Problemer på OSL lørdag 1. august?

sk931

ScanFlyer Rusty
Problemer på OSL lørdag 1. august?

På dansk TV2, som jeg ikke kan linke til, så er OSL lammet at et tele teknisk nedbrud, som gøre at der bl.a ikke kan tankes. Check-in er også delvist lammet osv osv
Hvad er der galt hos jer ??

Hilsen Ole

Re: OSL Lammet ???

Reparert nå, men det er mye forsinkelser. 'Heldigvis' skjedde det på en lørdag ettermiddag med begrenset trafikk.

Vi opplever store problemer med nettverket på flyplassen og dette skaper driftsforstyrrelser utover dagen. Vi jobber på spreng for å løse problemene og ber alle reisende møte som normalt og forholde seg til informasjon fra sitt flyselskap om sin flyvning.

-Skriver lufthavnen på Facebook

Da er det bare å vente på overskriftene, i div. norske nettaviser;
inkl. "Arne og Berit til/fra Gran Canaria / Mallorca" som fikk mye av
ferien ødelagt osv osv. , fullstendig kaos, ingen beskjeder gitt, hjelp
og trøste, hvor er TV2 Hjelper deg (eller "Redd Ferien min") osv osv..

Er ellers mellom 60- og 70.000 pax innom OSL i dag, SAS har bl.a. noen
innstillinger, inkl. fly til Kreta:

Ser Nettavisen bl.a. har denne saken:

"Oslo Lufthavn totalt lammet etter nettverksbrudd":
http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/nettverksbrudd-lammer-oslo-lufthavn/3422814310.html

Re: Problemer på OSL lørdag 1. august?

Må være herlig å kunne få plass til alt jeg eier i en koffert

sakset fra dagens VG, bare sånn for ordens skyld

Opptil 600 kolli er forsinket

– Jeg har alt jeg eier i den kofferten. Jeg skulle i selskap i går kveld, men festen ble ødelagt fordi jeg ikke hadde hverken penkjoler eller sminke, sier hun.

Last edited:

Godt noen ikke er opptatt av å eie så mye. Jeg mener maks 23kg og siden hun tar med alt så er hun vel for kjipt til å betale for ekstra bagasje:lol:

Skjønner ikke egentlig hva du mener her. Hun har vel sjekket inn bagasje som ikke er kommet frem. Om hun har betalt for den innsjekkede bagasjen eller ikke vites ikke, men den kom i alle fall ikke frem dit hun reiste.

"Jeg har alt jeg eier i den kofferten".......

Espen :-)

"Jeg har alt jeg eier i den kofferten".......

Espen :-)

Jeg forstod såpass, men det var sammenhengen med resten av innlegget (dvs primært dette med at hun sikkert er så kjip at hun ikke vil betale for ekstra bagasje) jeg ikke helt klarte å se.;)

Godt noen ikke er opptatt av å eie så mye. Jeg mener maks 23kg og siden hun tar med alt så er hun vel for kjipt til å betale for ekstra bagasje:lol:

Hun er vel en ukjent, norsk versjon av Ben Schlappig, som har hele livet sitt i én koffert. ;)

Det er selvsagt mange som blir drabbet når noe slikt skjer. Istedenfor å rakke ned på deras frustrasjon hadde jeg vært interessert å høre noe fra OSL om hvordan dette kunne skje.
Tror generelt folk har lettere å forstå vær, aske, streik, men nettverksproblemer som lammer hela flyplassen på den måten höres ganske sårbart ut?

Var det ikke et kretskort eller lignende for nåt år siden også som lagte kröll?
Hvordan står sig forresten OSL ifht regularitet?

Det er selvsagt mange som blir drabbet når noe slikt skjer. Istedenfor å rakke ned på deras frustrasjon hadde jeg vært interessert å høre noe fra OSL om hvordan dette kunne skje.
Tror generelt folk har lettere å forstå vær, aske, streik, men nettverksproblemer som lammer hela flyplassen på den måten höres ganske sårbart ut?

Var det ikke et kretskort eller lignende for nåt år siden også som lagte kröll?
Hvordan står sig forresten OSL ifht regularitet?

Hva som skjedde, hvordan det kunne skje og hva som må gjøres for å unngå at det skjer igjen er de interessante spørsmålene i denne sammenheng.
Ofte skyldes jo dette enten dårlig dokumentasjon på kabelkoridorer i bakken eller at entreprenøren med gravemaskin glemte å sjekke eller misforstod dokumentasjonen. Men såpass viktige institusjoner som en hovedflyplass bør jo ha tilstrekkelig redundans til at en kappet kabel ikke gir slike problemer. (og backup-kabelen bør da helst ikke ligge i den samme grøften som primærkabel).

Et problem er at OLTD har monopol på data-nettverk på flyplassen. Så alt går via deres infrastruktur. Man innførte også IP-telefoni som går over samme nettverket nylig. IT-folka på lufthavnen har aldri vært spesielt imponerende, så at det ikke er noen som har tenkt på at faller en switch ut så "dør" flyplassen, overrasker meg ikke så mye.

Men såpass viktige institusjoner som en hovedflyplass bør jo ha tilstrekkelig redundans til at en kappet kabel ikke gir slike problemer. (og backup-kabelen bør da helst ikke ligge i den samme grøften som primærkabel).

Og så må man ikke hyre inn entreprenører med mer enn en gravemaskin :lol:

Back