• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Range på A330-300? (splittet fra SAS ser på 787-10)

dc-8-63

Finn Erik Edvardsen
Range på A330-300? (splittet fra SAS ser på 787-10)

Rekkevidde er en ting, hvor mye payload man får med når man beveger seg mot ytterkanten er en annen sak. Til og med en 737 kan fly fra SEA til CPH. Det hele blir et regnestykke, hvor mye ekstra inntekt vil man ha på å fly en 343 vs 333, og hvor mye ekstra vil det koste.

Når har LH operert LH490/491 med A330-300 standard equipment siden de åpnet ruten, har ennå til gode å se Equip Change hos LH -mens AF vekslet mye mellom A330 og A340 etter AF447.

Last edited by a moderator:
Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Når har LH operert LH490/491 med A330-300 standard equipment siden de åpnet ruten, har ennå til gode å se Equip Change hos LH -mens AF vekslet mye mellom A330 og A340 etter AF447.

Og det betyr vel at LH får benyttet payload-range til deres 340 bedre på andre ruter.

Og det betyr vel at LH får benyttet payload-range til deres 340 bedre på andre ruter.

Vel av en eller annen LH grunn satte de opp DUS opprinnelig med A340 - blant annet til EWR - som vel ikke akkurat er "bedre" paylod-range ;) Men når det er sagt har jeg reist x-antall ganger med en smekkfulle LH490/491 også på "varme" Seattle dager uten at noe ble offloaded (og det er mye priority Cargo i belly fra blant annet verdens største eCommerce bedrift (i omsetning)
Så A330-300 er en utmerket maskin på SEA

Vel av en eller annen LH grunn satte de opp DUS opprinnelig med A340 - blant annet til EWR - som vel ikke akkurat er "bedre" paylod-range ;) Men når det er sagt har jeg reist x-antall ganger med en smekkfulle LH490/491 også på "varme" Seattle dager uten at noe ble offloaded (og det er mye priority Cargo i belly fra blant annet verdens største eCommerce bedrift (i omsetning)
Så A330-300 er en utmerket maskin på SEA

Ser at vi er langt på viddene her, men uansett.

Vet du noe om vekten på cargoen du så? Vet du om Lufthansa måtte si nei til cargo før den evt kom til flyplassen? Hvis ikke blir observasjonene ganske verdiløse. Jeg finner mer nytte i en payload-range graf, kjente vindsystemer og faktiske avstander enn enkeltobservasjoner på tarmac ;)

Varme i Seattle har ikke så mye å si, da flyplassen ligger nært MSL.
SEA-FRA er 8221km, og rekkevidde med max payload er ca 7000km.
Da må Lufthansa fly med ca 12klbs under max payload på en vindstille dag med optimal høyde og direkte rute. 100km/t vind endrer dette til kutt på ca 20klbs vestover og 5klbs østover. Betydelige kutt, men tydeligvis ikke kraftige nok til at Lufthansa prioriterer en annen flytype på ruta.

Siden det fungerer for Lufthansa, så kanskje det hadde fungert for SAS også.

SEA - FRA 8221 km
CPH - PEK 7214 km
CPH - SEA 7834 km
OSL - SEA 7352 km
CPH - PVG 8296 km
ARN - NRT 8192 km
ARN - BKK 8302 km
OSL - SFO 8362 km
CPH - DEN 7887 km
CPH - MIA 7859 km

Last edited:

Det er bra på vidda ;) Det er ikke bare mine egne observasjoner - men også hvordan den lille eCommerce bedriften opererer - det store bygget på venstre side rett før du lander på SEATAC fra Nord - Dele lagret til den lillle flyfabrikken litt lengre oppe i gata. De bruker LH mye - og det er en solid inntekt for LH`s Seattle rute - nok til at de nok hadde byttet flytype om den kontrakten hadde stått i fare ^_^

Tallene taler for seg .. på 26 passasjerflighter fra SEA i februar, eksporterte LH ca 297 tonn frakt. Så noe har de plass til .. ;)

Når dere begynner å diskutere cargo, så betyr ikke nødvendigvis mye cargo mye vekt. Det kan være at man fyller opp med volum, istedenfor at man bare har supertunge ting.

Tallene taler for seg .. på 26 passasjerflighter fra SEA i februar, eksporterte LH ca 297 tonn frakt. Så noe har de plass til .. ;)

....og i dag for de litt ekstra med seg - den lille italienerinnen på 25H veier ikke så mye - så det blir vel plass til ekstra APU ;)

Må si at jeg er litt usikker på hvor dere vil her. Mener dere at tallene jeg presenterer er feil? Mener dere at 333 ikke har begrensninger? Det er vel ingen som har sagt at en 330 ikke kan ta med frakt?

Dog tviler jeg på at KGL sin påstand om at 333 ikke har rekkevidde til en del av destinasjonene til AFG stemmer, ruta til Lufthansa beviser nettopp det motsatte.

Ja, fra SEA kan den gå nok nesten full, typisk minus ca 5klbs som jeg skrev i et annet innlegg, og enda bedre når jetstrømmene er kraftigere.
Vestover er restriksjonene større, og jeg har mine tvil til 11 tonn cargo pr flight den veien. Kanskje fraktmarkedet er best østover?

Grafene til Airbus lyver dessverre ikke, selv om frakttallene fra SEA er gode.
SEA er vel også den klart lengste ruta LH har med 333?

Last edited:

Vestover er restriksjonene større, og jeg har mine tvil til 11 tonn cargo pr flight den veien. Kanskje fraktmarkedet er best østover?

216 tonn på de samme 26 330'ene .. tallene overrasker meg også.

216 tonn på de samme 26 330'ene .. tallene overrasker meg også.

Hvilke varianter er det LH har? Deres 333 er jo ganske nye og ha MTOW på rundtomkring 230t? Eller har LH bare lettvektere på 216t

Hvilke varianter er det LH har? Deres 333 er jo ganske nye og ha MTOW på rundtomkring 230t? Eller har LH bare lettvektere på 216t

Det er nok 233t, 235t kom i fjor høst?

Dette kan jo være interessant for SAS frem til neste generasjon er på plass http://atwonline.com/aircraft-engines-components/news/airbus-mulls-upping-a330-300-mtow-0229

Airbus is considering increasing the maximum takeoff weight (MTOW) of the A330-300 from 235 tonnes to 240 tonnes.

Med 240t MTOW (og muligens PIP og sharklets som gir litt ekstra rekkevidde)passer den fint på de aller fleste SAS-rutene.

Med 240t MTOW (og muligens PIP og sharklets som gir litt ekstra rekkevidde)passer den fint på de aller fleste SAS-rutene.

Sharklets vurderes såvidt jeg har lest kun på 330-200.

Re: Range på A330-300? (splittet fra SAS ser på 787-10)

Rekkeviden er ikke bare begrenset med MTOW av flyet selv, men ogsa litt via den flyplass som man flyr fra og de karakteristika man finner der... Dette ble hovedgrunnen hvorfor LH trakk sine A330 fra DUS...

Og det hva vi snakker her om er full payload range. Teoretisk rekkevide er langt lengre, men da bytter man payload mot fuel og dermed blir flygningen stadig mindre ökonomisk.

Nu under vintern har Thomas Cook(DK) flugit ARN-HKT/KBV non-stop med 405 passagerare.
DK har säkert ingen större mängd cargo men det är ändå imponerande att DK A333 fixar +10h flighter non-stop med 405 pax, crew, bagage och prepack.

Har hatt a340 en gang Fra-sea. Mulig de bytter om de har ekstra mye Cargo?

Rekkeviden er ikke bare begrenset med MTOW av flyet selv, men ogsa litt via den flyplass som man flyr fra og de karakteristika man finner der... Dette ble hovedgrunnen hvorfor LH trakk sine A330 fra DUS...

Og det hva vi snakker her om er full payload range. Teoretisk rekkevide er langt lengre, men da bytter man payload mot fuel og dermed blir flygningen stadig mindre ökonomisk.

Portland ble jo operert med A340 som Standard Equip - så det var overraskende at LH byttet til A330 når de flyttet ruten til Seattle, men nå 5 år senere kan det ikke ha være store "penalties" med A330-300 på FRA-SEA når dette ennå er standard.

Ser på Aeroflot bruker A332 på SVO - LAX. Dette er vel betydelig lenger enn FRA - SEA?

Back