Pressemelding om antall/andel utenlandske reisende på norske flyplasser

sukram

ScanFlyer Gold
Pressemelding om antall/andel utenlandske reisende på norske flyplasser

Interessant lesning fra NHO Luftfart som viser at Oslo Gardermoen (ikke overraskende) hadde høyest antall utenlandske reisende på norsk innenriks. TOS kommer inn som nr. 2 og ligger klart høyest andelsmessig (norske vs utenlandske).

De tre flyplassene med høyest andel utenlandske reisende på innenriksfly, ligger alle i Nord-Norge. Etter Tromsø (17 prosent) kommer Svolvær, med 13 prosent (14.000 utenlandske reisende) og Evenes, med 12 prosent (74.000 utenlandske reisende). Også i Alta og Hammerfest er det et betydelig innslag av utenlandske reisende sett opp mot flyplassens størrelse, melder NHO Luftfart.

– Tallene dokumenterer luftfartens betydning for reiseliv og næringsliv i hele landet. Spesielt for Nord-Norge, med store avstander, er luftfarten en viktig forutsetning for turisme og næringsutvikling, sier Torbjørn Lothe, administrerende direktør i NHO Luftfart.

Utenlandske turister står for hele trafikkveksten i luften i Norge siden 2013. De flyr altså langt mer til Norge, og i Norge, enn tidligere.

Kilde: itromso.no
 
Re: Pressemelding om antall/andel utenlandske reisende på norske flyplasser

Hvorfor topper nettopp Tromsø denne statistikken?

Jo fordi det er den største byen i Norge som man ikke kommer seg til direkte fra utlandet, bortsett fra en og annen norwegian fligt til london og noen sporadiske charter flighter.

Hva for en statistikk er høyest andel utenlandske passasjerer på innenriks rute i det hele tatt godt for?

For å vise at det er et marked som er under served?
 
Re: Pressemelding om antall/andel utenlandske reisende på norske flyplasser

Med all respekt er det flere utenlandsruter til/fra TOS enn det du gir inntrykk av. Jeg kan nevne SAS, Lufthansa, Swiss, Wizzair og NextJet. Det kunne sikkert vært flere og det er meget mulig at det kommer flere.

Espen
 
Re: Pressemelding om antall/andel utenlandske reisende på norske flyplasser

Lurer jo litt på hvordan de kommer frem til tallene, er det reisende med gjennomgående billetter med kombinasjon av innenlands strekninger og reise påbegynt utenfor Norge og eller billetter solgt utenfor Norge og ikke minst hvor er LN-MOW i denne statistikken ?
 
Re: Pressemelding om antall/andel utenlandske reisende på norske flyplasser

Hva for en statistikk er høyest andel utenlandske passasjerer på innenriks rute i det hele tatt godt for?

For å vise at det er et marked som er under served?

Jeg tenker at bruksområdene til slik statistikk ligger i dagen.

Eksempelvis:
- Flyselskapene, som skal vurdere markedet for både innenlands- og utenlandsruter.
- Hvilket markedsføring vil være mest effektiv mot kundene (nokså åpenbart at "turisttunge" ruter krever annen markedsføring enn "lokale" ruter).
- Infrastrukturutbygging som er nødvendig. Viktig for Avinor, departement, politikerne mm.
- Vurdering av passasjeravgift. Kanskje mer naturlig å avgiftsbelegge turisttrafikk enn nyttetrafikk. (Hvorvidt politikerne faktisk gidder å sette seg inn dette er en annen kopp med te).
- Turistnæringen kan vurdere turiststrømmene; hvilket grunnlag er det for turistaktiviteter, hotellutbygging etc.

Osv. osv. osv.

For "oss andre", eksempelvis undertegnede, så behøver jeg ikke statistikken til annet enn at jeg fant den interessant. Så kan jo enhver annen avgjøre hvorvidt de mener pressemeldingen gjaldt et spennende tema.

Ut i fra hvor mye trafikk det ble i denne tråden, så ser det vel ut til at jeg tilhørte mindretallet :colgate:
 
Re: Pressemelding om antall/andel utenlandske reisende på norske flyplasser

Med all respekt er det flere utenlandsruter til/fra TOS enn det du gir inntrykk av. Jeg kan nevne SAS, Lufthansa, Swiss, Wizzair og NextJet. Det kunne sikkert vært flere og det er meget mulig at det kommer flere.

Espen

Er ikke disse sporadiske rutene å regne som charter avganger? 100% avhengig av alotment og gruppetrafikk.

LH flyr kun en liten periode om vinteren

Swiss flyr ikke

Sas flyr sommern til STO, ellers en gang i uken.

Finnair flyr en gang i uken til HEL.

Det jeg ville frem til er jo at Tromsø mottar mange mindre utlendinger enn mange andre byer i Norge, og at termologien "Flest utenlandske pax på innenlandske ruter" er snever.

Husker en gang var i Amsterdam så fikk jeg presentert følgende fakta, "til høyre ser du nordeuropas største kinesiske resturant"
Blir liksom litt snevert.
 
Re: Pressemelding om antall/andel utenlandske reisende på norske flyplasser

Er ikke disse sporadiske rutene å regne som charter avganger? 100% avhengig av alotment og gruppetrafikk.

LH flyr kun en liten periode om vinteren

Swiss flyr ikke

Sas flyr sommern til STO, ellers en gang i uken.

Finnair flyr en gang i uken til HEL.

Det jeg ville frem til er jo at Tromsø mottar mange mindre utlendinger enn mange andre byer i Norge, og at termologien "Flest utenlandske pax på innenlandske ruter" er snever.

Husker en gang var i Amsterdam så fikk jeg presentert følgende fakta, "til høyre ser du nordeuropas største kinesiske resturant"
Blir liksom litt snevert.
Her bommer du litt. Mye av pax fra utlandet som er innom TOS, kommer direkte fra utlandet.

Lufthansa har rute til Tromsø to ganger i uka i vinterhalvåret. Swiss/Helvetic flyr periodiske ruteflyvninger med en del charterpax. SAS flyr til både ARN og CPH året rundt. Finnair/WF starter å fly til Helsinki, Norwegian flyr til LGW året rundt, og ALC om sommeren. NextJet flyr daglig til OUL. I tillegg er både Germania, Thomas Cook og TUI innom med en del chartertrafikk.
 
Last edited:
Re: Pressemelding om antall/andel utenlandske reisende på norske flyplasser

Her bommer du litt. Mye av pax fra utlandet som er innom TOS, kommer direkte fra utlandet.

Lufthansa har rute til Tromsø to ganger i uka i vinterhalvåret. Swiss/Helvetic flyr periodiske ruteflyvninger med en del charterpax. SAS flyr til både ARN og CPH året rundt. Finnair/WF starter å fly til Helsinki, Norwegian flyr til LGW året rundt, og ALC om sommeren. NextJet flyr daglig til OUL. I tillegg er både Germania, Thomas Cook og TUI innom med en del chartertrafikk.

Vil nå si at du bommer like mye.

"Norwegian flyr til LGW året rundt"
Nei, flyr kun 2 uketlige om vinteren ingenting om sommeren.

"SAS flyr til både ARN og CPH året rundt."
Nei, SAS flyr ikke til CPH om sommeren, har 2 ukentlige om vinteren, og SK1492 til ARN går kun 1 gang i uken, bortsettfra midtsommer, og vinterprogrammet.


Det jeg ville frem til er at med 1 og 2 ukentlige frekvenser kun på vinter er disse rutene å regne som charter ruter, som er avhengig av tur opperatører, grupper og alotment.
 
Re: Pressemelding om antall/andel utenlandske reisende på norske flyplasser

Det jeg ville frem til er at med 1 og 2 ukentlige frekvenser kun på vinter er disse rutene å regne som charter ruter, som er avhengig av tur opperatører, grupper og alotment.

Da har det vært endringer fra i fjor til i år. Men om det er halve året eller hele året - det er ikke SÅ stor forskjell. Mesteparten av turistene, og utelandspaxen det refereres til, er der jo nettopp om vinteren.

Uansett så er jo ikke disse rutene noe charterruter, uansett hvordan du vrir og ender på det.
 
Re: Pressemelding om antall/andel utenlandske reisende på norske flyplasser

Det er nok logisk at TOS har mye utenlansk pax på innenriksflygninger grunnet geografiske forhold. Da tenker jeg på at OSL ligger der den gjør - ofte mellom utlendingene og TOS, samt fjellene rundt Tromsø..

OSL -TOS har jo god hyppighet, noe man delvis kan takke turister for.

Omvei for de fleste asiatere å gå via OSL, men det kommer vel direkteruter dit og etterhvert når man får på plass nye innflygningsrutiner/ lengre rullebane i 2040 en gang. Kanskje «greia» med denne pressemeldingen er å synliggjøre et voksende behov?
 
Back
Top