Qatar+SAS?

Hvorfor ikke? Hvis vi i SAS får fortsette som vi gjør, og Qatar er eieren, stedet for staten, så hva gjør da det?

Svenskene er klare for å selge sin del. Sannsynligvis også Trond Giske og den norske regjeringen. Eneste spørsmål er om Qatar er villig til å betale en noenlunde anstendig pris. Vi har akkurat solgt TV2 til Danmark. Da er det ikke akkurat noe problem så selge SAS aksjer til Qatar, vil jeg tro. Bare et spørsmål om business gutta i gulf-staten er interessert.

Er det virkelig noen som i det hele tatt tror at de ansatte i SAS vil gå med på dette?

De ansatte eier ikke SAS. Hva som evt vil skje med personell, betingelser etc er en annen sak.
Men er nå SAS store nok til å bli kjøpt opp av ett gulfselskapene?

Altså, uten ansatte er det rimelig vanskelig å drive et flyselskap.
Kan tenke meg det blir streikekaos all over again.

(Bare min gjetting)

Noen har mistet et par sokker. De kan nok ikke fåes tilbake.

Dette skjer ikke. Naivt vinkler media dette veldig som "kan SAS like dette?", mens man vil vel finne fort ut at krav til kvalitet i disse sandkasse-selskapene er nok litt over hva SAS klarer å levere i kabinen. Og så var det hele dette med alle-skal-være-like her på haugen og der nede da.

Skjer ikke.

-A

Jeg tvivler på den danske stat vil sælge sin andel i SAS.

Vi har fået en ny rød regering der aflyser af togstrækninger, en tidligere borgerlig regering der har fortrudt privatiseringen af DSB (det danske svar på NSB/SJ) og privatiseringen af Københavns Lufthavne.

Tværtimod er der fokus på i Danmark at sikre langruterne, også gennem indirekte statsstøtte (Copenhagen Connected). I den forbindelse ser man det nok som vigtigt at bevare SAS her, og et salg til Qatar vil nok kunne true nuværende og fremtidige østgående linjer for meget, især til Singapore og New Delhi.

Når dette er sagt: Jeg kan tage fejl, men tror checken skal være ret stor, større end den reelle værdi er i SAS.

Den danske stat ser det næppe som et problem hvis regeringerne i Norge og Sverige sælger deres andele.

Lars

Dette skjer ikke. Naivt vinkler media dette veldig som "kan SAS like dette?", mens man vil vel finne fort ut at krav til kvalitet i disse sandkasse-selskapene er nok litt over hva SAS klarer å levere i kabinen.

-A

På samme måte som Qatar vil finne ut at de personalpolitiske kravene nok er litt over hva de kan klare å levere. Synes det konstant er diverse rykter om at Sandkasse-selskaper skal kjøpe opp diverse europeiske selskaper, men det blir jo aldri noe av. Artikkelen er uansett bare synsing og svada om at SAS og Qatar er perfect match, men noen god forklaring på hvofor får vi selvsagt ikke.

Tror vi ser at QR blir en del av *A familien før de evnt skulle inngå et mer intimt ekteskap med SAS. Om førstnevnte inntreffer skulle det vel ikke komme som lyn fra klar himmel. Hva sistnevnte angår, tror det ikke før jeg får se det!

Skulle inte DY vara ett mycket bättre val för QR? Det är ett ungt privat bolag med svaga fackföreningar, många i personalen är anställda via bemanningsföretag. De har en modern enhetlig flotta & de är inte med i någon flygallians. En stor del av DY personalen är relativt ung.
QR har väl nyligen köpt in sig i Spanair? Jag tror inte QR kommer köpa något mer flygbolag i Europa.

Det ville da være dejligt, om der skulle komme lidt kvalitet ind i SAS's service ombord. Og endnu bedre om SAS de facto rutenet ville blive udviddet ved at blive koblet tæt sammen med Qatar's ditto.

Ja, der vil sikkert være nogle af personalet der vil rasle lidt med strejkevåbnet - men so what? Ansatte har INTET at skulle have sagt mht hvem der ejer det selskab de måtte arbejde for (så længe det varer). På et eller andet tidspunkt må de vel vælge om de synes om lugten i bageriet. Dermed ikke sagt at lovgivning på personaleområdet ikke skal overholdes - naturligvis skal den det. Overenskomster derimod er en anden sag - de kan opsiges, og nye tegnes (hvis man som arbejdsgiver måtte ønske det - der skal jo nu en gang to til en aftale).

Ja Helle-løftebryder -Thorning (Danmarks acting statsminister) vil sikkert skide små grønne grise ved tanken om at sælge statslige aktier, men mon ikke realiteterne også på dette punkt vil indhente hendes fantasiverden.

At Qatar skulle være interisert i SAS har jeg ekstremt liten tro på. Det er nok heller enkelte andre som stiller foran i den korte køen.
Men i Skandinavia så er det relativt strenge regler i forhold til hvordan dette skal styres, så de ansatte bør i alle fall ikke være nærvøse i så måte.

Men at det vil bli en annen hverdag dersom det kommer nye eiere er nok sannsynlig for mange. På det operative derimot er det nok ikke så mye å hente.
Kabin og piloter flyr maks av hva som er lovlig, lønninger er på nivå med bransjen ellers, og i forhold til land man opererer fra.
Men det er mye annet å hente, og ikke minst justere.
Å øke service graden er ikke noe problem, bare det er penger til det så kan SAS med dagens organisasjon levere service på høyde med samtlige sandkasseselsakper er min påstand. Men vanskelig å bevise/motbevise da dette er gjenomførbart i dagens situation.

Når det gjelder overenskomster som JELSC refferer til, så bør du sette deg inn i lovverkene i de ulike land.
Det du beskriver vil muligens fungere i Danmark, men i Norge og Sverige kan man ikke bare kaste en kollektivavtale på dør uten videre.
Men du har rett i en ting, ansatte har ikke noe de skulle ha sagt i forhold til hvem som eier selskapet man jobber for.
Å heldigvis så sitter strikeviljen lang inne, i alle fall utenfor Danmark.
Men hva er det i tilfelle å streike for, en eier med penger og vilje til å drive flyselskap og ikke idiotisk politikk?

Nå tror jeg ikke på noe oppkjøp fra Qatar sin side, men skulle det skje så tror jeg ikke de SAS ansatte har noe særlig å frykte. Det vil være de samme kravene til økt effektiviseringe uansett og det vil heller ikke være snakk om noen fusjon.

Selv jobber jeg for et kinesisk selskap og surprise surprise: vi har norske vilkår, norsk lønn, følger norsk lovgivning...og har til og med fagforeningsrepresentanter i styret og jeg har ikke sett snurten av Mao's lille røde. Det er vel stort sett bare amerikanere som går inn i et utenlands selskap og tror de kan "omvende" det? :rolleyes:

Men som sagt, jeg tviler på at det blir QR som kjøper SAS

Er det ikke nettopp Qatar Airways en del SAS-flygere har jobbet hos (vært "utlånt" til?), mens det har vært nedskjæringer hos SAS?

Skulle inte DY vara ett mycket bättre val för QR? Det är ett ungt privat bolag med svaga fackföreningar, många i personalen är anställda via bemanningsföretag. De har en modern enhetlig flotta & de är inte med i någon flygallians. En stor del av DY personalen är relativt ung.
QR har väl nyligen köpt in sig i Spanair? Jag tror inte QR kommer köpa något mer flygbolag i Europa.

DY?? Det strider i mot hele forretningsmodellen til et lavprisselskap. De er overhode ikke kompatible.

QR har heller ikke kjøpt seg inn i Spanair selv om de visstnok har sett på muligheten..

Hadde nok blitt et interessant kulturkræsj for araberene å overta SAS. Som om ikke Percy Barnevik og svenskene var forferdet over arbeidsmoralen generelt her til lands ("prøv å få tak i en nordmann etter kl.14 fredag"), så hadde det blitt en ny verden for dem. Er det mye fagforeninger i Qatar mon tro?

Back