Qatar Airways "Airline of the Year" for andre år på rad

The Ticketor

ScanFlyer Dusty
Qatar Airways "Airline of the Year" for andre år på rad

Qatar Airways vant Skytraxkåringen for andre året på rad og beholder titelen "Airline of the Year".

Top 10:

1. Qatar Airways
2. Asiana Airlines
3. Singapore Airlines
4. Cathay Pacific Airways
5. ANA All Nippon Airways
6. Etihad Airways
7. Turkish Airlines
8. Emirates
9. Thai Airways
10. Malaysia Airlines

Det kåres vinnere (og lister) i mange kategorier, se alle her: http://www.worldairlineawards.com/

Re: Qatar Airways "Airline of the Year" for andre år på rad

SK 64 opp fra 78. DY 74....

Uansett gratulerer Qatar, min tur i februar i både C og R(eidar) var excelllent :up::up:

SK er på plass 68, fra 78 året før. DY er på 74, 84 året før. Beste europeiske (om man ikke regner TK som europeisk) er LH på 14. Beste amerikanske er AC på 19. plass.

Qatar Airways vant Skytraxkåringen for andre året på rad og beholder titelen "Airline of the Year".

Top 10:

1. Qatar Airways
2. Asiana Airlines
3. Singapore Airlines
4. Cathay Pacific Airways
5. ANA All Nippon Airways
6. Etihad Airways
7. Turkish Airlines
8. Emirates
9. Thai Airways
10. Malaysia Airlines

Det kåres vinnere (og lister) i mange kategorier, se alle her: http://www.worldairlineawards.com/

Gratulerer til QR!

Jeg skal være enig med at i luften må de være noe av det neste jeg har flydd, og helt klart et hakk over SQ i biz. På bakken er det noe igjen å organisere.

-A

Hm ser at DY kom foran Egyptair og Royal Jordanian... Uten a ha provd de to sa nekter jeg a tro at DY er bedre enn de. Sanne karinger er uansett ikke helt objektive, mindre flyselskaper har uansett ikke sjans i verden pa top 20.

Last edited:

Ganske komisk at Thai er såpass høyt.
Hvorfor mener du det er komisk? I forhold til sandkassen er servicen noe lavere, men jeg har stort sett fått kanon-service både i luften og på bakken fra Thai.. Hva trekker ned fra ditt ståsted?

Gratulerer til QR!
Jeg skal være enig med at i luften må de være noe av det neste jeg har flydd, og helt klart et hakk over SQ i biz. På bakken er det noe igjen å organisere.
-A

Siden jeg er utkommandert til en tur til høsten som bare passer med QR er jeg litt nysgjerrig.... Hvilke problemer har du hatt på bakken ?

Siden jeg er utkommandert til en tur til høsten som bare passer med QR er jeg litt nysgjerrig.... Hvilke problemer har du hatt på bakken ?

Nå vet jeg ikke hva andre mener og tenker, men selv syns jeg bussingen rundt på flyplassen var litt slitsomt. Men dette bedre seg vel når den nye flyplassen åpner. Ellers virket det som om "alle" fløy business, og selv om Premium terminalen er STOR, så var det vanskelig å finne seg sitteplass, og det var tidvis kø for å gå på do. Men i luften var det gode greier.

Nå vet jeg ikke hva andre mener og tenker, men selv syns jeg bussingen rundt på flyplassen var litt slitsomt.

Jeg vet ikke hvor mye slike ting som ikke er direkte relatert til selve flyselskapet teller. Riktignok så har sandkasse-selskapene større innflytelse overfor flyplassene de har som hjemme-hub og annen infrastruktur enn mange andre steder, men det sier ikke så mye om produktet til flyselskapet.

Det er et par småting:

- Premium-terminalen kan bli ganske trang i rushtiden (22-02 og 07-10, i min erfaring), og den har i likhet med OSL er det lite med toalett her når det er travelt.

- På bakken i DOH merker du ofte dette med at det er med at det er mye innhyret arbeidskraft fra Sørøst-Asia og at disse behandles til tider granske ufint av lokale ansatte, dette ser du speiselt når menn kommuniserer med damer. Jeg er villig til å strekke meg så langt som å si at det QR flyter på av godt image rundt service i luften er ikke pga QR sin arbeidskraft på hjemmebane.

- For oss som ikke bor i nærheten av QR sitt rutenett og gjerne skal videre ut av det når vi kommer frem er det ofte mas om dette med baggasje-tagger, da de har policy på å tagge bare egne billetter (mens jeg gladelig får SAS til å tagge alt mulig rart sammen bare jeg viser billettene mine).

- Det er enkelte ruter jeg bruker som korresponderer dårlig i DOH, og da er det ofte i biz inkludert hotel. Problemet er at hotellet som brukes for biz pax ligger helt på andre enden av sentrum, og mellom det å komme seg igjennom immigrasjon, finne en som kan finne bussen, vente på bussen skal bli full og så bli dumpet på hotellet i en alt for liten resepsjon i lag med 10-20 andre, så går det fort 1-1,5 timer fra du lander til du er i køyen. De har en avtale med et hotell (Rotana Oryx) som ligger rett utenfor ankomsthallen, men nekter så langt å la folk sove der. Og det er etter at man faktisk har kranglet seg til at det er STPC i reglene for billetten, jeg har opplevd mer enn en gang å fått blank njet fra en person i ankomst hallen som overhodet ikke er villig til å se på papiret.

- Bussingen til og fra flyene er ikke så plagsom at det gjør noe, den funker for meg.

- De har et problem med å komme i kontakt med QR i DOH når det gjelder bonus-billetter og å få ordnet ting som ikke lar seg gjøre online (open jaw, etc). Og før noen påpeker at QR har kontor her på berget: "A booking fee of NOK400 per ticket will apply to all bookings made via our Nordic call centres or city and airport ticket offices.". Dette har jeg blitt forsøkt håndhevd for biz-billetter også.

- De har et nettsted som på overflaten er veldig pent, men sliter med:
a) flere ting fungerer ikke i IE9 (som Microsoft for lengst har tvunget brukere over på).
b) det er ofte at funksjonen for å sjekke inn er nede i en dag eller to.
c) det er ikke så sjeldent at funksjonen for å se/endre på reserverasjoner er ikke finner noe.
d) det er såpass mye fancy "Web 2.0" at dialogen for å besitlle billetter har problemer med de fleste nettlesere på et eller annet vis.
e) de har ikke skikkelige rutiner for å komme i kontakt med et ekte menneske online for å ordne i reserverasjoner (samme som WF sin prate-greie). "Supporten" deres er en kjapp site satt opp i verktøyet Zendesk og gir bare en del enkelt FAQ'er uten å kunne sette folk i kontakt med kundebehandlere.
f) refusjoner på billetter kan for ta mindre evigheter.

- Og så var det dette med bonus-programmet, det lider litt av SQ-inspirasjon. Flyr du i biz på en biz-billetter har programmet få eller ingen fordeler å bry seg om. Selv om jeg flyr mindre *A enn før er det fortsatt fristende å sørge for at EBG'en min er påfyllt hvert år. Status hos QR kunne jeg gitt en lengre bæng i.

Det var det jeg kom i forbifarten som plager meg. :)

-A

Last edited:

Det var en del ting ja. Gøy å lese at det er ikke bare på hjemmebanen at ting går ikke helt til plan.

Står ikke verre til enn at SAS, som jeg enda vurderer å fornye EBG'en hos har jeg minst en håndfull lange tråder med meg som trådstarter, så det er ikke gull og grønne skoger her heller. :p

La oss for all del ikke forvirre oss bort i dette med sjampisglass og folie, QR i luften er et veldig bra produkt. Tar vi økonomien med i det, så er det et ekstremt bra produkt.

-A

Hvorfor mener du det er komisk? I forhold til sandkassen er servicen noe lavere, men jeg har stort sett fått kanon-service både i luften og på bakken fra Thai.. Hva trekker ned fra ditt ståsted?

Egentlig alt. Service, mat, drikke og generell tilstand av flyets interiør. Bakke-servicen er derimot bra.
Hadde 3 turer med Thai i fjor, ingen imponerte. Jeg skrev vel et par rapporter om det også.
Thai er ikke verre enn at jeg skal fly med de i år også, men noen 10 på topp liste hører de ikke hjemme på.

Egentlig alt. Service, mat, drikke og generell tilstand av flyets interiør. Bakke-servicen er derimot bra.
Hadde 3 turer med Thai i fjor, ingen imponerte. Jeg skrev vel et par rapporter om det også.
Thai er ikke verre enn at jeg skal fly med de i år også, men noen 10 på topp liste hører de ikke hjemme på.

Thai på bakken viser vel mye av det motsatte av det som jeg misliker hos QR, og som er den generelle på de gamle dinosaurene og de nye "slankede" selskapene der rubbel og rake er outsourcet, innpsart og "ryddet". Thai på bakken i BKK fungerer så knirkefritt man kan om at noe skal funke, i min erfaring.

-A

Enig i den. Thai er et flyselskap på det jevne, litt som SAS/BA/KLM/LH på langdistanse økonomi. Men på bakken er de svært bra ja.

Jeg skal på tur med EasyJet om et par uker, blir spennende å se.

Back