Qatar inn i One World i 2013

Someone

Moderator
Medlem
I følge Qatar sin (frittalende) toppsjef har Qatar Airways blitt kontaktet av alle de tre store alliansene som medlemskap og regner med å tatt opp som medlem i en av dem innen tolv måneder

http://www.travelweekly.com.au/travel-today/news/qatar-to-join-alliance-within-12-months
Qatar Airways has been pursued by all three major airline alliances with the carrier set to join one of them within 12 months.

Det vil i så fall bli det første av de tre store sanskasseselskapene som går inn i en allianse.

Emirates har vel etter mitt inntrykk sagt at de ikke har planer om dette, mens Etihad stadig inngår diverse samarbeidsavtaler. Først med kjøpet av Air Berlin og et samarbeid med Virgin Australia, samt det ryktes de har noe på gang med Air France

Re: Qatar inn i en allianse til neste år

Det har vel kansje blitt noe fortgang i dette etter at Qatar har røsket opp i alt det de har hatt av samarbeid med *A-selskap. Det har jo blitt sagt opp en god del avtaler med LH og UA i det siste?

-A

UA-codeshares er snart historie, det stemmer. Chiefen var ikke så hypp på allianser tidligere, men man kan vel endre seg...

Så var det en del LH-ting som røk ut nå i sommer også, var det ikke?

-A

UA-avtalen går vel ut i september, og om de kutter både LH og UA er det vel lite sannsynlig at *A blir flyselskapets allianse, selv om det er langt mellom codeshare og allianse.

Kanskje Oneworld?

British Airways parent IAG may bring a Gulf airline into the Oneworld alliance this year and considers Qatar Airways Ltd. to be a top candidate, IAG’s chief executive officer said on Wednesday.
“We’ll keep all options open but I admire what Qatar has achieved,” CEO Willie Walsh said in an interview at an industry conference in Barcelona. “The combination of what CEO Al Baker has done with the airline and what Qatar has done with the new airport at Doha makes it very interesting.”

http://www.arabianbusiness.com/qatar-airways-may-be-next-target-for-oneworld-455374.html

Re: Qatar Airways øker til daglig på OSL fra 01JAN13

Egentlig tuller jeg ikke, seriøs... Når kommer QR i Star ?

Og når åpner den nye flyplassen ? Joda har hørt 12.12.12 , men er det bekreftet ?

Begge deler er off-topic, og det første spørsmålet er det ikke mange som vet noe om. Ikke jeg ihvertfall, selv om det snakkes mere om OW enn Star. Ikke noen særlig vits å spekulere noe særlig om det i øyeblikket.

Den nye flyplassen åpner 12DEC12, men at den åpner betyr ikke at den er i full bruk fra da. Jeg tipper på at det blir en gradvis overflytting av trafikken, vi får se. Det blir ihvertfall en kraftig oppgradering av fasilitetene på DOH - kraftig.

Hvilket allianse er mest aktuell for Qatar? Det har vært snakk om en fjerde stor allianse. Star ser ut til aå ikke være så aktuell ettersom samarbeidet med flere Star selskaper avsluttes. Skyteam har Saudi-Arabian i regionen men de kunne nok klare et selskap til der. Oneworld er ikke saå bra til stede rundt Gulfen. Nærmeste partner er Royal Jordanian, som jo ikke er ved Gulfen.

Hvilket allianse er mest aktuell for Qatar? Det har vært snakk om en fjerde stor allianse. Star ser ut til aå ikke være så aktuell ettersom samarbeidet med flere Star selskaper avsluttes. Skyteam har Saudi-Arabian i regionen men de kunne nok klare et selskap til der. Oneworld er ikke saå bra til stede rundt Gulfen. Nærmeste partner er Royal Jordanian, som jo ikke er ved Gulfen.

Star har jo Turkish og Egyptair i området, mens SkyTeam har SaudiArabian, som du nævner, samt MEA.

Udover de tre store; EK, QR og EY, er det en række mindre aktører i regionen som fx Oman Air, Gulf Air og Kuwait Airways.
PIA og IranAir er vel udelukket i alliancer? Det samme med El Al? El Al blev jo ellers nævnt på et tidspunkt som muligt medlem af en 4. alliance, sammen med bl.a. Virgin.

Emirates har jo tydeligt sagt, at de ikke er interesseret i at komme med i nogen alliance, mens det nok er mere åbent med de øvrige.

Hvis Qatar Airways kan, så kan Emirates vel også? Eller er det bare mig?

Er Emirates en helt udelukket aktør på OSL, nogen der ved hvorfor EK ikke er der endnu?

AirBerlin er jo lige kommet ind i OneWorld med et bredt samarbejde med Etihad Airways - det er vel Etihad og ikke Qatar som ønskes i alliancen først og fremmest?

Det kunne ellers være sjovt med Emirates i Star Alliance... Den krig LH og EK har kørende for tiden med slots i Tyskland og EK's fremtidige tilstedeværelser i Stuttgart og Berlin som LH ikke ønsker..

Hm hm hm, hva står igjen :colgate:

Men hvor deilig det vil være med nok et SQ og OZ ;) i Star....

Nå som Emirates går i et dypt samarbeid med QF som også er OW, og Ethiad også ligger nærmest OW, kan man jo starte spekulasjonene om OW vil ta inn både EK og Ethiad?

Da ligger jo veien åpen for Qatar i StarA. Det hadde gledet meg stort egentlig, så der er Reidar og meg helt på linje.

Jeg håper inderlig ikke at de vil velge SkyTeam, så jeg håper Gulf Air er i dype samtaler med dem;)

Back