Vet ikke, men i kombinasjonen av "litt ekkel" vind (og kanskje vindskjær) og en aldri så liten overshoot av finalen er vel dette noe som kan skje?
Tok seg jo fint inn igjen, og synes ikke det så spesiellt hårete ut...
(Har sett det værre, for å si det sånn... ).
Men, kanskje et par av gutta her med papirer på store aluminiumsrør har meninger i sakens anledning?
Jeg tipper de var veldig nært å gå rundt der, og mange vil sikkert mene at de burde gjort det. Men.. med x antall timer i den typen fly, så er det ikke så ille som det kan se ut rett bak fra. Har gjort drøssevis av den typen approacher, dog med en annen type fly. Teknikken er den samme. S-turns, og evt forward slip om man virkelig er på grensen til å fucke opp. Det aller beste med småfly er å la det synke på stall... Men da må man ha is i magen
Hvis du ser nøye etter, lander 737'en rett etter ett annet fly (så ut som en A320 av ett eller annet slag) tar av, så kan være S-turn var nødvendig for å ikke måtte foreta en go around. Kult var det lell.
Er også en filmsnutt av en LTU A332 landing og take-off, der take-off i den lette oppoverbakken på Madeira er imponerende kort:exclamati
Det første var en 319, det neste en 320 og den siste en 737.
Har vært på Madeira 6 ganger og opplevd divertion til Porto Santo, landing i 22 knops vind, avbrutte landinger, og ikke minst sterk turbulens ved avgang. Det mest spennende var dog å være tilskuer da annethvert fly avbrøtt landingene, forøvrig fra samme retning som i videoen.
Det er åsryggen langs hele rullebanen som skaper til tider ekstrem downburst når det blåser fra vest/nordvest. Og banen ble for noen år siden forlenget 600m utover Atlanteren.
Dere som flyr for et levebrød kan sikkert kommentere dette, men for meg ser det ikke ut som den B737'en hadde en "stabilized approach" og da er det som regel best å gå rundt... ld
Jeg tipper de var veldig nært å gå rundt der, og mange vil sikkert mene at de burde gjort det
Originally posted by Dag Johnsen Dag (V), jeg fikk jo kjeft av deg på Hooks (KDWH) den gangen jeg fortsatte landingen "hot and high" og du hadde selvfølgelig rett...