Prisen for ukens idiot tildeles...

Eirik S

ScanFlyer Blue
... Camilla (30) fra Skien, for å tenne seg en røyk, ikke på toalettet eller noe sånt, men i setet.
Camilla gjemte seg ikke bort på toalettet for å smugrøyke. I sterkt beruset tilstand ga hun blaffen i reglene og lot det stå til. Hun fyrte opp en røyk mens hun satt i setet sitt på Norwegians fly fra Tromsø til Oslo.

Det er jo slett ikke lov på fly i Norge, så kabinpersonalet skrev en rapport som ble levert til politiet.
Dommeren var attpåtil snill nok til å mer enn halvere boten fra kr 15000 til 7000, hun valgte å anke. :P

Dette opplevde jeg for første gang på en flytur med DY mellom OSL og KEF for et par uker siden, der noen tente en røyk på toalettet ca midtveis mellom Norge og Island. Det medførte at fremre toalett ble stengt resten av turen. Det har vært totalforbud mot røyk ombord på fly så lenge jeg kan huske, derfor er det litt rart at det fortsatt glipper for noen.

Huff, ja ....
Dette minner meg på en pax på OSL tente opp en røyk og skulle ha svar på noen spørsmål.
Det endte med at min kollega sa "stump den røyken med èn eneste gang".
2 min gikk og det begynte å lukte litt "rart brent-lukt" på "osl utland" ...
Ikke lenge etter fant jeg litt røyk-os fra en søppelbøtte, ja, og helst i "papir-avfallet".

(?????????????)

... det endte med at jeg og mine kolleager fant alt av "væskeholdig enheter" og gikk tur-retur fra nærmeste "kjøkkenspring" for å slukke evt. "brann".

Brannvesenet kom ganske fort, de skulle ha en deilig lunsj, men lurte litt på lukta fordi de kom en stund etter at "uhellet" var over...

Men - ja - dette skjer fort, dersom "idioten" stumper røyken "uslokt" i "søpla" ...

Takke seg til (frekke) snusere som heller vil ha en søppelkasse istedetfor (!)

Ser jo tydlig at hun her ikke skjønner alvoret i saken, og at hun ikke bryr seg om at hun har gjort noe gale. Har hun råd til å drikke seg sannseløs full på et fly må hun også ha råd til å betale boten for en idiotisk oppførsel...

Jeeeeeezez! Noen må virkelig beskyttes mot seg selv... Hun refererer til "i min verden..." og hun viser jo med størst mulig tyngde at hun lever i sin egen verden. Når ble røyking en menneskerett?

Jeeeeeezez! Noen må virkelig beskyttes mot seg selv... Hun refererer til "i min verden..." og hun viser jo med størst mulig tyngde at hun lever i sin egen verden. Når ble røyking en menneskerett?
Hun viser da litt storsinn – var jo villig til å strekke seg til tusen kroner. :rolleyes: Forøvrig et fantastisk resonement til slutt i artikkelen: hun skjønner visstnok at hun utgjorde en sikkerhetstrussel (for seg selv og x antall andre 10.000 meter oppe i luften), men en bot på 14.000,- for det? Nei, makan ... :headbang

Hun valgte heller å ta 24 dager i fengsel og gleder seg til ferien der, om ikke anken går igjennom.

Den ække dum :)

Ah... Gratis mat/drikke og gratis overnatting i 24 dager.

For en som er "arbeidssøkende" så må vel fengsel være like attraktivt som et opphold på Paradise Hotel for hvilken som helst bartender/glamourmodell/selger/...

Når man vet hvor lenge forbudet mot røyking på fly har vært en realitet så blir jeg skikkelig provosert når folk allikevel tillater seg å fyre opp en ombord i et fly! Men, noen spm er uansett interessante:

- Hvordan kom hun seg ombord overhodet i beruset tilstand?

- Hvordan fikk hun en lighter og sigaretter gjennom sikkerhetskontrollen?

Ut i fra slik jeg skjønner og leser saken så må hun ha vært voldsomt beruset ved boardingen, og hvordan hun da kom seg ombord er et interessant spørsmål, hun må jo ha skjult det skikkelig bra i så fall. Norwegian serverer da ikke synlig påvirkede personer alkohol, så vondt tror jeg ikke om noen av de store selskapene. Hun må jo dermed ha vært påvirket før turen og hvorfor hun ikke ble stoppet før av folk i sikkerhetskontrollen eller for den saks skyld er noe man kan spørre seg om.

Og hvordan hun fikk både lighter og sigaretter gjennom sikkerhetskontrollen skjønner jeg ikke. Jeg verken røyker eller drikker selv så har aldri hatt det problemet. Dermed spør jeg noen av dere, er det overhodet mulig få slikt gjennom sikkerhetskontrollen? :)

PS: Jeg klander INGEN nå som skaden er skjedd, men her må vi håpe på at rutiner hos både OSL/Sikkerhetsansvarlige og Norwegian blir gjennomgått en gang slik at slike ikke slipper ombord, for INGEN ved sine fulle fem ville fyrt opp en sigarett ombord i et fly når de vet det er ulovlig!

- Hvordan kom hun seg ombord overhodet i beruset tilstand?

- Hvordan fikk hun en lighter og sigaretter gjennom sikkerhetskontrollen?

Akkurat det med lighteren var lett som flesk, før i hvert fall. Uten at jeg vil fortelle hvordan på forum (eller på PM, for den sakens skyld). Jeg var storrøyker i mange år, og det var HELT uaktuelt å ikke ha med lighteren på fly. Jeg ville jo ha den med det samme jeg landet. Om noen føler for å kjefte på meg for den så kjør på, det er helt fortjent.

Ellers finnes det vel fyrstikker.

Fra Luftfartstilsynets websider:

1 stk lighter som drives av flytende gass, eller lighter med drivstoff som er absorbert i vatt/bomull, eller lighter med sikringsmekanisme som mikser gass og luft før antenning («blåflammelightere») tillates på ens person (i lomma), men ikke i selve håndbagasjen. Lighteren må legges i gjennomsiktig lukkbar 1-literspose og fremvises sammen med øvrige væsker. 1 liten eske / pakke fyrstikker (sikkerhetsstikker) til personlig bruk på ens person.

Akkurat det med lighteren var lett som flesk, før i hvert fall. Uten at jeg vil fortelle hvordan på forum (eller på PM, for den sakens skyld). Jeg var storrøyker i mange år, og det var HELT uaktuelt å ikke ha med lighteren på fly. Jeg ville jo ha den med det samme jeg landet. Om noen føler for å kjefte på meg for den så kjør på, det er helt fortjent.

Ellers finnes det vel fyrstikker.

Jeg har alltid (minst en) lighter med meg, som enten i veske, jakke eller rett og slett bare løst i "bøtta" gjennom scanneren.
Ser at det er lov med en lighter som skal sendes i en en liters-pose, men det er det aldri noen som har bedt meg om, selv ikke på Værnes.

Det er ikke lov røyke ombord, ikke forbud mot og ha med seg i håndbagasjen. Så er fullt lovlig og ta gjennom sikkerhetskontrollen

Takker for svar, da ble jeg litt klokere på dette med lightere og slikt ombord i fly. :) Røyker ikke selv så har ikke vært bort dette. Hvis jeg får si min egen mening om det så hører ikke slikt hjemme ombord i et fly overhodet spør man meg. Røyk og fyr får man kjøpt etter landing uansett, det er nå min mening.

Last edited:
Ah... Gratis mat/drikke og gratis overnatting i 24 dager.

Kun hvis Namsmannen ikke klarer å drive inn 7.000 kr. Som det er lakonisk kommentert i en annen artikkel om saken, bruker Namsmannen å være flink til å kreve inn penger.

Lurer på om man blir svartelistet mot å fly i fremtiden og evt hvilke selskaper/ land?
Eller er det kun i USA de bruker slike virkemidler?

Var en som tok seg en røyk da jeg fløy med KLM fra AMS i fjor sommer. (Akkurat da vi forlot gaten) Syntes det var godt gjort at han ikke ble kastet av...

Jaja, hva kan man si... Lykke til i lagmannsretten!
Kun hvis Namsmannen ikke klarer å drive inn 7.000 kr. Som det er lakonisk kommentert i en annen artikkel om saken, bruker Namsmannen å være flink til å kreve inn penger.
Stemmer. Man kan ikke bare velge den subsidiære fengselsstraffen.

Sakset fra domstol.no

Ikke alle anker får ny behandling i lagmannsretten
Det er visse begrensninger i adgangen til å få en dom prøvd ved lagmannsretten. Begrensningene er blant annet knyttet til tvistegjenstandens verdi i de sivile sakene. I straffesaker er ankeadgangen begrenset med henblikk til hvor alvorlig forbrytelsen er og mulighetene for at anken kan føre fram.

Det er tre fagdommere som tar stilling til om saken skal nekstes fremmet til ankeforhandling eller ikke. Avgjørelsen om å nekte en anke fremmet må være enstemmig og skjer ved en skriftlig begrunnelse.

Saksing slutt.

Får man virkelig lov til å samle en lagmannsrett med alle de kostnadene dette medfører for en bot på 7000 kroner hvor hun til og med har tilstått? Lukter dårlige advokater lang vei hvis hun ikke på det sterkeste blir frarådet dette.

Smart dame da! Håper virkelig at denne saken kommer ikke kommer videre og at Namsmannen der hun bor er de som er svært flinke til å kreve inn ;)

Last edited:
Back