SAJblue
ScanFlyer Blue
Manila - Caticlan
Strekning: MNL-MPH (Manila Terminal 3 - Caticlan)
Flyselskap: PALexpress
Rutenummer: PR 47
Avganstid: 09:45, 11.10.2008 (lokal tid)
Ankomsttid: 10:55, 11.10.2008 (lokal tid)
Flytid: 1 time 10 minutter
Regnr: RP-C3018
Flytype: Dash 8-Q300
PALexpress er en forkortelse for Philippine Airlines Express. PALexpress er Philippine Airlines lavkostnadsselskap, og flyr regionale inneriksflyvninger i Filippinene. Første flyvning under dette navnet skjedde 05.05.2008. De har også noen koblinger mot Air Philippines, og har overtatt noen av deres fly. Akkurat hvordan eierforholdene er mellom Philippine Airlines, PALexpress og Air Philippines har jeg rett og slett ikke greid å finne helt ut av. MEn jeg tror at PALexpress og Air Philippines muligens kan kalles henholdsvis datter- og søsterselskap av Philippine Airlines. Hvis noen har fasiten på dette, vennligst ta kontakt. Har brukt både Google og Wikipedia i mine undersøkelser, som sagt uten å bli helt klok på opplegget.
Uansett, etter et kort opphold i Manila var det på tide å reise videre. Vårt mål var øya Boracay, berømt for sine fine strender, men beryktet for overturisme. PALexpress bruker terminal 3(lavkostterminalen), som ligger et godt stykke unna de andre terminalene. Drosjesjåføren skjønte ikke helt forskjellen på terminal 2 og 3, så han kjørte til feil terminal. Heldigvis gikk det skyttelbuss(gratis!) mellom terminalene.
Så da vi ankom rett terminal, var det klart for innsjekkingskø. Og i Filippinene tar slikt tid, selv om det ikke er all verdens mange passasjerer som kan trykkes inn i en Q300. Én ansatt for å taste på PC, én for å feste bagasjelapper, én som støttehjelp samt én sjef som har kontroll over hele to innsjekkingsskranker samtidig. Med så mange kokker er det klart det tar lang tid å sjekke inn. Samtidig er det kun tillatt med 10 kg innsjekket bagasje per person, så vi måtte bort i overvektskranken å betale noen Peso. Men først stappet vi så mye tungt i håndbagasjen som mulig. Vi endte opp med 13 kg overvekt, som kostet 100 NOK. Billig overvekt med andre ord.
Vel innenfor sikkerhetskontroller og etter å ha betalt flyplassavgift ble det klart at flyet var litt forsinket. Husker ikke helt, men tror det dreide seg om ca en halvtime. Vi benyttet ventetiden til å kjøpe oss kaffe og sandwicher i en av kafeene.
Boarding av RP-C3018:
Utsikt fra setet før avgang:
Utsikt fra setet etter avgang:
Selve flyturen er det ikke så veldig mye å si om, har et vagt minne om at de kanskje gikk rundt med en salgstralle. Selv om jeg satt på bakerste rad var det rimelig god plass.
Interiøret på RP-C3018:
På Caticlan flyplass ble vi møtt av grønn, frodig natur, med høyt innslag av palmer. Selve flyplassen er ikke særlig stor, og det er ikke akkurat snakk om noe bagasjebånd i ankomstrommet.
Ankomsthallen på Caticlan flyplass:
RP-C3018 parkert på Caticlan:
Men uansett, da alle andre hadde plukket opp sin bagasje, ble det fort klart at jeg og reisefølget ikke hadde fått vår. Vi ble sendt til flyselskapets kontor, som ligger i samme gate som flyplassen, ca 200 meter lenger ned i gata. Etter hvert ble det klart at bagasjen var sendt til en helt annen flyplass, men at PALexpress skulle ettersende den så fort som mulig. Dermed dro vi med båt over til Boracay, og fant oss husrom til en akseptabel pris. Vi fikk beskjed litt senere på dagen at bagasjen ikke kom før dagen etter, så da måtte vi ut å kjøpe diverse nødvendigheter som tannbørste og undertøy.
Heldigvis kom bagasjen som lovet dagen etter, sent på ettermiddagen.
Boracay viste seg å leve opp til sitt rykte, fine strender og alt for mange resorts og turister.
Undertegnede på stranden:
Strekning: MNL-MPH (Manila Terminal 3 - Caticlan)
Flyselskap: PALexpress
Rutenummer: PR 47
Avganstid: 09:45, 11.10.2008 (lokal tid)
Ankomsttid: 10:55, 11.10.2008 (lokal tid)
Flytid: 1 time 10 minutter
Regnr: RP-C3018
Flytype: Dash 8-Q300
PALexpress er en forkortelse for Philippine Airlines Express. PALexpress er Philippine Airlines lavkostnadsselskap, og flyr regionale inneriksflyvninger i Filippinene. Første flyvning under dette navnet skjedde 05.05.2008. De har også noen koblinger mot Air Philippines, og har overtatt noen av deres fly. Akkurat hvordan eierforholdene er mellom Philippine Airlines, PALexpress og Air Philippines har jeg rett og slett ikke greid å finne helt ut av. MEn jeg tror at PALexpress og Air Philippines muligens kan kalles henholdsvis datter- og søsterselskap av Philippine Airlines. Hvis noen har fasiten på dette, vennligst ta kontakt. Har brukt både Google og Wikipedia i mine undersøkelser, som sagt uten å bli helt klok på opplegget.
Uansett, etter et kort opphold i Manila var det på tide å reise videre. Vårt mål var øya Boracay, berømt for sine fine strender, men beryktet for overturisme. PALexpress bruker terminal 3(lavkostterminalen), som ligger et godt stykke unna de andre terminalene. Drosjesjåføren skjønte ikke helt forskjellen på terminal 2 og 3, så han kjørte til feil terminal. Heldigvis gikk det skyttelbuss(gratis!) mellom terminalene.
Så da vi ankom rett terminal, var det klart for innsjekkingskø. Og i Filippinene tar slikt tid, selv om det ikke er all verdens mange passasjerer som kan trykkes inn i en Q300. Én ansatt for å taste på PC, én for å feste bagasjelapper, én som støttehjelp samt én sjef som har kontroll over hele to innsjekkingsskranker samtidig. Med så mange kokker er det klart det tar lang tid å sjekke inn. Samtidig er det kun tillatt med 10 kg innsjekket bagasje per person, så vi måtte bort i overvektskranken å betale noen Peso. Men først stappet vi så mye tungt i håndbagasjen som mulig. Vi endte opp med 13 kg overvekt, som kostet 100 NOK. Billig overvekt med andre ord.
Vel innenfor sikkerhetskontroller og etter å ha betalt flyplassavgift ble det klart at flyet var litt forsinket. Husker ikke helt, men tror det dreide seg om ca en halvtime. Vi benyttet ventetiden til å kjøpe oss kaffe og sandwicher i en av kafeene.
Boarding av RP-C3018:


Utsikt fra setet før avgang:

Utsikt fra setet etter avgang:

Selve flyturen er det ikke så veldig mye å si om, har et vagt minne om at de kanskje gikk rundt med en salgstralle. Selv om jeg satt på bakerste rad var det rimelig god plass.
Interiøret på RP-C3018:

På Caticlan flyplass ble vi møtt av grønn, frodig natur, med høyt innslag av palmer. Selve flyplassen er ikke særlig stor, og det er ikke akkurat snakk om noe bagasjebånd i ankomstrommet.
Ankomsthallen på Caticlan flyplass:

RP-C3018 parkert på Caticlan:


Men uansett, da alle andre hadde plukket opp sin bagasje, ble det fort klart at jeg og reisefølget ikke hadde fått vår. Vi ble sendt til flyselskapets kontor, som ligger i samme gate som flyplassen, ca 200 meter lenger ned i gata. Etter hvert ble det klart at bagasjen var sendt til en helt annen flyplass, men at PALexpress skulle ettersende den så fort som mulig. Dermed dro vi med båt over til Boracay, og fant oss husrom til en akseptabel pris. Vi fikk beskjed litt senere på dagen at bagasjen ikke kom før dagen etter, så da måtte vi ut å kjøpe diverse nødvendigheter som tannbørste og undertøy.
Heldigvis kom bagasjen som lovet dagen etter, sent på ettermiddagen.
Boracay viste seg å leve opp til sitt rykte, fine strender og alt for mange resorts og turister.
Undertegnede på stranden:
