Qatar med ordre på 30 787-9 og 10 777-300ER og LoI på 60 737-8max

Someone

Moderator
Medlem
Qatar med ordre på 30 787-9 og 10 777-300ER og LoI på 60 737-8max

Qatar har i dag inngått en bekreftet ordre på 30 787-9 og 10 777-300ER, samt en LoI på 60 737 737-8max

787ene er jo bekreftelsen på en eksisterende opsjon, mens de har nok fått en god deal på 777-300ER da Boeing sliter med og fylle ordreboken frem mot overgangen til 777-8/9 kommer

737max er jo litt interessant, og de krangler jo med Airbus om deres A320neo ordre, så blir spennende og se hva som skjer her

http://www.boeing.com/commercial/customers/qatar-airways/qatar-airways-order.page

Qatar Airways Announce Order for 30 787-9 Dreamliners, 10 777-300ERs
Announcement includes Letter of Intent for up to 60 737 MAX 8s
 
Re: Qatar med ordre på 30 787-9 og 10 777-300ER og LoI på 60 737-8max

Noen andre selskaper som kanskje får A320neo tidligere enn planlagt?
 
Re: Qatar med ordre på 30 787-9 og 10 777-300ER og LoI på 60 737-8max

Jeg er ikke helt overbevist om at Qatar ikke ønsker A320NEO. Det er mulig de ønsker å tyne Airbus med 737MAX-ordren, men hvem vet.... 737MAX-ordren kan sikkert konverteres til andre modeller i fremtiden. A320NEO-ordren kan muligens kanselleres grunnet motorproblemene, men trolig er det vel mer snakk om økonomisk kompenasasjon. Men Al Baker er knallhard og får det ofte som han vil.

Espen
 
Re: Qatar med ordre på 30 787-9 og 10 777-300ER og LoI på 60 737-8max

Jeg er ikke helt overbevist om at Qatar ikke ønsker A320NEO. Det er mulig de ønsker å tyne Airbus med 737MAX-ordren, men hvem vet.... 737MAX-ordren kan sikkert konverteres til andre modeller i fremtiden. A320NEO-ordren kan muligens kanselleres grunnet motorproblemene, men trolig er det vel mer snakk om økonomisk kompenasasjon. Men Al Baker er knallhard og får det ofte som han vil.

Espen



Motorproblemene er nå fikset, men pga endringene så ligger de etter på leveringene. Det som Qatar protesterer på nå, og som gjør at de har kunnet kansellere fire A320, er noen utfordringer med hydraulikktenperaturen når det er veldig varmt. Men også dette regner Airbus med og ha en fiks på ganske så snart

Som nevnt så er det ikke umulig dette gjøres også litt for og sette press på Airbus. Det snakkes også om at disse flyene mulig er for leasing, trolig internt, så Qatar jo har eierandeler i noen flyselskaper som skriker etter flåtefornyelse som f.eks Meridiana.

Legg også merke til at med 787/777 ordren er firm, så er 737max en Letter of intent. Som jo juridisk sett knapt forplikter til noe som helst og ikke noe penger har ennå skiftet hender.

Ellers er A320neo såpass etterspurt og de fire som er kansellert og faktisk alt bygget er på vei for og rekonfigureres og males til Indigo, som skriker etter flere A320neo
 
Back
Top