Propellfly på kortbanenettet

Radiv

ScanFlyer Silver
Medlem
Propellfly på kortbanenettet

I mange land har man kortbane flyplasser.

Her hjemme bruker man stort sett Dash, ATR, SAAB og Fokker.
Ingen bruker Casa, Xian eller russere.

Hva kan man si om fordeler og ulemper på de forskjellige flytypene, mtp vedlikehold i Norge, arbeidsforhold for piloter og komfort for passasjerer?

Er det noen nye torbopropmaskiner under konstruksjon, som kan bli en gamechanger i dette markedet?
 
Last edited:
Re: Propellfly på kortbanenettet

I mange land har man kortbane flyplasser.

Er det noen nye torbopropmaskiner under konstruksjon, som kan bli en gamechanger i dette markedet?

ATR har lansert en STOL (short take off and landing) utgave av ATR-42-600 modellen. Dette er det eneste seriøse alternativet til dagens kortbaneflytyper etter min oppfatning, og kan være en fremtidig flytype å se på norske kortbaner i årene fremover.

Espen
 
Re: Propellfly på kortbanenettet

Det koster mye å operere fly. Deicing, handling, underveisavgifter, flyplassavgifter, osv. Det er dette som gjør at det eneste Giæver virkelig har å justere med er de ansattes lønninger. Ellers koster det stort sett det samme for han som for WF å operere Dash 8. Få seter å fordele kostnadene på gjør at billettene må bli dyrere enn med større fly. Forutsatt at man fyller disse flyene, selvsagt. Det er vanskelig å fylle fly på kortbaneplassene. Andre flytyper av samme størrelse er ikke stort billigere enn Dash, uten at jeg har noen spesielle tall i hodet.
 
Back
Top