Re: Qantas Boeing 747 nær katastrofe
Snodig dette da..
..vann skal ha kommet inn i en generator control unit.
747'en har da fire motorer, altså fire generatorer (med hver sin kontrol unit),
pluss APU med sin egen kontrollunit igjen.
I tillegg har den minst tre seperate bus'er.
At den skal havne helt ned på KUN batteri skal jo hele 15 feil samtidig..
Ifølge en 747-manual jeg sitter på kan APU-en kun startes på bakken og vil fungere opp til 20 000 ft. Den vil dog ikke levere strøm in flight og den vil gi bleed air opp til 15 000 ft.
Enig med logikken din Martin, men har en "løsning" som
kanskje kan forklare det som skjedde. "Løsningen" kan plukkes fra hverandre, men er kun ment som en mulighet på hva som skjedde. Du kan jo høre med de på TRM som har 747 sertifikat.
Er det sikkert at B747 har generator på alle 4 motorene? Mener å ha lært at enkelte 4 motors maskiner kun har generator på 3 av motorene (for å spare fuel, vekt eller av andre grunner), kan være at det kun gjaldt stempelmotorer.
Kan vær at alle generatorene går gjennom en eller flere faseutgjevnere (eller hva det nå heter) slik at fasen blir helt lik ut fra alle generatorene, og at alle BUSene var koblet sammen. Så når den ene generatoren fikk en forandring i leveransen så slo beskyttelseskretsene ut og stoppet leveransen, og dermed også slo ut de andre generatorene.
Crewet tenkte at det kanskje var en enkel hendelse og prøvde å reset'te hele greiene uten å separere BUSer eller generatorer, og at det samme skjedde igjen. Og
hvis du ikke kan starte en APU i lufta (som Marius_S hevder) så har du kun batterier igjen. Crewet tenkte gjerne at det kun var et kvarter igjen til de skulle lande så bare fløy de inn resten på batterier i stede for å holde på med feilsøking i lufta, heller ta den på bakken sammen med tekniker.
Dette er KUN spekulering og IKKE en forklaring på hva som faktisk skjedde.