• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Airbus Produksjonkapasitet per sted for A320? (splittet)

Re: Airbus 320-NEO

Noen som har tall på hvor mange individer som bygges pr mnd på de enkelte fabrikkene?

Basert på en månedproduksjon på 42 fly:

Toulouse: 16 A320
Hamburg: 22 A319, A320 og A321
Tianjin: 4 A320 og A319
 
Re: Airbus 320-NEO

Basert på en månedproduksjon på 42 fly:

Toulouse: 16 A320
Hamburg: 22 A319, A320 og A321
Tianjin: 4 A320 og A319

Takker, ser ut som våre kinesiske venner henger en del etter, er det pga fabrikken er liten og kun er for montering av halvfabrikata ifra Europa og at produksjonen med 4 i mnd er ok, eller skal produksjonsraten opp på europeisk nivå.
Er vel milevis av kø på NEO nå, og det er vel en del asiatiske kunder som venter. For det er vel bare asiatiske kunder som får produserte A320 ifra Tianjin?
 
Re: Airbus 320-NEO statustråd

Airbus har ikke planer om å bygge mer enn fire i Tianjin. Det samme gjelder i Mobile som målet er enten fire eller fem i måneden. Den store flaskehalsen er uansett ikke i monteringshallen, men hva Airbus selv og deres underleverandører klarer å produsere av deler
Linja i Tianjin produserer nesten bare for det kinesiske markedet, men har vel gått noen fly til andre asiatiske land også
 
Re: Airbus 320-NEO statustråd

Ja, der er vel ikke lett å få underlevrandører til å bygge opp nesten dobbel produksjon så fort. Men det må da bli veldig dyrt å ha 2 "små" anlegg i tilleg istedenfor 1 litt større. Men er vel en del politikk inni bildet om jeg ikke tar feil.

La oss de om 5-10 år, da skal nok en fabrikk legges ned for å spare penger.

Se i bilverden, fabrikker legges ned, og bygges opp andre plasser, de samlokaliseres for større kostandsbesparelse ved å ha stordriftsfordeler. Ofte med underlevrandørern i sidebygningen, slik at logistikk flyter nesten på minuttet. Jeg hørte at en bilfabrikk i Tyskland ikke hadde store vesentlige komponenter tilgjengelig på fabrikken, delene kom i hus samme dag, ofte ikke mer enn 2 timer før bilen skulle påbegynnes i produksjon. Ble jo fryktelig OT dette, men i samsvar så er vel en bil nesten samme kostnad som dekkventilen til en A320 :D
 
Husk at som de fleste andre fly så bygges A320 som moduler. F.eks så bygges den ene delen av kroppen til alle A320 i Hamburg (eller om den bare klargjørende der) for så å blir fraktet dit den skal monteres.
Dessuten er det ofte flere monteringslinjene per fabrikk, ihvertfall er det to i XFW

Men ja, det er endel politikk og således hjelper det på salget i Kina at Airbus har en monteringslinjene der
 
Leste i China Today for ett par måneder siden at det var lagt intensjonsavtale for signering av flere A380 og, fra ett eller flere av de tre store. Men får se hva mer som kommer ut av det etterhvert.

Det var også i forbindelse med fransk statsbesøk.
 
Last edited:
Og i Tianjin har nå Airbus A32x nummer 600 blitt produsert

Airbus A320 -251N 11034 B-32CT China Eastern delivery 24sep22 TSN-XIY, 600th Airbus off the TSN assembly line
 
Etter kun å ha produsert A320 i Tianjin, har de nå for først gang satt sammen en A321 der

https://www.aviation24.be/manufactu...-line-asia-assembles-its-first-a321-aircraft/

Da var den første A321neo maskinen derfra levert

https://newsroom.aviator.aero/airbus-final-assembly-line-in-china-delivers-its-first-a321neo/

Airbus has delivered the first A321neo aircraft assembled at its Final Assembly Line Asia (FAL Tianjin) to China’s Juneyao Air
 
Airbus skal legge til en 2. produksjonslinje i Tianjin for A320-serien. Hvilket betyr mange ordre fremover for maskinen fra Kina

https://www.airbus.com/en/newsroom/...rid.com&utm_medium=email&utm_campaign=website

Witnessed by Chinese President Xi Jinping and French President Emmanuel Macron, Airbus CEO, Guillaume Faury signed with the Tianjin Free Trade Zone Investment Company Ltd., and Aviation Industry Corporation of China Ltd., an agreement to expand A320 Family final assembly capacity with a second line at its Tianjin site. The agreement will contribute to Airbus’ overall rate objective of 75 aircraft per month in 2026 throughout its global production network.
 
Airbus må en vanvittig ordre reserve på A320 serien… når Icelandair må vente 6 år på å få første maskin levert.
 
Airbus må en vanvittig ordre reserve på A320 serien… når Icelandair må vente 6 år på å få første maskin levert.

I følge Wikipedia er det 6107 fly av 320-serien i bestilling. 79 A319, 2321 A320 og 3707 A321.
 
Ellers går tydeligvis flykroppene som monteres på Tianjin på containerskip fra Hamburg til Tianjin

https://twitter.com/MarkGrigg/status/1647196934934007808

FtwE386X0AAgrvE
 
Airbus skal legge til en 2. produksjonslinje i Tianjin for A320-serien. Hvilket betyr mange ordre fremover for maskinen fra Kina

https://www.airbus.com/en/newsroom/...rid.com&utm_medium=email&utm_campaign=website

Åpnet denne uken


Tianjin, China, 22 October 2025 – Airbus has opened its second Final Assembly Line (FAL) for the A320 Family aircraft in Tianjin, China. This milestone follows an earlier agreement signed in April 2023 by Airbus CEO, Guillaume Faury and the Tianjin Free Trade Zone Investment Company Ltd. and Aviation Industry Corporation of China Ltd.. Preparations to assemble the first aircraft are underway and full operation of the facility is targeted for early 2026.
 
Back
Top