• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Qantas og Emirates med utstrakt samarbeid.

BA/QF-samarbeidet på kengururuta er jo ganske høyprofilert. Synd at den forsvinner. Syns DXB-SYD i en jafs virker i overkant langt (hvertfall i monkey).

BA kuttet vel nylig mange ruter til Australia som ble overtatt av QF. Blir disse erstattet på noen måte?
 
BA kuttet vel nylig mange ruter til Australia som ble overtatt av QF. Blir disse erstattet på noen måte?


Mye kan skje:
IAG, whose BA and Iberia brands are core members of oneworld, is understood to have held discussions with the Doha-based Qatar over the purchase of the 12 per cent stake in IAG, now held by failed Spanish bank Bankia. Should Qatar purchase the IAG stake and enter the oneworld alliance, the two could offer an alternative Middle Eastern solution to Qantas that would not jeopardise existing network relationships.
http://afr.com/p/business/companies/qantas_emirates_deal_could_end_ba_VAM3UsED31zUmHHErECMsL
 
Blir spennende å se hva BA gjør nå, det er neppe særlig lønnsomt for dem å fly til Australia på egen hånd.
 
Et eksempel på hvor liten forskjellen er fra FRA til SYD via SIN kontra DXB. Alstå kun 200 miles forskjell (1,9%) på en så lang reise, tilsvarende OSLBGO som er 202.

FRASIN 6387
SINSYD 3912
TOT 10299

FRADXB 3014
DXBSYD 7485
TOT 10499
 
Det här är första spiken i alliansernas kistor. Vad fyller allianserna för syfte om bolagen har avancerade JV med bolag utanför allianserna?
 
Blir spennende å se hva BA gjør nå, det er neppe særlig lønnsomt for dem å fly til Australia på egen hånd.

Som Discus nevner er det ting på gang.

Qatar Airways (QR, Doha International (DOH)) is reportedly in talks with International Airlines Group, the parent of British Airways (BA, London Heathrow (LHR)) and Iberia (IB, Madrid Barajas (MAD)), about a joint venture on the so called Kangaroo route between Europe and Australia according to a report published by the Financial Times. This would be following a similar deal announced between Emirates (EK, Dubai International (DXB)) and Qantas (QF, Sydney Kingsford Smith (SYD)) this week. Qatar Airways currently serves 33 destinations in Europe including Barcelona El Prat International (BCN), London Heathrow (LHR), Madrid Barajas (MAD) and Manchester Ringway International (MAN) in IAG's home markets and operates to Melbourne Tullamarine International (MEL) and Perth International (PER) in Australia. BA currently operates from Heathrow to Sydney Kingsford Smith (SYD) via Singapore Changi International (SIN) on a daily basis as part of its joint venture with Oneworld partner Qantas (QF, Sydney Kingsford Smith (SYD)). It also serves Doha via Bahrain Muharraq International (BAH) on a daily basis while its sister carrier Iberia does not currently operate to any destinations in the Arabian Gulf or Asia-Pacific regions.
 
Så er samarbeidet mellom EK og QF blitt godkjent av Australske myndigheter
http://www.theaustralian.com.au/bus...as-emirates-deal/story-e6frg95x-1226540887122

Blir intressant å se hva som skjer med billett prisene fremover, blir jo til dels svekket konkurranse da Emirates var tungt inne i Australia fra før. Og hva gjör BA nå, tar de opp kampen og finner en ny partner kanskje QR eller gir de opp?

Tror også samarbeidet mellom EK og QF vil øke muligheter for flere Emirates ruter til Europa. Stockholm er jo på gang så nå venter vi jo på Oslo
 
Emirates og Qantas har søkt om å forlenge samarbeidet med 5 nye år. Det vil også bety noen endringer i programmet da Qantas SYD-DXB-LHR, vil bli endret til slik det var før, til SYD-SIN-LHR. Fra før er det jo kjent at MEL-DXB-LHR legges ned og erstattes av MEL-PER-LHR

https://www.flightglobal.com/news/articles/qantas-to-drop-dubai-under-renewed-emirates-pact-440723/
Qantas will switch its Sydney-Dubai-London flights to operate via Singapore from 25 March 2018, under a renewed partnership with Emirates.
 
Last edited:
Back
Top