Rakk ikke transferflyet - tapte 30.000

Kunne kjøp av pakkereise gitt bedre rettigheter?

Nå er vel ikke charter selskaper beryktet for å overbooke. Men det jeg siktet til hvis de hadde valgt seter på et tildligere tidspunkt, hadde de da unngått å havne i denne klemma?
 
150 USD pr pers står det i artikkelen. 1500 USD totalt.

Det artikkelen sier er :

United Airlines har forbarmet seg over familien ved å gi dem ti reise-vouchere á 150 dollar hver.

Ti x 150 = 1500 dollar pr person.
 
Nå er vel ikke charter selskaper beryktet for å overbooke.

Pakkereise og charter er ikke nødvendig vis det samme. Man kan kjøpe pakkereise og allikevel fly med rutefly som annen pax på gruppebooking. (Om det hadde hjulpet her vet jeg ikke)
 
Pakkereise og charter er ikke nødvendig vis det samme. Man kan kjøpe pakkereise og allikevel fly med rutefly som annen pax på gruppebooking. (Om det hadde hjulpet her vet jeg ikke)

Så den etter jeg hadde posta, men ser jo at ingen kan svare på hva hadde skjedd hvis de hadde bestilt seter før de reiste fra Norge. Også merkelig at de splitter opp et følge på 10.(Hvis da alle er på samme pnr)
 
Så den etter jeg hadde posta, men ser jo at ingen kan svare på hva hadde skjedd hvis de hadde bestilt seter før de reiste fra Norge. Også merkelig at de splitter opp et følge på 10.(Hvis da alle er på samme pnr)

Flyet hadde vært like overbooket om de hadde lagt in seteønske.
 
Ja, men da hadde sannsynligvis UA-systemet plukket noen andre .. (Dog kun 'educated guess' basert på kunnskap om systemenes oppførsel .... )

Men da hadde det sikkert vært noen lokalt påstigende i USA, og det hadde ikke blitt oppslag i norske aviser. Da ville heller ikke dette forumet diskutert saken.



Vidar
 
Ja ..? Mener du at UA gjorde dette med hensikt for å få presseoppslag i Norge? :lol:

Er det helt vanlig at man lar parnerselskaper selge billetter på avganger, for så å overbooke og la partnerselskapenes kunder bli stående igjen? Nå vet jeg ikke hvilke typer billetter dette er snakk om, men om jeg har forstått det riktig så er det slik med f.eks. codeshare at UA gir SK anledning til å booke så & så mange billetter på gitte avganger. Dette var kanskje ikke codeshare, men om det var codeshare så virker det merkelig at man gis anledning til deny boarding for disse (hva man gjør med "egne" kunder er en annen sak).

Så til kompensasjonen: Er det slik at de ble tilbudt 10 vouchere a 150 USD totalt, eller 1500 USD per pax? Det sistnevnte høres usedvanlig generøst ut - nesten smått utrolig.
 
Så til kompensasjonen: Er det slik at de ble tilbudt 10 vouchere a 150 USD totalt, eller 1500 USD per pax? Det sistnevnte høres usedvanlig generøst ut - nesten smått utrolig.

Ved en "overbooket" Norwegianflygning i vinter/høst fikk de som ble stående igjen erstatning etter amerikanske regler (ved en feil?) og den var mye rausere enn EU-reglene sier. Husker desverre ikke beløpet det var snakk om.
 
Ved en "overbooket" Norwegianflygning i vinter/høst fikk de som ble stående igjen erstatning etter amerikanske regler (ved en feil?) og den var mye rausere enn EU-reglene sier. Husker desverre ikke beløpet det var snakk om.

Ut fra settingen så leser jeg det som at de fikk 10 vouchere a 150 USD totalt - altså 150 USD per person, for om hver av dem fikk dette så ville man vel normalt skrevet at de fikk 1500 USD per pax (om det er fordelt på 10 vouchere vil vel i så måte være irrelevant).
 
Er det helt vanlig at man lar parnerselskaper selge billetter på avganger, for så å overbooke og la partnerselskapenes kunder bli stående igjen? Nå vet jeg ikke hvilke typer billetter dette er snakk om, ...

Ikke jeg heller, men på generelt grunnlag så vet ikke innsjekkingssystemet hvilke billetter som et solgt hvor og av hvem. De kan imidlertid ha en prioriteringsliste som f.eks. foreslår offload av billigste bookingklasse først, eller andre kriterier. Men dette er forslag, som gaten kan overstyre etter behov.

Her har passasjerene kommet veldig sent, og man kan ha antatt at de som ikke var møtt var noshow, selv om det burde ha ringt en bjelle hos de på gaten hvis de så at de siste var sammen med noen som var sjekket inn og kom med samme fly ..
 
Last edited:
Ikke jeg heller, men på generelt grunnlag så vet ikke innsjekkingssystemet hvilke billetter som et solgt hvor og av hvem. De kan imidlertid ha en prioriteringsliste som f.eks. foreslår offload av billigste bookingklasse først, eller andre kriterier. Men dette er forslag, som gaten kan overstyre etter behov.

Her har passasjerene kommet veldig sent, og man kan ha antatt at de som ikke var møtt var noshow, selv om det burde ha ringt en bjelle hos de på gaten hvis de så at de siste var sammen med noen som var sjekket inn og kom med samme fly ..

Problemet oppstod vel i nokså god tid før avgangen til Florida? Jeg vil vel tro at disse sjekket inn (forsøkte å sjekke inn) i alle fall 10 timer, eller så, før avgangen til Florida fra EWR.
 
Problemet oppstod vel i nokså god tid før avgangen til Florida? Jeg vil vel tro at disse sjekket inn (forsøkte å sjekke inn) i alle fall 10 timer, eller så, før avgangen til Florida fra EWR.


De siste fikk boardingpass i transferskranken på Newark.
 
Last edited:
Siden setningen ikke er helt god kan betydningen være begge deler.;) Det kan bety at de har fått 10 vouchere på 150 USD hver (altså 1500 totalt for hele reisefølget), eller at hver passasjer fikk 10 vouchere hvor hver av disse er verdt 150USD (dvs 1500 per passasjer).

Jepp, det var førstnevnte, noe som imo gjør setningen enda dårligere....

Ifølge saken hos flyklagenemnda var det forøvrig én person som måtte vente på neste fly, og at de da _valgte_ å vente med hele gruppen.

https://fly.transportklagenemnda.no...-behandlet-i-moete-nr.-4-14-den-28.april-2014
 
Last edited:

Similar threads

Back
Top