Jeg angriper ikke person, jeg angriper sak. Du burde vite forskjellen. Men, god sommer!
Tja. Hva er saken du angriper? Hva er fakta og hva er udokumentert synsing? Mitt inntrykk er at dette varierer med hvem som er avsenderen.
Wahoo har etterspurt dokumentasjon for å få en faktabasert diskusjon, og han bringer faktisk også slik dokumenterbar informasjon til torgs for å opplyse diskusjonen. Mitt klare inntrykk er at man heller hører på noen som har jobbet i sektoren, enn å se på objektivt dokumentert informasjon. Det må man selvsagt gjerne gjøre, men man bør samtidig være litt forsiktig med å anklage andre for å komme med synsing. Diskusjonen om f.eks. prisutviklingen mellom 2010 og 2014 uten å ta høyde for hva som skjedde med prisene i forkant av 2010 blir en smule ufullstendig (en av figurene som Wahoo viser til viser også en klar nedadgående trend i gjennomsnittsprisene, og man ser et brudd rundt finanskrisens innslag og at prisene startet med å øke fra slutten av 2009, eller deromkring). Den eneste som har kommet med informasjon om utviklingen av priser generelt i USA er vel rent faktisk Wahoo, og selv om dc-8-63 viser til priser er dette, slik jeg forstår det, basert på en del strekninger som han flyr mye. Hvorvidt dette er representativt for prisutviklingen vet jeg ikke, men figurene som Wahoo viser til indikerer noe annet.
For ordens skyld, dc-8-63 har lang erfaring fra sektoren, men jobber så langt jeg vet ikke i sektoren nå. Det kan han sikkert selv bekrefte.
Jeg beklager at jeg ikke klarte aa dokumentere raskt nok, men har jeg paa noen som helst maate antydet at jeg ikke er villig til legge frem dokumentasjon ?
For meg var dette et forsoek aa bidra i en diskusjon som baade interesserer meg faglig og som jeg mente at paa bakgrunn av min erfaring jeg hadde noe i aa bidra med, men naar man for stryk fordi man ikke legger frem dokumentasjon raskt nok - begynner dette aa ta en form som er svaert lite hyggelig. Jeg sitter dessverre opptatt med inntektsbringende arbeide og har ikke den noedvendige dokumentasjonen for aa bestaa eksamen tilgjengelig her.
Jeg tror du misforstår meg og mitt innlegg. Det var ingen kritikk av deg, men en kommentar til Trevln som syntes å mene at den dokumentasjonen Wahoo bidrar med er udokumentert synsing når det rent faktisk er objektiv informasjon på markedsnivå.
Jeg trekker ikke dine erfaringer i tvil, men mener at det også presenteres annen informasjon her i tråden som bør legges vekt på. Dette selv om det presenteres av noen uten bransjeerfaring. Jeg ser imidlertid at man nok en gang synes å mene (og jeg snakker ikke om deg, dc-8-63) at folk utenfor bransjen ikke har noe å bidra med. Jeg trodde i hovedsak dette var begrenset til arbeidsforumet, men ser at det siver inn også i andre diskusjoner.
At man hele tiden kreves dokumentasjon for å dele kunnskap på et diskusjonsforum er kun hetsing når man diskuterer med noen man vet sitter med detaljkunnskap ..
Ærlig talt. La oss ikke leke blinde her. Informasjon som dc-8-63 kommer med blir nærmest avfeid som urelevant eller direkte feil, mens motstridende informasjon som andre kommer med er tydeligvis de reneste fakta. Og nåde den som prøver å motsi det, da skal det dokumenteres sporenstreks! I fire eksemplarer!
Mange har mye å komme med, men holdningen til den informasjonen som dc-8-63 her kommer med, den eneste her inne såvidt jeg kan se som kan påberope seg å ha fagkunnskaper på området, er hårreisende. Dette sier jeg ikke for å ta noen, men fordi det totalt ødelegger en ellers interessant og god diskusjon. En liten grad av ydmykhet ovenfor den kunnskap og erfaring andre sitter med hadde ikke vært helt feil. Man skal selvsagt få være uenig og diskutere ulike vinklinger, men det er mange måter å legge frem sine synspunkter på.
Typisk forsvarsmekanisme når noen er på tynn is .. da foranger de 'dokumentasjon' .. noe som ikke alltid finnes lett tilgjengelig på nett. Hvem gidder f.eks å scanne en IATA-manual eller fare guide for å 'bevise' fakta ... ? At man hele tiden kreves dokumentasjon for å dele kunnskap på et diskusjonsforum er kun hetsing når man diskuterer med noen man vet sitter med detaljkunnskap ..
Og Lufthansa sponser denne tråden med å sørge for tidsmessig korrekt utstyr, en Kjosliner A340 !
Lenge siden er meget bra det !Flytypen som Lufthansa med korte avbrekk har brukt på min lille nærflyplass i 30 år ... Og fortsatt gjør. Ja, selv den gangen jeg påkalte småfulle Sabena-passasjerer på norsk. Det er lenge siden, det ....
10 år senere……hvor er vi i dag. I går måtte jeg kjøpe en billett hjem til Norge fra Seattle, ja jeg er en merkelig fyr som ser på praktiske eksempler mer enn empiriske Capa (finnes Capa fremdeles ?) tall, hva jeg finner tilgjengelig betyr pussig nok mer enn hva teoretisk Kjos (finnes han ?) tilbød, eller hva spådommene i denne tråden sa.
USD 586.00 er det jeg betalte med Lufthansa SEA-FRA-OSL-FRA-SEA i kveld, det inkluderer mat og drikke, ja selv alkohol, men ikke setevalg (USD 215.00) for de setene jeg ønsker meg, kun håndbagasje.
I denne tråden og noen andre tråder som handlet om hvordan Kjos og Norwegian skulle redde meg fra Kartell prisingen og pris økningen, om jeg inkluderte tallene fra 2005 og 2010. Ja Norwegian opererte en meget kort sesong her i Seattle, ikke til Oslo som jeg reiser til, men til London Gatwick. Ikke var de spesiellt billige, ja om jeg tok med allt endte en vel opp med USD 200.00 mindre en Lufthansa Kartellet ! Men reddaren Kjos tok USD 500.00 mer enn Condor (Condor ble aldri tatt alvorlig, men de er fremdeles her i Seattle mens Kjos og Capa forsvant).
Om en legger inn kurvene fra det Empiriske CAPA grafene skulle min USD 586.00 billett koste rundt USD 4387.00 i dag, hmmm det er det for meg i min praktiske udokumenterte verden noe mer enn USD 586.00 og hverken DU Kjos eller Norse finnes i dette markedet ?
Hva skjedde ? Det var andre tråder som tok for seg hvordan Bonus Billettene ville forsvinne, det skjedde vel heller ikke, de siste årene har jeg reist 10 turer SEA - OSL med Bonus (ok ikke EuroBonus, men OneWorld og Star Alliance virker tross alle spådommene).
Er USD 586.00 et bevis på at den konkurransen (Kartellene !!) faktisk virker selv om de 3 store Alliansene (Styggedommen selv) ikke bare er live, men driver godt.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.