Det er vel ikke ulovlig å samarbeide ved at WF flyr noen ruter for SAS. SAS har jo flere forskjellige selskaper som flyr deres ruter i DK og SE. Men prissamarbeid....i hvilken grad har de det i dag?
Nå må man ikke blande begrepene her .. det som er ulovlig er å avtale priser på ruter hvor man er i konkurranse. Og det kan også unntas hvis man er i en allianse, som f.eks.gjøres over Nord-Atlanteren hvor det finnes flere konstellasjoner som har prissamarbeid.
Hadde derimot SAS og DY gjort avtale om prisnivået på OSL-BGO, ville saken vært annerledes. At man hele tiden sniffer hverandre i baken, er tydeligvis OK ..![]()
Tenkte heller på at det trigger vel kostnader når slike roboter som jager mot Amadeus for å ha kontroll på priser koster penger per søk?! Og da kan Amadeus smile =)
Jeg brukte det bare som eksempel. Kjenner ikke detaljene i lovteksten, men så lenge man har et åpent kommersielt samarbeid og ikke er konkurrenter, er det ikke noen sak. Hadde derimot SAS og DY gjort avtale om prisnivået på OSL-BGO, ville saken vært annerledes. At man hele tiden sniffer hverandre i baken, er tydeligvis OK ..![]()
Hva angår alliansesamarbeid så er dette ofte nokså eksplisitt unntatt fra denne lovgivningen (men allianser er i utgangspunktet samarbeid mellom potensielle konkurrenter, men hvor myndighetene har vurdert fordelene for kundene av slikt samarbeid til å være større enn ulempene).
Og et slikt samarbeid vil det vel evt være mellom SAS og WF så lenge WF bringer folket fra den minste lille bygd til flyplasser hvor SAS kan øse dem ut til all verdens (eller resten av landets) herligheter selv om de også har felles ruter. Eller hur?
Har inte SAS & Lufthansa ett av EU godkännt joint-venture avtal på flygtrafiken mellan Skandinavien och Tyskland?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.