Re: Qatar Airways "Airline of the Year" for andre år på rad
Siden jeg er utkommandert til en tur til høsten som bare passer med QR er jeg litt nysgjerrig.... Hvilke problemer har du hatt på bakken ?
Det er et par småting:
- Premium-terminalen kan bli ganske trang i rushtiden (22-02 og 07-10, i min erfaring), og den har i likhet med OSL er det lite med toalett her når det er travelt.
- På bakken i DOH merker du ofte dette med at det er med at det er mye innhyret arbeidskraft fra Sørøst-Asia og at disse behandles til tider granske ufint av lokale ansatte, dette ser du speiselt når menn kommuniserer med damer. Jeg er villig til å strekke meg så langt som å si at det QR flyter på av godt image rundt service i luften er ikke pga QR sin arbeidskraft på hjemmebane.
- For oss som ikke bor i nærheten av QR sitt rutenett og gjerne skal videre ut av det når vi kommer frem er det ofte mas om dette med baggasje-tagger, da de har policy på å tagge bare egne billetter (mens jeg gladelig får SAS til å tagge alt mulig rart sammen bare jeg viser billettene mine).
- Det er enkelte ruter jeg bruker som korresponderer dårlig i DOH, og da er det ofte i biz inkludert hotel. Problemet er at hotellet som brukes for biz pax ligger helt på andre enden av sentrum, og mellom det å komme seg igjennom immigrasjon, finne en som kan finne bussen, vente på bussen skal bli full og så bli dumpet på hotellet i en alt for liten resepsjon i lag med 10-20 andre, så går det fort 1-1,5 timer fra du lander til du er i køyen. De har en avtale med et hotell (Rotana Oryx) som ligger rett utenfor ankomsthallen, men nekter så langt å la folk sove der. Og det er etter at man faktisk har kranglet seg til at det er STPC i reglene for billetten, jeg har opplevd mer enn en gang å fått blank njet fra en person i ankomst hallen som overhodet ikke er villig til å se på papiret.
- Bussingen til og fra flyene er ikke så plagsom at det gjør noe, den funker for meg.
- De har et problem med å komme i kontakt med QR i DOH når det gjelder bonus-billetter og å få ordnet ting som ikke lar seg gjøre online (open jaw, etc). Og før noen påpeker at QR har kontor her på berget: "
A booking fee of NOK400 per ticket will apply to all bookings made via our Nordic call centres or city and airport ticket offices.". Dette har jeg blitt forsøkt håndhevd for biz-billetter også.
- De har et nettsted som på overflaten er veldig pent, men sliter med:
a) flere ting fungerer ikke i IE9 (som Microsoft for lengst har tvunget brukere over på).
b) det er ofte at funksjonen for å sjekke inn er nede i en dag eller to.
c) det er ikke så sjeldent at funksjonen for å se/endre på reserverasjoner er ikke finner noe.
d) det er såpass mye fancy "Web 2.0" at dialogen for å besitlle billetter har problemer med de fleste nettlesere på et eller annet vis.
e) de har ikke skikkelige rutiner for å komme i kontakt med et ekte menneske online for å ordne i reserverasjoner (samme som WF sin prate-greie). "Supporten" deres er en kjapp site satt opp i verktøyet Zendesk og gir bare en del enkelt FAQ'er uten å kunne sette folk i kontakt med kundebehandlere.
f) refusjoner på billetter kan for ta mindre evigheter.
- Og så var det dette med bonus-programmet, det lider litt av SQ-inspirasjon. Flyr du i biz på en biz-billetter har programmet få eller ingen fordeler å bry seg om. Selv om jeg flyr mindre *A enn før er det fortsatt fristende å sørge for at EBG'en min er påfyllt hvert år. Status hos QR kunne jeg gitt en lengre bæng i.
Det var det jeg kom i forbifarten som plager meg.
-A