Q400 til KLM

dash-7

ScanFlyer Blue
Snakket med noen KLM piloter her om dagen, de sa at KLM var i forhandlinger med Bomarider om å kjøpe inn 20 Q400. De skulle bytte ut F50 flåten sin. Samtidig at de skulle satse lite mer ut i europa.

Har ikke KLM tatt en prat med de andre brukerne av Q400.
 
Det høres ut som et fornuftig valg til å bytte ut F50 flåten med. Ingenting slår Q400 på performance versus economy :up:
 
Originally posted by dash-7
Snakket med noen KLM piloter her om dagen, de sa at KLM var i forhandlinger med Bomarider om å kjøpe inn 20 Q400.

Har ikke KLM tatt en prat med de andre brukerne av Q400.

Det verkar i så fall inte som om de ringt till SAS i alla fall. Q400 har ju varit ett problembarn för SAS från allra första början och är det fortfarande.
 
Originally posted by RolfL

Originally posted by EB
Så sort/hvitt er det vel ikke...

Jo, tyvärr.

Men nå har de såvidt jeg vet fungert bedre hos andre selskaper, spesielt de senere "versjonene" og ikke de som var/er fulle av barnesykdommer som SAS fikk
 
Japanske ANA har hatt meget med Q400 problemer og har nå satt flyene på bakken. Dette skjedde i uken som var etter en landing uten nesehjul.
 
Det er nevnt i en tråd tidligere, men Widerøe skal (dem har vel begynt allerede) modifisere alle SAS sine Q400 i samarbeid med Bombardier. På den måten skal SAS få bedre driftskvalitet på sine syke Q400. Og ja, Widerøe har mindre problemer enn SAS, selv om Widerøe også har hatt en del problemer.
 
Alle skryter så av Q400, men jeg synes ikke den fortjener all den skryt den har fått. Performance er selvsagt bra når du har 5000 gamp per motor! Trenger ikke være rakettforsker for å forstå det. Designet er trossalt fra begynnelsen av 1980. Ja, jeg vet at q400 er av nyere dato, men den stammer fra Dash8-100.
 
Originally posted by HMWK

Alle skryter så av Q400, men jeg synes ikke den fortjener all den skryt den har fått. Performance er selvsagt bra når du har 5000 gamp per motor! Trenger ikke være rakettforsker for å forstå det. Designet er trossalt fra begynnelsen av 1980. Ja, jeg vet at q400 er av nyere dato, men den stammer fra Dash8-100.

Ja kanskje utseendemessig, men når det kommer til teknologi, så er Q400 VELDIG forskjellig fra -100 serien. Og det er kanskje der problemet ligger også!;)
 
Originally posted by dash-7

Snakket med noen KLM piloter her om dagen, de sa at KLM var i forhandlinger med Bomarider om å kjøpe inn 20 Q400. De skulle bytte ut F50 flåten sin.


Du mener kanskje KLM Cityhopper? KLM har såvidt jeg vet ingen Fokkere lengre...


Originally posted by TOS

Hvordan fungerer Q400 for Widerøe?

Nå virker det jo som om det går strålende... :-p Var jo en del problemer i starten, blant annet med motorene, men det virker jo som om det har gått seg til...

At både piloter og teknikere har fått mer erfaring med flyene over tid bidrar nok også til at ting går så mye bedre nå...


Hva ANA-maskinen angår, så kunne man jo lese et sted (husker ikke hvor i farta) at det hele skyldtes en bolt som hadde løsnet, falt ned på akkurat feil plass, og på elegant vis klart å låse luka...
Det virker jo mer som en "Shit Happens" enn et Q400-problem... Jeg har iallefall ikke hørt om andre slike tilfeller med Q400...
 
Originally posted by HMWK
Alle skryter så av Q400, men jeg synes ikke den fortjener all den skryt den har fått. Performance er selvsagt bra når du har 5000 gamp per motor! Trenger ikke være rakettforsker for å forstå det.

Fordi den har store motorer så fortjener den ikke performance-skryt? Vet ikke helt om jeg skjønner logikken, for en flymaskin klarer jo ikke yte bedre enn hva motorene yter. Hadde motorene vært mindre performance-messig, så hadde jo heller ikke Q400 hatt de samme ytelser :)
 
Originally posted by KennethGS

Du mener kanskje KLM Cityhopper? KLM har såvidt jeg vet ingen Fokkere lengre...

Ifølge KLM sine egne sider så har de 14 stk F50. Jeg antar at de opereres av Cityhopper, men jeg trodde at det vel også stort sett var tilfellet for F70-maskinene også...? Regnes Cityhopper som et eget selskap?
 
Originally posted by TOS

Regnes Cityhopper som et eget selskap?

Cityhopper ER et eget selskap, med egne fly, egen administrasjon, egne kurs, egne manualer, og ikke minst eget AOC... ...og jeg kjenner minst én som ikke kommer til å glemme å føye til "Cityhopper" i selskapsnavnet neste gang han er på kurs på AMS...

"We are NOT KLM, we are KLM Cityhopper!" :p

(...og nei, det var ikke meg, men jeg satt i stolen ved siden av...^_^)
 
Originally posted by KennethGS

Originally posted by TOS

Regnes Cityhopper som et eget selskap?

Cityhopper ER et eget selskap, med egne fly, egen administrasjon, egne kurs, egne manualer, og ikke minst eget AOC... ...og jeg kjenner minst én som ikke kommer til å glemme å føye til "Cityhopper" i selskapsnavnet neste gang han er på kurs på AMS...

"We are NOT KLM, we are KLM Cityhopper!" :p

(...og nei, det var ikke meg, men jeg satt i stolen ved siden av...^_^)

Litt som SK BU i forhold til SK...?:smile2 Men likevel så står altså F50 på fleet-listen til KLM (i likhet med at SKBU sine maskiner vel står på fleet listen til SK). F70 er vel også Cityhopper...?
 
Back
Top