QRs B787 (status, interiør m.v.)

Re: QRs B787 (status, interiør m.v.)

Tror Mr. Bakar er ute med litt løgn i den skrytevideoen sin. Singapore Airlines har fløyet i årevis med ett sete som er 30" bredt, hele tiden. QR's sete er 22" bredt, men 30" bredt når armlene er felt ned. Han matcher da SQ, men kan ikke skryte på seg det bredeste businessclassetet i verden.

SQ startet å fly med sin nye 1-2-1 C-klasse da de tok levering av sin første B777-300ER 23 November 2006, for snart 6 år siden. Eneste QR kan skryte på seg er at IFE skjermen er 17" mot SQ's 15,4".

Noen bør i tillegg fortelle mannen at han er skallet, og en sideskill med fettsleik av de små tustene han har igjen ser latterlig ut ;)

http://www.singaporeair.com/en_UK/flying-with-us/business-listing/newbusiness/

Last edited:

Sært eller ei, så lenge jeg flyr økonomi er 3-3-3 et soleklart argument for å unngå Boeing om mulig. Foretrekker 2-4-2, ikke nødvendigvis pga setebredde, men for å unngå å havne i midtsetet.

Da Mr. Bakar demonstrerte stolens kapasiteter, fikk det meg til å tenke at han satt hos tanlegen ^_^ Ellers ser det meget behagelig ut.
Det nevnes også at man kan se på egne filmer via usb. Men hvordan er sikkerheten rundt virus og hacking osv? Er man datakyndig, burde det vel ikke være et problem og snoke rundt, eller er det tatt høyde for det?

Ellers er jeg litt forundret at standarden blir 3+3+3 og desto trangere for folk, da vi alle blir feitere og feitere over ræva... Ikke at jeg er så bre over rumpa, men heller i skulder/rygg, så kommer jeg til å prøve å prioritere de som opererer med 2+4+2 config. så lenge det lar seg gjøre i overskuelig fremtid.
En toer sete er verdt noen kroner ekstra spør du meg.

Ellers er jeg litt forundret at standarden blir 3+3+3 og desto trangere for folk, da vi alle blir feitere og feitere over ræva...

Vil ikke si det er rart, da jo flere seter i flyet jo lavere CASM, og jo billigere billetter kan man selge.

Og har jeg forstått det riktig fra den tekniske siden så trenger man fire databokser for inflight entertainment i en 2-4-2 konfigurasjon siden fireseteren i midten trenger to, mens det holder med tre i 3-3-3. Der er det også penger spart

Et toer sete er verdt noen kroner ekstra spør du meg.

Enig, men så lenge de fleste ikke virker være villige til det så har flyene incentiv til å stappe inn flest mulig seter. Itillegg skal det vel sies at det store flertall av reisende sjekker setekonfigurasjonen tidligst ved innsjekk, og enkelte merker seg den ikke engang selv når de sitter ombord

Vil ikke si det er rart, da jo flere seter i flyet jo lavere CASM, og jo billigere billetter kan man selge.

Og har jeg forstått det riktig fra den tekniske siden så trenger man fire databokser for inflight entertainment i en 2-4-2 konfigurasjon siden fireseteren i midten trenger to, mens det holder med tre i 3-3-3. Der er det også penger spart

Enig, men så lenge de fleste ikke virker være villige til det så har flyene incentiv til å stappe inn flest mulig seter. Itillegg skal det vel sies at det store flertall av reisende sjekker setekonfigurasjonen tidligst ved innsjekk, og enkelte merker seg den ikke engang selv når de sitter ombord

Glemte å ta av meg Flybrillene mine... Som du sier så tenker ikke folk nevneverdig på configen i kabinen. Det er litt synd, da å sitte ukomfortabelt (sett at folk generelt er litt bredere en før) er høyere prioritet en å sitte nogenlunde komfortabelt. I tillegg til at jeg er en høy person, hjelper det ikke noe særlig med trangere plass.

Må nok begynne å benytte meg mere av premium eco når jeg skal fly langt.

Det med IFE visste jeg ikke. Det kan helt klart være en stor faktor inn i bildet.

Nydelig interiør! Dette likte jeg. :)
Er det sjans for at QR i fremtiden kan begynne å fly 787 til Norge?
Hvordan er 787 sammenlignet med A332, tenker da størrelse å slikt?

Nydelig interiør! Dette likte jeg. :)
Er det sjans for at QR i fremtiden kan begynne å fly 787 til Norge?
Hvordan er 787 sammenlignet med A332, tenker da størrelse å slikt?

Det er definitivt en mulighet for at det skjer. Først ut er dog GCC-landene, så blir det LHR. Etter det er det mest rykter, men hører MUC ligger langt opp på listen. Hvor OSL ligger vet jeg ikke, men om man skal tro disse ryktene da, så ligger vi forholdsvis langt opp på listen. Time will tell!

Yttre dimensjoner på B787-8 og en A330-200 er veldig veldig like. Sammenlign selv her:

http://www.boeing.com/commercial/787family/787-8prod.html
http://www.airbus.com/aircraftfamilies/passengeraircraft/a330family/a330-200/specifications/

787 skulle vel også brukes til å åpne et par amerikanske destinasjoner .. Ikke umulig at min første tur med Dreamliner blir ATL-DOH - selv om det er en liten omvei til OSL. ;)

Re: Boeing 787 - status og driftssetting

Den så kompakt ut i de fargene:-) Er det noen mulighet for at de velger å benytte den på ruten til OSL? Eller er distansen for kort?

De skal benyttes på nye ruter til bl.a. Nord-Amerika.

Takker og bukker, Nord Amerika er jo et lite stykke unna, men det flyet er vel skreddersydd for en slik distannse.

Først i GCC-landene for å bli varm i klærne, så LHR, så får vi se... Det er det som er sagt nå og gjelder frem til noe annet blir sagt. :-)

Og så det er sagt, distansen til OSL er definitivt ikke for kort, og ikke er maskinen for stor heller. Idag sendte vi avgårde en B330-300 med 30/275-konfig.

Last edited:

Ble ikke LHR QR`s første 787 rute?

Ja, det stemmer visst det. Det er ikke uvanlig å sette inn nye flytyper på kortere ruter for å få trent opp personalet.

Men etterhvert som maskinene kommer, vil de bli satt inn på bl.a. ATL...

Qatar Airways Ltd. plans to start flights to Atlanta, Chicago, Boston and Detroit within the next year, doubling its U.S. network, as the carrier begins receiving Boeing Co. (BA) 787 Dreamliners.

http://www.google.com/url?sa=t&rct=...0PtWhBswoJ7972xOw&sig2=dp43m58JLnbMae44OikGbg

Dette må man prøve:

2131658.jpg

Back