Emirates bytter deler av 77X ordren til 787-9

Someone

Moderator
Medlem
Emirates endrer ordreboken sin hos Boeing, og reduserer ordren på den nye 77X modellen fra totalt 150 maskiner til 126. Samtidig bestiller de 30 787-9. Dette er også istedet for LoI på 40 787-10 fra 2017, som det nå aldri blir noe av

Det er ingen oppdatert nedbrytning av 77X ordren, som tidligere var på 115 777-9 og 35 777-8, men begge typer nevnes som endel av den fremtidige flåten i pressemeldingen

Trolig kanselleres da også de siste 6 777-300ER på bestilling, og som aldri er påbegynt. Derfor, blir trolig regnestykket +30 787-9 - 24 77X - 6 777-300ER = 0 nye ordre for Boeing, uansett hvor hardt PR avdelingen deres nå jobber

https://boeing.mediaroom.com/2019-1...reamliner-Airplanes-to-Complement-777X-family

Boeing [NYSE: BA] and Emirates announced today they have finalized a purchase agreement for 30 787-9 Dreamliner airplanes, valued at $8.8 billion according to list prices. The agreement, signed at the Dubai Airshow, culminates discussions between the two companies on the best 787 Dreamliner model to meet the requirements of one of the world's leading airlines.

Last edited:
Fra 2 til 4 flytyper på 1 uke (selv om A350 og 787 ikke kommer før om noen år) Dermed har de snart alle widebody flytyper som er i produksjon. Jeg skjønner egentlig ikke at det er fornuftig. Jeg hadde derimot skjønt det om det var A321LR de hadde bestilt.

Fra 2 til 4 flytyper på 1 uke (selv om A350 og 787 ikke kommer før om noen år) Dermed har de snart alle widebody flytyper som er i produksjon. Jeg skjønner egentlig ikke at det er fornuftig. Jeg hadde derimot skjønt det om det var A321LR de hadde bestilt.

Har du mange nok av hver type, blir fort fordelene fort større enn ulempene. For et selskap av Emitrates' størrelse, er ikke dette noen 'sak'.

Har du mange nok av hver type, blir fort fordelene fort større enn ulempene. For et selskap av Emitrates' størrelse, er ikke dette noen 'sak'.

I tillegg har de kun en hub, mens veldig mange andre selskap må dele sine flåter på flere baser.

Et annet moment er også at de på denne måten får praktisk erfaring med både A350, B787 og B777X, for på den måten å kunne bestemme seg for hvilken type eller typer som egner seg best for deres bruk.

De har også muligheten for å åpne en ny rute med B787, og senere oppgradere til A350 eller B777 hvis markedet viser seg å være til stede. Det er en strategi som har fungert godt for Emirates så langt, ved å åpne ruter med B777-300ER og senere oppgradere til A380.

Har litt problemer med å se hvordan A330neo skulle passe inn hos Emirates, så regner med at det gjerne blir flere A350 i stedet fremover.

Ser at Bloomberg melder at Emirates er i samtaler med Boeing om å konvertere ytterligere 777X i ordre til 787

Back