Q400 danker ut CRJ700

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
med dagens høye oljepris, og lave yields trengs det ikke en blaaruss for å forstå at Q400'n er en pengemaskin i forhold til CRJ700, som koster nesten 50% mer per passasjerkilometer å drive.

Horizon Air drops CRJ700 orders in new deal for 12 Q400s
Kerry Ezard, Washington DC (19Oct05, 21:45 GMT, 231 words)

Horizon Air today dropped all but one of its eight remaining orders for Bombardier’s CRJ700-701 in favor of the Canadian manufacturer’s largest turboprop, the Q400.

Under the revised deal, Horizon Air has converted seven CRJ700 orders to Q400s and added orders for five more of the 70-seat turboprop.

Horizon Air is scheduled to take delivery of the Q400s from the fourth quarter of 2006. Financial details are not being disclosed.

The move marks the end of Horizon’s order for CRJ700s once the single remaining regional jet is delivered in the first quarter 2006. It also reduces Bombardier’s backlog for the aircraft type by about 10%, which on September 30 stood at 66 CRJ700-701s and three CRJ700-702s.

“The addition of these aircraft will allow us to shore up our presence in our traditional markets and increase the proportion of larger, younger and more fuel-efficient aircraft in our fleet, which customers prefer,” says Horizon president and CEO Jeff Pinneo in a statement.

The carrier says it will “decide where to deploy the new aircraft closer to their delivery dates”, but notes that “several” of the aircraft will likely replace some of its Bombardier Q200s on high load factor flights.

A Bombardier spokesman says the order is “positive” for the Q400 and “reflects [Horizon’s] success with that aircraft”.

Horizon currently operates a fleet of 18 Q400s and 19 CRJ700s, in addition to 28 Q200s.

Source: Air Transport Intelligence news

Har ennå ikke prøvd denen Dash`n... Men det må det da bli en endring på... Enten WF, SK eller hvorfor ikke Horizon neste gang vi er i SEA...

Q400 er tøff!!! Den er en liten rakkett! Men, jeg synes kanskje SAS Commuters var litt mer stille i kabinen enn WFs

Fuelprisene har gitt Q400 en boost. Det er jo ikke lenge siden Bombardier begynte å ymte frampå om å legge ned hele programmet. Det gikk tregt en stund.

Jeg har prøvd Q400'en en gang....dæven døtte for en rakett....

En kompis av meg er Skipper på en av Commuter's sine, og jeg ble med et par hopp på CPH-BLL-CPH. Det var den morsomste flyturen jeg har hatt på lenge....Siden jeg satt på klapp ga'n litt ekstra med litt ekstra pitch på climb'en.....

Skikkelig morsom børse som jeg bare måååå fly igjen snart :devot:

Flight International hadde en sammenligning mellom CRJ700 og Q400 i forrige uke.
Ble overasket over at vedlikeholdsutgiftene på Q400 sine motorer er 86% lavere en på CRJ-700 (ka skyldes det?). Drivstofforbruket er vel ca 20% lavere.

Jeg leste også den artikkelen, og var også overrasket over forskjellen i Maintenance Costs. Såvidt jeg kan forstå vil en turboprop tåle en "high-cycle" operasjon bedre på grunn av at variasjonen i turtall fra "idle" til "takeoff power" er mindre. I tillegg er selve motoren enklere, med dertil hørende lavere overhalingskostnader, selv om turboprop'en har propeller og en større gearbox hengende på, i tillegg til kontrollsystemet for propelleren.

Herlig! Håper WF bestiller enda flere Q400 og bytter ut alle serie 300 snarest. Men etterspørselen etter Q400 har blitt høy og man må vel forvente lang leveringstid.

Jeg tror at vi i fremtiden vil se at 50-seter-boomen er over. CRJ-200 var en motesak, og 50-setere blir bare brukt på lange tynne ruter. De korte hoppene vil bli overtatt av 50 seter turboprop. Om 10 år antar jeg at 30-60 setermarkedet vil bli dominert av turboprop, mens 70-seter og oppover vil bli delt mellom turboprop og "større" jets, som E170. Lange tynne fly som CRJ-700 og 900 har ikke økonomien til de korte rutene og komforten på de lange rutene. Så får vi se hva som skjer da ;)

Du kan ikke tjene penger paa en 50-seter med mindre du har hoeye priser. Og de dager er nok forgangne ....
Det maa mer volum til ....

50-setern vil nok ha en femtid, men i mindre antall enn vi har sett (hvor mange CRJ200 er bygget?? 1000??). På mellomlange ruter med høy betalingsvillighet (bare business), men ikke de store volumene vil det nok være interessant å fly jet fremfor prop (folk flest er jo fremdeles av den oppfatningen at jeg er så enormt mye bedre enn prop - men vil de betale fpr det?)

Det er bare synd Bombardier ikke benyttet muligheten til å gjøre den enda bedre når de først skulle lage et nytt fly. Nå er den full av kompromisser for å kunne muliggjøre felles typerating med de mindre Dashene.
Skulle gjerne sett den sertifisert for større høyde også, f.eks. FL310. Det er ikke sjelden man sitter og humper rundt i skyene i FL250, mens man ser det er klart litt høyere.
Airconditioning-systemet er etter de flestes mening håpløst. I tillegg er det støyende på flere av flyene. Opplever det slikat den mest sjenerende støyen i Q400 ikke kommer fra motorer og prop, men piping og susing i airconditioning...

Originally posted by HMWK
Trenger WF flere Q400 istedenfor 300?

WF har en løs plan om å starte utbytting av -300 med Q400, men om det skjer om 3 år eller 7 år er usikkert. Vil de ekspandere med flere ruter rundt i Nord-Europa er vel Q400 et krav fremfor -300.

Back