Primera MD-80

Helt riktig Canopy!
Først skal vi "chippe" motorene opp til 28k thrust (de har 25k i dag),
og så skal den hellakkeres i Blå1 farger. :)

Var HEFTIG å være med på test-flight i går!!
Først to Rejected Takeoffs - måtte har setebeltet stramt på,
og legge med over seteryggen foran - hadde aldri trodd ett fly
kunne stoppe så fort!

Takeoff og climb var helt utrolig - var rene raketten!
Å spasere i cabin rett etter takeoff var rene hoppbakken!

Ellers hadde vi 8 stalls på flyet - med stickpusher!!
Fy flate rakkeren den slår fort!
Lå i 20000 fots høyde da vi stallet, og det å stå i cockpitdøren
under en stall var helt utrolig - vektløs og alt!!

Videre stoppet vi ene motoren på cruise, startet APU i 33000',
og den startet helt fint igjen - windmilling start virket også!

Ellers er rollrate nesten på nivå med en Christen Eagle!
Når vi lå i 60* bank mot venstre og den meget dyktige kapteinen
åpnet to spoilpaneler på høyre ving til 60* så roller dette FORT!
Å korrigere wingshear eller lignende burde gå meget bra!
Første gang jeg har sittet på under en flyging hvor alle ror
på flyet taes til max utslag - spesielt logring med halen ved bruk
av sideror var imponerende!

Ellers dumpet vi cabintrykket i 33000', alle masker kom ned,
og jeg måtte selvsagt pakke dem igjen.. :-)

Problemet med hele turen var egentlig at vi varierte trykket i cabinen
fra 0psi diff til max diff. Da fikk jeg dotter i ørene, og da jeg skulle blåse ut den ene,
så kom det en dump lyd en del surkling i venstre øre..
..det gjorde ikke vondt med en gang, men da jeg kom på bakken,
så gikk det en liten stund, og så gjorde det meget vondt.
Det endte med at jeg måtte be om lov til å dra på legevakten,
og der konstanterte de at deler av trommehinnen var revnet,
kraftig blødning og hørselskade. Jeg var hos øre spesialist i dag,
og der fikk jeg egentlig bekreftet dette, og ved hørseltest kom det frem
en defekt på en 20 - 25% ... dette blir heldigvis bedre, men er litt kjipt..
..på toppen av det hele plukket jeg med meg en fartsbot på vei hjem,
så det er vel noe i det at en ulykke kommer sjelden alene.....

Jaja - uansett - å være med på test-flight kan virkelig anbefales!
Det er både lærerikt (som f. eks. at vi måtte sjekke at alle dører gikk normalt
selv med max. diff trykk - noe vi fant ut at to av dørene ikke gjorde!),
og at det er vanvittig morro (operere en MD90 innenfor en konvolutt på +2,2G
og +0,2G, 70*bank, 40* nose up og down.....) :D
 
Originally posted by Speedbird

Helt riktig Canopy!
Først skal vi "chippe" motorene opp til 28k thrust (de har 25k i dag),

Visste ikke at man overklokket flymotorer ... :p

Pass paa at du rapporterer hoerselsskaden som yrkesskade!!!!
 
Men det var visst ingenting som slo test-flight med en dc-9-21 sier gutta. Den var visst heftig å være med på. Der tøyde de den lenger, sprek var den og..
Men jeg syntes du har mye uflaks Speedbird
 
Sikker at du var med på testflight speedbird?DE andre som hadde jobbet på maskinen,fikk beskjed om at forsikringen og crewet ikke ville ha med noen observatører.Så flyet lande,så ikke at du gikk av flyet!Merkelig
 
Uansett HVEM som var med eller ikke ^_^ så satt jeg iallefall på jobb og bivånet hele testflightene, heftig, og den MD90'en har virkelig power når den tar kreftene i bruk!

helt rått!

:colgate:
 
Originally posted by DY Tech

Sikker at du var med på testflight speedbird?DE andre som hadde jobbet på maskinen,fikk beskjed om at forsikringen og crewet ikke ville ha med noen observatører.Så flyet lande,så ikke at du gikk av flyet!Merkelig

1: JA - jeg er SIKKER på at jeg var med!
2: Skaff deg briller!
3: Jeg ga LoadSheet til Roger på IERA-gruppen, så gikk jeg tilbake til flyet,
tok inn trappen og lukket døren bak meg, og så startet vi opp og taxet ut.
Spør Roger om jeg gikk av flyet igjen.
4: Spør: Espen, John, Arild, Kristian, Øyvind, Øystein, Thor, Torgeir, Paul,
Kjell, og i grunnen alle på TM3 om jeg var med, de var på jobb når vi landet.
5: Spør Rune, Egil, Per, på TN-B om jeg var med, de kan bekrefte det.
6: Spør meg om hvilke detaljer du ønsker om hele test-flighten,
og jeg skal kunne svare deg på det meste.
7: Spør den dankse kapteinen Esben, samt den svenske styrmannen Anders om jeg var med.
8: Vi taxet inn og parkerte på langs utenfor hangaran vår, deretter tok jeg ned trappen,
og var førstemann ut. Deretter kom check flight engineeren, og vi to sammen gikk en runde
rundt flyet for å se over for skader.
Altså: Rart du ikke så meg, da jeg var først ut av flyet, og gikk sammen med crewet inn i hangaren etterpå??

Og til sist: hvorfor skulle jeg lyge om å ha vært med på dette?
 
Er det SAS SE eller DK som skal ha de to MD-82erne?

Ser forresten at SE skal øke innenriks med 34 ukentligeavganger og det tar vel opp ett fly?

http://www.lfv.se/templates/LFV_ListArticle____48017.aspx
 
SAS Danmark skal ha disse flyene.
Den Primera lakkerte MD'en, står nå i ett av våre heavy spor,
og går vel ut ferdig om ca. 3 uker. Deretter lakkering, og så er
den i drift om ca. 4 uker.
 
Beklager speedbird.Vet at du var med på flighten.Bare så merkelig siden vi andre fikk nei.Artig for deg:-p
 
Back
Top