At Qatar skulle være interisert i SAS har jeg ekstremt liten tro på. Det er nok heller enkelte andre som stiller foran i den korte køen.
Men i Skandinavia så er det relativt strenge regler i forhold til hvordan dette skal styres, så de ansatte bør i alle fall ikke være nærvøse i så måte.
Men at det vil bli en annen hverdag dersom det kommer nye eiere er nok sannsynlig for mange. På det operative derimot er det nok ikke så mye å hente.
Kabin og piloter flyr maks av hva som er lovlig, lønninger er på nivå med bransjen ellers, og i forhold til land man opererer fra.
Men det er mye annet å hente, og ikke minst justere.
Å øke service graden er ikke noe problem, bare det er penger til det så kan SAS med dagens organisasjon levere service på høyde med samtlige sandkasseselsakper er min påstand. Men vanskelig å bevise/motbevise da dette er gjenomførbart i dagens situation.
Når det gjelder overenskomster som JELSC refferer til, så bør du sette deg inn i lovverkene i de ulike land.
Det du beskriver vil muligens fungere i Danmark, men i Norge og Sverige kan man ikke bare kaste en kollektivavtale på dør uten videre.
Men du har rett i en ting, ansatte har ikke noe de skulle ha sagt i forhold til hvem som eier selskapet man jobber for.
Å heldigvis så sitter strikeviljen lang inne, i alle fall utenfor Danmark.
Men hva er det i tilfelle å streike for, en eier med penger og vilje til å drive flyselskap og ikke idiotisk politikk?