Qatar+SAS?

Hadde nok blitt et interessant kulturkræsj for araberene å overta SAS. Som om ikke Percy Barnevik og svenskene var forferdet over arbeidsmoralen generelt her til lands ("prøv å få tak i en nordmann etter kl.14 fredag"), så hadde det blitt en ny verden for dem. Er det mye fagforeninger i Qatar mon tro?

?, men nå arbeides det vel i hht til avtaler.... og omtrent max av loven...

Her ser man på alle grunner til at det ikke skal gå, isteden for å fokusere positivet .

Är inte SAS registrerat som svensk flygkoncern?
Jag har läst någonstanns att ett flygbolag från ett land utanför EU/ESS max får äga 49% av ett EU flygbolag. Om det är så kan Qatar Airways inte köpa SAS.

Er det mye fagforeninger i Qatar mon tro?

Ut fra det jeg har lest og hørt om Qatar, så stiller de på linje med Ryanair.
Derfor har jeg også tenkt å unngå dette selskap i fremtiden, deres personalpolitikk er ikke noe jeg vil være med å støtte.

Last edited:
Vil mene at norsk-qatarsk går helt utmerket - det er da to eksempler på at det går på stor industriell basis: Qatalum og Qafco

Hvis noe som dette i det hele tatt skulle bli aktuelt, så vill det sannsynligvis bli slik at Qatar går inn som eier og at da SAS vil driftes som eget selskap som i dag. Dog med endel endringer spesielt på det adminsitrative.
Lover å regler må de følge her uansett, enten de liker det eller ikke.
Om de derimot velger å legge ned SAS for å starte f.eks Qatar-Skandinavia vil virksomhetsoverdragelses lovene tre i kraft.

Så selv om jeg aldri tror dette vil skje, så bør ikke noe slik nødvendigvis være negativt.

Det er svært få i Cargolux som synes noe særlig om å bli "eid" av QR. Det har vært uskiftninger i ledelsen allrede. Det er mange som er usikkre på jobben sin, da spesielt blant flyteknikerene. En Bangladesher i Qatar jobber mye billigere enn en flytekniker i LUX. Det blir en stor tom hangar i LUX og vedlikehold blir outsourset...

Det er en fuldstændig grundløs historie, der udelukkende bygger på EN selvudnævnt "luftfarts-eksperts" gætterier og spekulationer. Tror alle kan tage det helt roligt.

Denna "expert" som startade dessa rykten kanske har aktier i SAS?
Kursen på SAS aktien steg kraftigt under dagen. Den som sålde under dagens SAS börsrally kan ha tjänat lite $$$

Uansett så benektes slikt til blekket er på papiret.

Vi kjenner jo nå til at LH var timer fra å få kloa i SAS ved starten av forrige blårusskrasj.

Husker en gang rundt 1990 når "vi" kjøpte ut deler av et annet selskap og noen rykter begynte å svirre i gangene så beordret en av direktørene alle på kontoret opp i kantina , "åpnet baren" og ba oss være der inne i 2 timer uten å ta kontakt med omverdenen. (1990 , vi hadde ikke mobiler og facebook da.)

Ja takk .. SAS Corporate Communications .. husker det tok fire timer fra crashet i Gottrøra til vi som satt på sjekkin på FBU fikk høre om det .. og i mellomtiden hadde halve Oslos pressekorps passert oss på vei til formiddagsflyene. Husker vi satt og lurte på hvorfor Stockholmsflyene plutselig ble fylt opp ... Ingen fortalte oss noenting.

Ut fra det jeg har lest og hørt om Qatar, så stiller de på linje med Ryanair.
Derfor har jeg også tenkt å unngå dette selskap i fremtiden, deres personalpolitikk er ikke noe jeg vil være med å støtte.

Rørende samfunnsengasjement ;) Er du like streng på andre tjenester og produkter du kjøper - Fairtrade osv.

Rørende samfunnsengasjement ;) Er du like streng på andre tjenester og produkter du kjøper - Fairtrade osv.

Jeg engasjerer meg der jeg har noe kunnskap og bakgrunn for å ta et valg. Siden dette er et flyforum, så er det vel først og fremst hvilke valg man tar innen luftfarten som er interessant?

Last edited:
Har ikke Qatar alrede forsynet seg med en europeisk AOC? Det virker ikke slik at de virkelig trenger SAS for marked access. Dersom noe skulle kjöpe (deler av) SAS, sa ville jeg personlig tippe pa to andre aktörer, som er ikke enna nevnt her.

Den beste tid a hoppe inn er uansett over, fordi du kunne har fatt SAS langt billigere enn du far dem na. Den trolig billigste kjöp na er Malev, og de har en interessant plassering, som tillatter en mini-hub som man kan feede egne fly fra Östen...

Tja, dermed blir lufta for SAS meget tynn. Ikke mange hvite ridders som kan dykke opp og redde selskap etter ogsa LH har offentlig takket NEI....

SAS må nok indstille sig på at klare sig selv. Er dog optimistisk og tror, at de kan klare den, om end det ikke bliver en let omgang.

Back