• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Qatar 954 i med teknisk i dag

Tertit54

Scanflyer Green and white
Medlem
Mangler en viktig del som antagelig må skaffes fra CPH

Ny info kl 18.00

Sprør hvior lenge de kan stå pga curfew da !

A7ACF ser jeg det er..:)

Litt kjipt at 230 pax blir delayed pga av tech..:)

Skulle da vært noen Airbus deler også på OSL med tanke på at det går mye Airbus på OSL, flere ganger for dagen, da burde det vel være noen Airbus deler som kan ligge på SAS Tech?

Eller gjør det det allerede?

Lidt underligt bemærkning...ting sker da...Har du aldrig være ude for en bil som gik i stykker ???

Hellere et sikkert fly end et der er usikkert

Hilsen Ole

Skulle da vært noen Airbus deler også på OSL med tanke på at det går mye Airbus på OSL, flere ganger for dagen, da burde det vel være noen Airbus deler som kan ligge på SAS Tech?

Eller gjør det det allerede?

Teknikere er flinke til å samarbeide på tvers av konkurranse. Hadde den riktige delen fantes på OSL hadde nok QR fått den.

Husk at det er ikke noe spesielt billig å ha masse deler liggende just in case ved OSL.
Og skal man sikre seg så blir det et særs stort lager.

Da er det enklere å hente inn deler fra europa. Det går såpass mye med fly rundt at man greier å skaffe de delene man trenger rimelig kjapt.

S

Og klokka 22:00 klarte de.

Ny kunstig horisont lånt av Thomas Cook og fløyet inn og montert av SAS.

Angående det med deler så består vel slike fly av noen "millioner" deler og man kan ikke ha nærmest et komplett fly i deler liggende på lager. Har hørt pax si det samme så å si hver gang en del må flyes inn.
Og hvor ofte må ikke selv de beste bilverksteder bestille delene til din bil når den er på service?

Veldig godt sagt,laurentz.... Imponerende at de kun er ca. 7 timer forsinket... Godt jobba av alle...

Det skal nevnes at teknikern fra SAS gjorde en formidabel innsats for å få tak i delen. Veldig bra!

Hvordan vet du det, Laurenz? ;-)

Men jo, det kan bekreftes at SK engineer gjorde en strålende jobb, og det gjorde mange andre også som var involvert. Det ble en lang dag, men av og til er man heldig med at ting klaffer (etter dem ikke har klaffet).

Det var rene "forhandlinger" på gang etter det jeg hører, for å få lånt den aktuelle delen.!

Det hjelper nok en god del å være medlem av den riktige alliansen,Les; STAR Alliansen.
Bra at Thomas Cook var villig til å låne ut den aktuelle delen. En kunstrig horisont har vel "alle" liggende" men å låne den ut er kanskje vanskligere ??

Jada, SK teknisk har A330-folk. Vi har dem på hver avgang, det er SOP hos oss.

Delen var sikkert ikke billig, men hva allianse har med saken å gjøre vet jeg ikke da verken selger eller kjøper er i noen allianse med noen. En kunstig horisont har ikke "alle" liggende, for da ville forsinkelsen vært langt kortere. Hadde det vært en på OSL så hadde vi brukt den. Vi får ingen dårligere behandling av SK-tech for at vi ikke er i Star Alliance.

Sas Tech har jo en egen avdeling som tilbyr service til foreign airlines. Og det forsvares vel med at de har en inntekt for salg av deler, komponenter og tekniske tjenester til andre selskaper enn SAS. Så de gjør det de kan så fremt de har teknikere med de nødvendige sertifiseringene i henhold til selskapets egen policy og myndighetenes krav.

Dette er vel rent kjøp og salg. Hadde det vært en på OSL, så hadde man veiet kostnader mot å få den derfra kontra en annen plass, dette er ren business.

Noe de fleste bør ta inn over seg er at det i flybransjen er et betydelig samarbeid mellom selskapene.
Dette gjelder først og fremst sikkerhet, men også på teknisk, og service.
Så selv om konkuransen er beinhard, så er det et godt og viktig samarbeid når slike situasjoner oppstår.

Når det gjelder SAS, så vet jeg at SAS tech har teknikere som er sertifisert på alle 737 versjoner, alle 767 og 757 versjoner, 777-2/300, 747-400, Airbus A330 og A340 alle versjoner, samt en rekke andre flytyper på Gardermoen.
Så teknikere er sjelden et problem, da alle typer som trafikerer OSL til daglig er dekket.

Liten korreksjon

BAE Avro og 747-400F er det ingen som er fullt sertifisert på.

Men ellers sier jeg meg helt enig i siste taler. Samarbeidet mellom selskapene er meget bra. Og SAS tech gjør en flott jobb.

Back