Tror nok BA har merket at det er en ny aktør fra Skandinavia til USA, og derfor finner man slike merkelige prisforskjeller som dette:
OSL-LHR-JFK t/r = kr 6046 (7. og 15 juni)
LHR-JFK t/r = £ 752 = kr 7520 (identiske flighter LHR-JFK som fra Oslo)
Tror nok BA har merket at det er en ny aktør fra Skandinavia til USA, og derfor finner man slike merkelige prisforskjeller som dette:
Nå må du slutte å trekke dine lettvinte sluttninger basert på enkelte priser, enkelte år, på enkelte strekninger.
At prisene har steget markant etter finanskrisen i 2009 er da ingen bombe samtidig som oljeprisen
har steget kraftig! Så dette har fint lite med konkurransen i markedet å gjøre. Internet har vært - og er - en sterk driver
på konkurransen, det er de fleste studier om temaet svært enige om.
W
Hadde bare ALPA benyttet dine tanker dc-8-63, men de er vel mer opptatt med at United hadde en 9,5% nedgang i passasjertall 2012 til 2013 mellom EWR og OSL - og da er den store stygge terroristen, øøh ulven, Norwegian.
Helt klart har konkurransen mye å si på prisene over Atlanteren. La oss bevege oss vekk litt fra US-Norge for å se litt på prisene mellom London og New York og mellom Manchester og New York. På MAN er det to amerikanske selskap som tilbyr NYC, mens det på LHR er mer enn en god håndfull tilbydere. Hvordan slår det så ut på prisene? Gjennomsnittlig må de fra Nordvest-England betale £200 mer enn de som reiser fra London for en direkte tur/retur-billett. Men de i nordvest er oppfinnsomme. Å reise via Dublin eller Amsterdam kan man få til og med billigere flyturer enn de fra London. Trikset er å lure seg til billigste tariff av Air Passenger Duty og her er et eksempel på det: Man kjøper en billig tur/retur MAN-AMS med f.eks. easyJet og så kjøper man en ekstra hyggelig priset tur/retur AMS-LHR-JFK med British Airways. Totalprisen blir vanligvis mye lavere enn LHR-JFK. Den britiske stat mister £54 i APD på et slikt opplegg siden intl-intl transferpassasjerer ikke betaler APD. British Airways/One World bidrar med "subsidier" for å ta passasjerer fra KLM på AMS. Det blir både lengre reisetid og ekstra tid på AMS begge veier med manuell bagasjehåndtering, men det ser ut å ha blitt en sport å slå nomalene i nordvest. Ekstra mye er det å tjene hvis en skal ut å fly i andre klasser enn turistklasse. Det er ikke bare AMS som er valgt til slik aktivitet, også DUB med Ryanair mellom MAN og DUB og over dammen er det mange amerikanske som flyr og så må vi ikke glemme Aer Lingus. Det har de siste månedene vært høye to-sifrede prosentøkninger mellom MAN og DUB, så det ser ut til å bre om seg.
@TOS - det har absolutt med Nonstop vs. via aa gjoere, men ikke paa 1-2 Tier, dette er 3-4 tier i prismodellene:
Jeg trekker ingen lettvinte sluttninger, jeg har baade jobbet med Flypriser og analyser i 10 aar, er gift med en som har vaert Account Manager for 2 stoerre Europeiske Flyselskap og ansvarlig for aapning av et nytt marked for et av dem, saa selv om vi er uenig er det ingen lettvinte sluttninger som ligger bak, dette er trukket paa bakgrunn av mange aars erfaring i nettopp disse markedene. (og se litt paa hva som utgjoer pristigingen jeg har henvist til - se paa noeye "Fare" og den utviklingen)
Jeg tror kanskje årsaken til reaksjonen var at du sammenlikner priser i 2010 og i dag, spesielt med tanke på at prisene på slutten av 2009 var omtrent 30% lavere enn 3 år tidligere (jfr IATA) pga finanskrisen. At de så i årene etter 2010 normaliseres er ikke akkurat et tegn på det du hevder. Det er nok heller et tegn på at prisene nærmer seg det nivået de var på før krisen.
Det er kanskje greit å se på hva som er utgangspunktet for min kommentar: "Helt vanlig at nonstop prises høyere, siden folk er villige til å betale mer for det".
Det er jo nokså opplagt at prisene er forskjellige når de prises med utgangspunkt i forskjellige utreiseland, fordi markedene er forskjellige. Det sier imidlertid ikke så mye om non-stop versus via per se. En reise fra London er noe ganske annet enn en reise fra Oslo, og det er primært det forskjellen i pris på de to eksemplene forteller oss.
Om man skal få en oversikt over betalingsviljen for non-stop versus via så må man holde utgangspunktet og destinasjonen konstant. Holder man ikke disse tingene konstant så vet man ikke hva som forklarer hva. At man har ulike nivåer i prismodellene endrer ikke dette faktum.
Vel du kan bruke Tier 4 i mitt eksempel - da er utreise land det samme og betalings evnen den samme, men det er 2 forskjellige markedsegmenter og en ser umiddelbart en forskjell paa Nonstop vs via priser. En reise fra BOS og en reise fra NYC er ikke veldig forskjellige og den primaere forskjellen er nettopp Nonstop vs via. Dette brukes i faget (som jeg har undervist i) og modellene som legges til grunn for hvordan en prisetter seg i de forskjellige markedene.
Det er noen av oss som forsiktig paa bakgrunn av utdanning, erfaring og innsikt i dette har forsoekt aa antyde at dette har ganske mange lag av komleksitet - noe jeg hadde trodd at hadde hatt intresse, men istedenfor blir man av enkelte paa en noksaa stygg maate bedt om "aa slutte!"
Skjoenner at dette ikke har interesse - det synes jeg er trist!
Jeg tror kanskje årsaken til reaksjonen var at du sammenlikner priser i 2010 og i dag, spesielt med tanke på at prisene på slutten av 2009 var omtrent 30% lavere enn 3 år tidligere (jfr IATA) pga finanskrisen. At de så i årene etter 2010 normaliseres er ikke akkurat et tegn på det du hevder. Det er nok heller et tegn på at prisene nærmer seg det nivået de var på før krisen.
Selvom 30% isolert sett er 100% korrekt, gir det i denne diskusjonen et feilaktig inntrykk da de 30% var paa gjennomsnittsprisen og her i USA kom det av reduksjoner i priser i Premium delen av markedet - f.eks. San Francisco - Europa som min kone hadde som Marked for Virgin Atlantic var nettopp Finans og Bank en stor andel av Premium Markedet og naturligvis ble det stor reduksjon i dette markedet og prisene fallt deretter.
Men for den delen av markedet vi diskuterer her var det ingen slik utvikling (derfor la jeg inn et lite hint om aa se paa "Fare") Ser vi paa de billigste prisene som vi diskuterte fra Vestkysten av USA (LAX, SFO, PDX og SEA) til Europa saa laa ikke prisene paa USD 780-800 foer krisen (2005-2007) de laa paa rundt USD 550 - 620.00 et nivaa de beholdt gjennom krisen og frem til vaaren 2011. Da saa vi en endring til dagens nivaa rett under USD 1000.00 som vi fortsatt ser i dag. Vi ser absloutt ingen bevegelse ned mot USD 800.00 og heller ikke ned til nivaaet foer krisen paa USD 550 - 620.00.
Det er riktig at premium fares gikk mer ned enn economy (opp mot 30-35% nedgang), men for economy så var fortsatt nedgangen i denne perioden på 20-25%. Da snakker vi ikke om publiserte priser, men oppnådde priser per km. Jeg er ikke spesielt opptatt av hva som er de publiserte fares i ulike bookingklasser, men hva man faktisk ender opp med å betale. Det er jo et triks å skulle snakke om publiserte priser, for det som betyr noe er hva man i forventning må regne med å betale (dvs priser i kombinasjon med tilgjengelighet i de ulike bookingklassene).
Hva har skjedd med kapasiteten i samme periode for de strekningene du ser på?
Det er noen av oss som forsiktig paa bakgrunn av utdanning, erfaring og innsikt i dette har forsoekt aa antyde at dette har ganske mange lag av komleksitet - noe jeg hadde trodd at hadde hatt intresse, men istedenfor blir man av enkelte paa en noksaa stygg maate bedt om "aa slutte!"
Saa bruk litt mindre tid paa Skaanviks mindre heldige utsagn og noe mere tid paa sette deg inn i den virkelige verden.
Vi har kommet ganske langt i noe som nærmer seg regelrett frekkhet når man påstår at en fyr som har dette som yrke (og tydeligvis en kone som har det som yrke også) kommer med udokumentert synsing, mens man selv påstår å ha klokkeklart rett i ekstremt lettvinte konklusjoner. En ting er en sunn diskusjon, men dette begynner å bli latterlig. Og det er vel ikke første gangen man ser denne holdningen til fakta- og erfaringsbaserte innlegg. Beklager utblåsingen, men all ære til dc-8-63 for at han gidder.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.