag om Scandinavian i röd text och metallgrå kropp. En F28 provmålades på Arlanda...

SAS98_F28.webp

Färgmatrisen med de skandinaviska färgerna som antogs med 1998 års grafiska profil var något som Riksheraldikern i Sverige hade synpunkter på. SAS svar var att de inte skulle föreställa flaggor utan bara var symboler. När den modifierade designen infördes 2019 hade dessa ersatts med ett färgband med snitt från de skandinaviska flaggorna.

IMG_8800.webp

För några år sedan hade Design- och Arkitekturmuseet (ArkDes) i Stockholm en specialutställning om Stockholm Design Lab där det fanns många intressanta detaljer om SAS-grafiken som kom 1998 (se bild). Den utställningen var tillfällig, men Nationalmuseum i Stockholm har en permanent utställning om grafisk design där Rune Monös arbete för SAS och andra industriföretag presenteras. Det finns även två glasmontrar med material från Stockholm Design Lab.

Nu har tråden kanske gjort en diversion från ursprungsfrågan om SE-DAF men så kan det gå 😁

Hälsningar Hans J
 
Nok en gang tusen takk til @HansJ for mye god informasjon. Ja, vi sklir ut fra trådens opprinnelige kontekst, men jeg synes dette er svært interessant. Hvis det finnes flere bilder av F.28 med SAS eksperiment-farger så legg det gjerne ut her.
Vet du om det finnes publiserte skisser fra de ulike forslagene til design fra f. eks Monö, Landor, SDL og lignende?
 
Nok en gang tusen takk til @HansJ for mye god informasjon. Ja, vi sklir ut fra trådens opprinnelige kontekst, men jeg synes dette er svært interessant. Hvis det finnes flere bilder av F.28 med SAS eksperiment-farger så legg det gjerne ut her.
Vet du om det finnes publiserte skisser fra de ulike forslagene til design fra f. eks Monö, Landor, SDL og lignende?

Det här är några förslag från Landor som presenterades för SAS styrelse. Designen på DC-9 längst ner är Landors slutförslag, och det var även den som provmålades på LN-RLP på Fornebu sommaren 1982. En journalist fick syn på den och så var hemligheten ute...

NCI_alt.webpFlynytt 10-82 Det nye SAS.webp820804_AB_Hemliga bilden på kungliga SAS.webp
 
Last edited:
Back
Top