Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Chriscross

ScanFlyer Rusty
Medlem
Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Jeg leste på FT (Thai delen av forumet) at 60% prosent av de reisende med SK CPH BKK hadde vært nordmenn. (Skal ha kommet frem på et allmøte i SK). Har nordmenn subsidiert danskene SÅ mye? Er dette representativt for andre Intercontinentale ruter også?

Om en har kuttet godene nok for ansatte i den "norske" delen av SAS, burde en jo hoste opp noen 767 faderlig kvikt og legge disse til den norske operasjonen av SK. Var det ikke noe med at 767 var for små til å kunne drive lønnsomt pga bla crew-kostnader? Om kabin og flyvere i Norge var villige til å fly på andre betingelser enn CPH-gjengen, burde jo noen regne på dette en gang til.
 
Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Dette vil aldri CAU godta uten kamp, så hvis de begynner med ruter fra OSL på bekostning av CPH, så blir det nok rabalder.
 
Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Men CAU organiserer bare dansker, eller er Nordmenn og dansker som også jobber på SK Intercont organisert der?

Ut fra tidliger tråder her på forumet virker det jo ikke som om CAU godtar noe som helst annet enn lønnsøkninger og mer fritid...
 
Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Icelandic Aircraft Management har en -300ER ledig i tredje kvartal, men wet lease er vel ikke så aktuelt... ;)
 
Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Ingen tro på at nordmenn er 60% av de reisende på SAS iC, heller ikke på BKK-ruten.

Det er i alle fall ikke mitt inntrykk som pax at nordmenn utgjør flertallet ombord (selv om vi har vært mange)
 
Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Tja..., har stort sett reist denne ruten to ganger pr. år i det siste (vinterferie+påske) og da mener jeg bestemt at 60 % nordmenn er et bra estimat.
 
Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Tja..., har stort sett reist denne ruten to ganger pr. år i det siste (vinterferie+påske) og da mener jeg bestemt at 60 % nordmenn er et bra estimat.

Men nordmenn fra hvor.......pga tollbestemmelser så er det jo langt lettere for passasjerer fra f.eks Bergen og Stavanger å fly via CPH enn OSL
 
Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Selv om man mister alle pax fra OSL (noe jeg tviler sterkt paa) er det fortsatt mange som connecter fra SVG/KRS/BGO/TRD og dalstroka innafor som har like godt eller bedre tilbud via CPH ... 60% hoeres veldig mye ut, sett i lys av at det selges bra i Nord-Tyskland og paa kontinentet samt at man ogsaa trenger plass til en eller annen danske ... ;)
 
Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

I tillegg har vi jo en ikke ubetydelig andel svensker...
 
Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Men nordmenn fra hvor.......pga tollbestemmelser så er det jo langt lettere for passasjerer fra f.eks Bergen og Stavanger å fly via CPH enn OSL

Men akkurat dette må de jo snart gjøre noe med uansett, og Avinor hadde kanskje fått ut fingers (sammen med Tollvesenet) om det kunne sikret mer langdistanseflyving. Opplegget i dag er jo håpløst.:angry:

Dalstrøka innafor og andre byer har jo uansett mye bedre connction fra OSL enn CPH.
 
Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Jo, men svenskene har jo en del SAS IC ruter ut av ARN (pluss andre flyselskaper med IC), men det er klart at for folk bosatt på den svenske vestkysten er jo CPH et vel så greit alternativ som ARN.

Har ikke noe forhold til hvor stor andelen av nordmenn er, men ble det ikke sagt tidligere at det er flere nordmenn som reiser til Thailand enn det er svensker og dansker? Så det skulle jo borge for en stor andel nordmenn, men det kan jo være forskjell fra tur til tur vil jeg tro. Thais rute fra CPH til BKK har det også vært godt med nordmenn på de gangene jeg har reist.

Og som jeg har sagt før, så reiser jeg 10 ganger heller via CPH enn via OSL når jeg skal ut i verden fra den sørlandske palmekyst, og det gjelder sikkert andre også som bor i nærheten av en annen norsk flyplass med direkte rute til CPH.

BF:cool2
 
Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Men akkurat dette må de jo snart gjøre noe med uansett, og Avinor hadde kanskje fått ut fingers (sammen med Tollvesenet) om det kunne sikret mer langdistanseflyving. Opplegget i dag er jo håpløst.:angry:
Enig at opplegget er håpløst. Dette er vel noe Avinor og Tollvesenet jobber med å få en løsning på!?
 
Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Men akkurat dette må de jo snart gjøre noe med uansett, og Avinor hadde kanskje fått ut fingers (sammen med Tollvesenet) om det kunne sikret mer langdistanseflyving. Opplegget i dag er jo håpløst.:angry:

Dalstrøka innafor og andre byer har jo uansett mye bedre connction fra OSL enn CPH.

Ja, den dagen du får Tollvesenet med på noe slikt, snør det nok agurker!!:lol:

Har fortsatt ikke forstått hvorfor det er så om å gjøre å få noen IC ruter ut fra OSL. Det er greit for de som bor i Oslo/Akershus området. For alle oss andre er det mye greiere å fly via CPH (eller FRA for SVG/BFO - eller AMS fra mange andre byer, for de som liker det!)

Du begynner å høres ut som en sinna sutrekopp nå!:rolleyes:

BF:cool2
 
Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Har ikke noe forhold til hvor stor andelen av nordmenn er, men ble det ikke sagt tidligere at det er flere nordmenn som reiser til Thailand enn det er svensker og dansker?
BF:cool2

Joda - påstanden er framsatt i forumet, men den blir ikke noe mere riktig av den grunn. Det er langt flere svensker som reiser til Thailand enn det er nordmenn, også i forhold i folketallet.

I 2007 var det 378387 svensker, 108941 nordmenn og 141110 dansker som ankom som turister til Thailand.

http://www2.tat.or.th/stat/download/1207/nat-1-12.xls
 
Last edited:
Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Enig at opplegget er håpløst. Dette er vel noe Avinor og Tollvesenet jobber med å få en løsning på!?
Hvis jeg ikke husker feil, så hadde de en løsning på dette når OSL åpnet. Da var det en egen transferinnsjekk nede. Korrekt meg gjerne om husken min er helt feil.
 
Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Hvis jeg ikke husker feil, så hadde de en løsning på dette når OSL åpnet. Da var det en egen transferinnsjekk nede. Korrekt meg gjerne om husken min er helt feil.

Det hadde de også! Men den ble avløst av Peppes Pizza! Har prøvd å sjekke inn der og levere baggasjen flere ganger, men de påstår hardnakket at de bare serverer pizza der!
:lol

BF:cool2
 
Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Hvis jeg ikke husker feil, så hadde de en løsning på dette når OSL åpnet. Da var det en egen transferinnsjekk nede. Korrekt meg gjerne om husken min er helt feil.

Men du måtte fremdeles ned å hente bagasjen din og kjøre den gjennom tollen.

Ikke at jeg bryr meg. Dvs jeg gidder ikke betale ekstra (skatt/avgifter/mer for flybillettene) for å få en løsning med tollbehandling på bestemmelsesstedet siden det ikke rammer meg. Men jeg ser derimot at OSL da blir en uattraktiv transferflyplass for reisende til folk utenfor det sentrale Østlandet
 
Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Det hadde de også! Men den ble avløst av Peppes Pizza! Har prøvd å sjekke inn der og levere baggasjen flere ganger, men de påstår hardnakket at de bare serverer pizza der!
:lol

BF:cool2

Når forsvant transfer-innsjekken? Peppes har hvertfall vært der de er nå helt siden flyplassen åpnet.
 
Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Men du måtte fremdeles ned å hente bagasjen din og kjøre den gjennom tollen.

Ikke at jeg bryr meg. Dvs jeg gidder ikke betale ekstra (skatt/avgifter/mer for flybillettene) for å få en løsning med tollbehandling på bestemmelsesstedet siden det ikke rammer meg. Men jeg ser derimot at OSL da blir en uattraktiv transferflyplass for reisende til folk utenfor det sentrale Østlandet
Og dermed rammer det deg indirekte likevel, ettersom passasjergrunnlaget blir mindre.
 
Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Har fortsatt ikke forstått hvorfor det er så om å gjøre å få noen IC ruter ut fra OSL. Det er greit for de som bor i Oslo/Akershus området. For alle oss andre er det mye greiere å fly via CPH (eller FRA for SVG/BFO - eller AMS fra mange andre byer, for de som liker det!)BF:cool2

Alle vi som bor i Oslo/Akershus skjønner hvorfor det er om å gjøre.

Og siden OSL har sitt primære influensområde i Oslo/Østlandsområdet, så har jeg også stor respekt for at folk fra distriktene heller reiser via CPH dersom det er gunstigere.
 
Back
Top