• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

QI med ny flytype ?

Jan

ScanFlyer Gold
I løbet af første halvår 2012 skal Cimber Sterling efter planen tilbagelevere fem leasede fly til udlejer, herunder fire CRJ200 fly med 50 sæder. Flyene har været beskæftiget på uopsigelige kontrakter. Såfremt flyene leveres tilbage, vil Cimber i stedet satse på regionalfly med 70-80 sæder.

http://check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=53427


Ja nok ikke en dum ide at komme af med de CRJ200 med tanke
på hvor omkostningstunge de er i vinterhalvåret.
 
Hvordan vil det påvirke den produksjonen som QI flyr for SAS?

Et godt spørsmål. SAS har videreført avtalen med Cimber Sterling en rekke ganger og så vidt jeg har skjønt går den ut våren 2012. Med introduksjon av stadig nye regionalruter (for eksempel Katowice og Kaliningrad) og økning av frekvens på eksisterende ruter (for eksempel Poznan og Wroclaw), må SAS enten ta inn flere CRJ 900 eller sette inn MD-80 om de skal ha nok kapasitet til programmet. Cimber Sterling har for tiden 7 fly av typen CRJ 100/200, så om fire går ut kan SAS fortsatt kjøpe tjenester fra dem – om de ikke selv har behov for flyene.
 
Et godt spørsmål. SAS har videreført avtalen med Cimber Sterling en rekke ganger og så vidt jeg har skjønt går den ut våren 2012. Med introduksjon av stadig nye regionalruter (for eksempel Katowice og Kaliningrad) og økning av frekvens på eksisterende ruter (for eksempel Poznan og Wroclaw), må SAS enten ta inn flere CRJ 900 eller sette inn MD-80 om de skal ha nok kapasitet til programmet. Cimber Sterling har for tiden 7 fly av typen CRJ 100/200, så om fire går ut kan SAS fortsatt kjøpe tjenester fra dem – om de ikke selv har behov for flyene.
aftalen med QI om lease af CRJ er forlænget med et år
Hilsen Ole
 
I artikkelen sier de at en 88-seters CRJ900 blir for stor og ser på 70-setere som CRJ700 og E170.

Rundt om i verden får både CRJ700 og E170 tyn for å være uøkonomiske samtidig som CRJ900 får en del gode ord. Min mening er at 88 seter må da være perfekt for Cimber, da kan SAS leie inn disse på ruter hvor deres egne CRJ900 skulle ha flydd, samtidig som Cimber har nok seter å selge billig på lengre ruter til syd-Europa, slik at de kan lokke flere kunder tilbake.

Alitalia (Air One) skal levere tilbake 10 leasede CRJ900 neste år, og jeg vedder på at Challey Ltd gjerne vil lease noen ut til Cimber, som har masse CRJ-erfaring. Jeg tror det er svært få CRJ700 og E170 ledige på leiemarkedet.
 
Min mening er at 88 seter må da være perfekt for Cimber, da kan SAS leie inn disse på ruter hvor deres egne CRJ900 skulle ha flydd, samtidig som Cimber har nok seter å selge billig på lengre ruter til syd-Europa, slik at de kan lokke flere kunder tilbake.

All innleie av eksterne flyselskap må godkjennes av pilotforeningene i SAS, og jeg tror mildt sagt de vil være noe skeptiske når alternativet er at SAS selv kjøper noen flere CRJ900.

Kanskje Cimber tenker på å gå "all turboprop". Den operasjonen har de så vidt jeg vet tjent penger på i alle år...
 
Kanskje Cimber tenker på å gå "all turboprop". Den operasjonen har de så vidt jeg vet tjent penger på i alle år...

Noget der i virkeligheden måske ville være godt for både QI og SK.

Der er vel intet der forhindrer SAS i selv et lease flere CRJ900, hvis de mener behovet er der. Det er vel ikke dyrere end at lade QI flyve. Til gengæld kan der måske være god forretning i at lade QI dække "hullet" på ruter som passer bedre til turbo-prop og undgå en ekstra flytype i flåden - evt lade WF flyve noget prop i SK-regi.

QI har igennem årene vist at de kan drive god butik med ATR, mens det vel langt fra har været en succes med CRJ200 og 737.

Tror vejen frem for QI er back to basic og det vil være en model der vil passe godt som et supplement for SK også.
 
Det gikk vel rykter tidligere om at Mansvell (Cimber og Skyways' eierselskap) skulle overta E170 fra Alitalia, noen som vet om det er noe hold i dette?
 
Back
Top