Quiz: Gammelt spikerstål

semmern

ScanFlyer Gold
Quiz: Gammelt spikerstål

Inspirert av LN-KOG sine utfordrende og interessante quizer prøver jeg meg på en.
Blir imponert hvis dere tar tid og sted på bildene også, men primært skal det bli interessant å se hvor mange av flyene som blir identifisert, det er et par ganske obskure maskiner her.

1)
quiz02_zps03b4598c.jpg

2)
quiz1_zps347c723c.jpg

3)
quiz21.jpg

4)
IMG_0523.jpg

5)
quiz19.jpg

6)
quiz14.jpg

Re: Quiz: Gammelt spikerstål

1) Tror jeg er en felle. Det er lettere å identifisere type haletårn enn flytype. Det kan være et Rose tårn og det satt på Lancaster, men jeg får ikke symmetrien og den spinkle halen til å stemme.

2) Det er ting som kan tyde på Vampire, men ser ut som en propell så jeg ville tippe en deHavilland (Sea) Hornet.

5) Er vel en scene fra Geiteryggen ca 1955 med en av Fjellflys Twin Pioneers (LN-BFK eller LN-BFO). I tillegg er det en Cessna 185 (muligens LN-BDF) og Norseman (LN-BFN?)

6) Jeg vil si fransk, men mistenker at det er amerikansk

1) Tror du tenker riktig.. :)

2) Ikke Sea Hornet.. (eller vanlig humle for den saks skyld)

5) Riktig plass, og to av tre fly ihvertfall. Mulig jeg må få meg briller, men ser ingen 185 der... :)

Det er nok en Cessna 195 og de var det tre av på norsk register i den perioden.

1) er nok en Avro Manchester.

Nei, dessverre. Prøv igjen :) Haletårnet er det samme som satt i flere tyngre bombefly, men det er ikke et Avro-produkt. Ei heller Handley-Page eller Vickers, for den saks skyld..

Da er det vel bare Armstrong Whitworth Whitley igjen med to halefinner selv om ikke synes proporsjonene er helt riktige. Eller er det fra et testfly?

4) kan være cockpiten på en Sunderland sett opp mot himlingen på Duxford f.eks.

Da er det vel bare Armstrong Whitworth Whitley igjen med to halefinner selv om ikke synes proporsjonene er helt riktige. Eller er det fra et testfly?

Ikke Whitley. Det ble nok bare bygget én av denne, men den er basert på en eksisterende britisk maskin fra begynnelsen av krigen.

4) kan være cockpiten på en Sunderland sett opp mot himlingen på Duxford f.eks.

Ikke Sunderland. Feil luftvåpen, men riktig krig ;)

4)

Må være skyttervinduet bak på en Fieseler FI 156 Storch.

Tipper på at denne står på en låve et stykke øst for Lillestrøm og er kommende LN-WNS.

4)

Må være skyttervinduet bak på en Fieseler FI 156 Storch.

Tipper på at denne står på en låve et stykke øst for Lillestrøm og er kommende LN-WNS.

Det er et tysk skyttervindu ja, men ikke på en Storch. Vi befinner oss på østlandsområdet, men ikke i Fetsund. En kommune i nærheten.. :)

2. Forslag: Gloster Trent-Meteor (EE227), Meteor F1 med RR Trent RB.50 turboprop.

2. Forslag: Gloster Trent-Meteor (EE227), Meteor F1 med RR Trent RB.50 turboprop.

Canopy ligner tidlige Meteorer, men dette er et enmotors fly med stempelmotor. Det er britisk.

Ingen som tør prøve seg på 3) ? :)

Jeg vet hva 1) er, men skal jeg avsløre det Semmern?

Nummer 1 er en Westland Lysander - jeg så flyet for meg, men klarte ikke komme på hva det var... Serienummeret er K6127 om noen er interessert ;)
Nummer 4 er vel en Heinkel He.111

Back