Qatar 787 sekunder fra å havne i sjøen 10JAN23

OttoL

ScanFlyer Crusty
Medlem
Qatar 787 sekunder fra å havne i sjøen 10JAN23

https://twitter.com/aviationbrk/status/1623024421081387009 og http://avherald.com/h?article=504d75c7&opt=0

Qatar Airways 787 came within seconds of plunging into the sea after pilots lost situational awareness on departure from Doha in January

The aircraft started to descend at a rate of 3000 fpm and exceeded the flap speed limits until the captain took control of the aircraft. The occurrence was not reported to the authorities and only came to light later.

Den siste setningen der er jo grunn nok i seg selv til å aldri fly med QR. For eksempel skriver en erfaren pilot dette på Twitter:

There’s a lot that is perplexing about this incident. Some organisations have issues with safety incident reporting because of a fear (unfounded or otherwise) that they will be treated unfairly
 
Re: Qatar 787 sekunder fra å havne i sjøen i januar

Gjør man ikke noe fundamentalt feil hvis man under takeoff sender flyet nedover?
 
Re: Qatar 787 sekunder fra å havne i sjøen i januar

Emirates hadde en tilsvarende sak på en 777 avgang fra Dubai der de satt og ventet på en «fly up» bar som aldri kom pga at feil modus var satt i systemet. De tok først av på baneenden med rundt 400 km/t og flatet ut i knehøyde over Deira.

Tror mye av dette skyldes ferske flygere rett fra gata som ikke har flyerfaring utover det å programmere datasystemer, kombinert med for dårlig trening i manuell flyging uten hjelp fra diverse dataduppeditter.
 
Re: Qatar 787 sekunder fra å havne i sjøen i januar

Emirates hadde en tilsvarende sak på en 777 avgang fra Dubai der de satt og ventet på en «fly up» bar som aldri kom pga at feil modus var satt i systemet. De tok først av på baneenden med rundt 400 km/t og flatet ut i knehøyde over Deira.

Tror mye av dette skyldes ferske flygere rett fra gata som ikke har flyerfaring utover det å programmere datasystemer, kombinert med for dårlig trening i manuell flyging uten hjelp fra diverse dataduppeditter.

Dog, akkurat denne Qatar-saken hadde vel vært en "ikke-sak" dersom man faktisk hadde brukt "hjelp fra diverse dataduppeditter".

Faktum er at om man ser til selskaper som har minst mulig "håndflyvning" i sin SOP, så har disse kommer usedvanlig godt utav dette safety-messig. Se til Wizz og Ryanair, man kan hate dem for at de ønsker "roboter" i cockpit som ikke gjør noe selv, men det funker kanskje?
 
Last edited:
Re: Qatar 787 sekunder fra å havne i sjøen i januar

Dog, akkurat denne Qatar-saken hadde vel vært en "ikke-sak" dersom man faktisk hadde brukt "hjelp fra diverse dataduppeditter".

Det hadde også vært en "ikke-sak" dersom de i styrehuset faktisk kunne fly.
Med andre ord så skulle ikke dataduppeditter være en plaster for å dekke over
udugelighet, men heller et hjelpemiddel for ta over det som kalles workload om
det skulle bli travelt på jobben. (I dette tilfelle så var det ikke travelt, kun en rutine
avgang med klarering dirkete til et navigasjons fix)
 
Re: Qatar 787 sekunder fra å havne i sjøen i januar

Tror mye av dette skyldes ferske flygere rett fra gata som ikke har flyerfaring utover det å programmere datasystemer, kombinert med for dårlig trening i manuell flyging uten hjelp fra diverse dataduppeditter.

Det er vel også mulig at CRM her ikke fortjener å kalles laudabilis prae ceteris
 
Re: Qatar 787 sekunder fra å havne i sjøen i januar

En 787 er kun et fly, som alle de andre. 15-17 grader pitch på take off, 10 grader gir 250 knop under 10.000 og 5 grader over den høyden gir deg en climb og tid til og finne ut hva som er galt.
Om disse flygerne har noengang flydd uten FD og AP, det er et annet spørsmål.
 
Re: Qatar 787 sekunder fra å havne i sjøen i januar

Har ikke 787 HUD hvor en kan se at dette holder på å havne i vannet? Eller?

Vet ikke helt hva du mener HUD skal ha av innflytelse her? Hvis du tenker på systemet som 767en til FedEx hadde, så har de i tillegg infrarødt bilde, FLIR de kan vise på HUD. Tviler på at Qatar sine 787 har det, men mulig jeg tar feil. Uansett burde all info for å fly en normal stigende sving etter avgang være å finne på PFD og ND.
 
Re: Qatar 787 sekunder fra å havne i sjøen i januar

Vet ikke helt hva du mener HUD skal ha av innflytelse her? Hvis du tenker på systemet som 767en til FedEx hadde, så har de i tillegg infrarødt bilde, FLIR de kan vise på HUD. Tviler på at Qatar sine 787 har det, men mulig jeg tar feil. Uansett burde all info for å fly en normal stigende sving etter avgang være å finne på PFD og ND.

Pilot på twitter lurer på det samme: https://twitter.com/miami_rick/status/1623107425850257410
 
Re: Qatar 787 sekunder fra å havne i sjøen i januar

Det er jo heller ikke sikkert de bruker HUD. Min gamle arbeidsgiver valgte bort bruk av HUD på 737-800 da trening, sertifisering og resertifisering ble en heftig kostnad. Det var rett og slett ikke samsvar mellom kostnad og beregnet besparelse.
 
Re: Qatar 787 sekunder fra å havne i sjøen i januar

Det er jo heller ikke sikkert de bruker HUD. Min gamle arbeidsgiver valgte bort bruk av HUD på 737-800 da trening, sertifisering og resertifisering ble en heftig kostnad. Det var rett og slett ikke samsvar mellom kostnad og beregnet besparelse.

miami-rick skriver at det er standard på 787
 
Re: Qatar 787 sekunder fra å havne i sjøen i januar

Dog, akkurat denne Qatar-saken hadde vel vært en "ikke-sak" dersom man faktisk hadde brukt "hjelp fra diverse dataduppeditter".

Faktum er at om man ser til selskaper som har minst mulig "håndflyvning" i sin SOP, så har disse kommer usedvanlig godt utav dette safety-messig. Se til Wizz og Ryanair, man kan hate dem for at de ønsker "roboter" i cockpit som ikke gjør noe selv, men det funker kanskje?

Det er vel noe tynt grunnlag aa trekke en konklusjon paa, det er lett aa finne selskaper som ikke SOP med minst mulig «haandflyving» som en usedvanlig god Safety-Record i noeyaktig samme periode (siden WizzAir startet har f.eks. Alaska hatt en like perfekt Safety.

Derimot har ikke «diverse dataduppeditter» noen god Safety Record, ser vi 737 MAX med 2 ulykker, var det overhodet ikke noe feil med Aerodynamikken - om man ikke hadde eller ikke hadde brukt MCAS ville neppe ulykkene ha skjedd. Boeing gjorde ingen modifikasjoner paa ving / motor plassering - allt var endringer i «dataduppedittene»
 
Re: Qatar 787 sekunder fra å havne i sjøen i januar

På begge sider? Om det er i flyet er ikke det samme som om det er i bruk. Og ingen vits i og bruke på VMC departure.

Det e vel uansett en sekundær nice to know greie her. For min del er det mer bekymringsverdig at dette dukker opp fordi noen har sett på data, og ikke fra QR..
 
Last edited:
Re: Qatar 787 sekunder fra å havne i sjøen i januar

Fr24 med visualisering: https://twitter.com/flightradar24/status/1623445319533879296 og https://www.flightradar24.com/blog/qatar-airways-flight-787-loses-height-after-take-off/

Jon Ostrover har forresten skrevet en fin artikkel om EK231, som holdt på å fyke inn i nabolaget til DXB rett før jul: https://theaircurrent.com/aviation-safety/emirates-777-ek231-close-call/ Virker som om det er visse likheter her

Satan.. Jeg leste en del om EK231 i går kveld (etter denne tråden) - den der er jo helt sinnsyk. Lurer på hvordan de ombord opplevde denne? 500 km/t rett over hustakene må jo kile litt i magen?
 
Back
Top