Helt riktig Canopy!
Først skal vi "chippe" motorene opp til 28k thrust (de har 25k i dag),
og så skal den hellakkeres i Blå1 farger.
Var HEFTIG å være med på test-flight i går!!
Først to Rejected Takeoffs - måtte har setebeltet stramt på,
og legge med over seteryggen foran - hadde aldri trodd ett fly
kunne stoppe så fort!
Takeoff og climb var helt utrolig - var rene raketten!
Å spasere i cabin rett etter takeoff var rene hoppbakken!
Ellers hadde vi 8 stalls på flyet - med stickpusher!!
Fy flate rakkeren den slår fort!
Lå i 20000 fots høyde da vi stallet, og det å stå i cockpitdøren
under en stall var helt utrolig - vektløs og alt!!
Videre stoppet vi ene motoren på cruise, startet APU i 33000',
og den startet helt fint igjen - windmilling start virket også!
Ellers er rollrate nesten på nivå med en Christen Eagle!
Når vi lå i 60* bank mot venstre og den meget dyktige kapteinen
åpnet to spoilpaneler på høyre ving til 60* så roller dette FORT!
Å korrigere wingshear eller lignende burde gå meget bra!
Første gang jeg har sittet på under en flyging hvor alle ror
på flyet taes til max utslag - spesielt logring med halen ved bruk
av sideror var imponerende!
Ellers dumpet vi cabintrykket i 33000', alle masker kom ned,
og jeg måtte selvsagt pakke dem igjen..
Problemet med hele turen var egentlig at vi varierte trykket i cabinen
fra 0psi diff til max diff. Da fikk jeg dotter i ørene, og da jeg skulle blåse ut den ene,
så kom det en dump lyd en del surkling i venstre øre..
..det gjorde ikke vondt med en gang, men da jeg kom på bakken,
så gikk det en liten stund, og så gjorde det meget vondt.
Det endte med at jeg måtte be om lov til å dra på legevakten,
og der konstanterte de at deler av trommehinnen var revnet,
kraftig blødning og hørselskade. Jeg var hos øre spesialist i dag,
og der fikk jeg egentlig bekreftet dette, og ved hørseltest kom det frem
en defekt på en 20 - 25% ... dette blir heldigvis bedre, men er litt kjipt..
..på toppen av det hele plukket jeg med meg en fartsbot på vei hjem,
så det er vel noe i det at en ulykke kommer sjelden alene.....
Jaja - uansett - å være med på test-flight kan virkelig anbefales!
Det er både lærerikt (som f. eks. at vi måtte sjekke at alle dører gikk normalt
selv med max. diff trykk - noe vi fant ut at to av dørene ikke gjorde!),
og at det er vanvittig morro (operere en MD90 innenfor en konvolutt på +2,2G
og +0,2G, 70*bank, 40* nose up og down.....)
